Hvor lenge skal en mobiltelefon vare?

Når man kjøper en mobil i Norge kan man forvente at mobilen skal ha en levetid på fire år, og et lithium-ion batteri skal tåle to års bruk.

Hvor lang garanti er det på iPhone?

Apples begrensede garanti dekker iPhone og Apple-merket tilbehør som følger med i esken, mot produksjonsfeil i ett år fra datoen du kjøpte produktet.

Hva sier kjøpsloven om garanti?

forbrukerkjøpsloven § 18 a. Garantien skal med andre ord gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven. En garanti kan for eksempel gi deg rett til å klage på varen, selv om du selv har forårsaket feilen, eller gi deg en rett til å påberope feilen lenger enn det som følger av loven.

Hvor lenge skal en mobiltelefon vare? – Related Questions

Hva har 5 års garanti?

For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

Hva dekkes av garantien?

Du har krav på å få garantivilkårene utlevert. Vanligvis medfører en gitt garanti at man som forbruker, får rett til å få en kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden, gitt at feilen eller mangelen som oppstår dekkes av garantiens innhold.

Hvordan fungerer garanti?

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien er ment for å gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.

Hva dekker kjøpsloven?

Kort om loven: Kjøpsloven gjelder for kjøp av ting. Den gjelder ikke kjøp av fast eiendom. Loven gjelder for kjøp mellom næringsdrivende og kjøp mellom privatpersoner, men ikke der kjøper er forbruker og selgeren opptrer i næringsvirksomhet ettersom slike forbrukerkjøp er regulert i forbrukerkjøpsloven.

Har man rett til å få pengene tilbake?

Bytterett. De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den.

Når kan man kreve heving av kjøp?

Å heve et kjøp krever som oftest at det foreligger en mangel, og at denne er vesentlig. Vesentlighetsvurderingen inneholder en rekke forskjellige momenter, men det overordnede vurderingskriteriet er om kjøper har rimelig grunn til å si seg løst fra avtalen.

Når har man krav på nytt produkt?

Dette har du krav på ved mangel

Foreligger det en mangel, kan forbruker som hovedregel kreve omlevering eller retting. Velger du å kreve retting, og selgeren ikke klarer å rette feilen i løpet av to forsøk eller innen en uke, kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet.

Når kan kjøperen kreve ny vare?

Når kan kjøperen kreve ny vare? Hovedregelen er at retting av mangel skal skje uten kostnad og urimelig ulempe for forbrukeren, og forbrukeren behøver ikke finne seg i mer enn to rettingsforsøk, se § 30(2). Dersom det andre rettingsforsøket er mislykket, kan forbrukeren kreve at forsøkene stanses.

Hvor lenge kan man heve kjøpet?

Den absolutte reklamasjonsfristen er siste sjanse for å rette krav mot selgeren av tingen. Etter kjøpsloven er fristen på 2 år, mens forbrukerkjøpsloven har en ytterligere 5 års frist for varer som er ment å vare lenger enn 2 år. For å kunne heve kjøpet, må du reklamere innenfor begge fristene.

Når gjelder ikke angreretten?

Angrerettloven gjennomfører forbrukerrettighetsdirektivet (2011/83/EU) i norsk rett. Det kan ikke avtales vilkår som gir forbrukeren dårligere rettigheter enn han eller hun har etter angrerettloven. Angrerettloven gjelder ikke ved kjøp av fast eiendom, pakkereiser og enkelte andre typer avtaler.

Hva sier kjøpsloven om heving av kjøp?

Heving etter at et kjøp har blitt gjennomført innebærer at kjøper tilbakefører gjenstanden og selger tilbakefører pengene til kjøperen. Heving fungerer som en sikkerhet for kjøper. Dersom avtalen ikke oppfylles etter sitt innhold kan kjøperen ha en adgang til å komme seg ut av den.

Hva er rimelig tid for reparasjon?

Etter forbrukerkjøpsloven skal utbedringen skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for deg, og dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du krav på erstatningsgjenstand. Normalt vil rimelig tid innebære at man må tåle cirka fire uker reparasjon før man kan snakke om utenfor rimelig tid.

Hva menes med innen rimelig tid?

Den gjeldende regelen om reklamasjon i kjøp mellom private parter er avhendingsloven § 4-19. Utgangspunktet er at kjøperen må reklamere «innen rimelig tid» etter at vedkommende oppdaget, eller burde ha oppdaget, feilen. Uttrykket legger opp til en skjønnspreget vurdering.

Hvor mange ganger kan selger reparere?

Selger har rett til å reparere en feil to ganger. Om gjenstanden svikter en tredje gang, kan du kreve å heve kjøpet. Det slår Forbrukerkjøpsloven fast.

Kan selger kreve å heve kjøpet?

(1) Selgeren kan heve kjøpet når kjøperen ikke medvirker til kjøpet, dersom kontraktbruddet er vesentlig. Selgeren kan på samme vilkår heve kjøpet når kjøperen ikke overtar tingen etter § 50 bokstav (b) og selgeren har en særlig interesse i å bli av med den.

Hvilken lov vil gjelde for dette kjøpet?

Hvilken lov som kommer til anvendelse, avhenger av rollefordelingen mellom deg og selger da handelen ble inngått. Kort fortalt, er kjøpet ditt regulert av forbrukerkjøpsloven hvis du har handlet fra en næringsdrivende. Hvis du derimot har kjøpt en vare fra en privatperson, vil kjøpet reguleres av kjøpsloven.

Leave a Comment