Hvor lang garanti på batteri?

Bilprodusentene er klar over at det er stor usikkerhet rundt levetid på batteriene blant nye kunder. Derfor er det blitt en standard med lengre garanti på batteriene enn på selve bilen. Mens standard garantilengde for biler i Norge er 5 år, byr de aller fleste bilprodusentene på 8 års garanti for batteriene.

Hvor lang garanti er det på mobiltelefoner?

Klagefristen er to eller fem år

Kor lenge du kan klage, avheng av kor lenge tingen er meint å vare ved vanleg bruk. PC og mobiltelefon er eksempel på varer med fem års klagefrist. Du har to års klagefrist når du kjøper noko frå ein privatperson (kjøpslova).

Hva har 5 års garanti?

For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

Hvor lang garanti på batteri? – Related Questions

Hvor lenge er det vanlig å ha en mobil?

Idag tar man gjerne utgangspunkt i en Høyesterettsdom fra 2007. Denne slår fast at levetiden på en mobiltelefon er på 3-4 år. – I denne dommen slår også Høyesterett fast at 3-4 år er «vesentlig lengre enn to år» og at reklamsjonstiden på en mobiltelefon derfor er 5 år, og ikke 2 år.

Hva går under garanti?

En garanti er egentlig en avtale mellom selger og kjøper, som sier at selgeren skal påta seg ansvaret for visse mangler innen en bestemt tidsfrist. Garantien er altså ikke en lovfestet rett du har som kjøper, noe som innebærer at innholdet i din garanti kun avhenger av den konkrete avtalen mellom deg og din forhandler.

Hvor lang garanti på pc?

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg.

Hva sier kjøpsloven om garanti?

I henhold til kjøpsloven kan du som kjøper kreve erstatning, heving, omlevering, retting eller prisavslag. For at kravet skal være gyldig må du reklamere innen rimelig tid, slik at den du har kjøpt varen eller tjenesten av får rettet opp i misforholdet.

Hva gjelder garanti på bil?

Loven setter krav til garantien

Vanligvis medfører en gitt garanti at man som forbruker, får rett til å få en kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden, gitt at feilen eller mangelen som oppstår dekkes av garantiens innhold.

Hvor lang tid kan du bruke på reparasjon?

Etter forbrukerkjøpsloven skal utbedringen skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for deg, og dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du krav på erstatningsgjenstand. Normalt vil rimelig tid innebære at man må tåle cirka fire uker reparasjon før man kan snakke om utenfor rimelig tid.

Når kan man kreve ny vare?

Du kan kreve at selger gir deg en ny vare (kalles omlevering), eller at manglene rettes (kalles avhjelp). Selger har rett til å forsøke å rette mangelen to ganger, før du har krav på ny gjenstand. Det må i så fall særlige grunner til for at selger skal få flere forsøk.

Når har man rett til å heve kjøpet?

Å heve et kjøp krever som oftest at det foreligger en mangel, og at denne er vesentlig. Vesentlighetsvurderingen inneholder en rekke forskjellige momenter, men det overordnede vurderingskriteriet er om kjøper har rimelig grunn til å si seg løst fra avtalen.

Kan man kreve penger tilbake?

De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene.

Hva er fornøyd garanti?

Fornøydgaranti: Hvis produktet ikke når opp til forventningene du ble lovet i butikk og du er misfornøyd, kan du returnere det. Åpent kjøp: Angrer du på kjøpet, kan du få pengene tilbake – men da skal produktet være ubrukt i originalemballasje. Kalles også “angrerett”.

Har man angrerett på alt?

Angreretten gjelder alle kjøpsavtaler utenom de som uttrykkelig er unntatt i loven. Det gjøres også visse unntak fra angreretten utfra varens art. Blant annet kan det nevnes at kjøper ikke har angrerett på varer som har kort holdbarhet, tjenester som er påbegynt levert og spesialtilvirkede varer.

Hvor lenge kan man heve kjøpet?

Den absolutte reklamasjonsfristen er siste sjanse for å rette krav mot selgeren av tingen. Etter kjøpsloven er fristen på 2 år, mens forbrukerkjøpsloven har en ytterligere 5 års frist for varer som er ment å vare lenger enn 2 år. For å kunne heve kjøpet, må du reklamere innenfor begge fristene.

Kan man kreve å heve kjøpet?

Likevel vil du har spesielle rettigheter hvis varen du har kjøpt har en mangel. Feilen rettes som regel opp ved prisavslag, reparasjon eller omlevering. Hvis dette ikke lar seg gjøre, er det ofte aktuelt å heve kjøpet. Hvis det viser seg at mangelen er vesentlig, vil du kunne kreve å heve kjøpet.

Hva innebærer heving av kjøp?

Heving etter at et kjøp har blitt gjennomført innebærer at kjøper tilbakefører gjenstanden og selger tilbakefører pengene til kjøperen. Heving fungerer som en sikkerhet for kjøper. Dersom avtalen ikke oppfylles etter sitt innhold kan kjøperen ha en adgang til å komme seg ut av den.

Kan selger kreve heving av kjøp?

(1) Selgeren kan heve kjøpet når kjøperen ikke medvirker til kjøpet, dersom kontraktbruddet er vesentlig. Selgeren kan på samme vilkår heve kjøpet når kjøperen ikke overtar tingen etter § 50 bokstav (b) og selgeren har en særlig interesse i å bli av med den.

Kan man angre et salg?

Alt i alt er svaret at selgeren kan trekke seg fra salget av boligen frem til en bindende avtale er inngått. Dersom selgeren angrer seg etter at budrunden har begynt, vil han stå fritt til å trekke seg fra handelen så lenge ingen bud er akseptert.

Leave a Comment