Hvor lang garanti er det på mobiltelefoner?

Hva har 5 års garanti?

For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

Hvor lang garanti på pc?

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg.

Hvor lenge skal en mobiltelefon vare?

Når man kjøper en mobil i Norge kan man forvente at mobilen skal ha en levetid på fire år, og et lithium-ion batteri skal tåle to års bruk.

Hvor lang garanti er det på mobiltelefoner? – Related Questions

Hva dekker garanti?

At selgeren gir en garanti betyr i praksis at selgeren påtar seg ansvar for feil ved tingen som ikke er en mangel etter forbrukerkjøpsloven, og selv om han ikke er å bebreide for feilen.

Hva dekker garanti Power?

Reklamasjonsretten gir kunden rett til å kreve utbedring av feil og mangler som var til stede ved levering og som skyldes produksjonsfeil eller svakheter med produktet. Alle store hvitevarer må forventes å ha en levetid vesentlig lenger enn 2 år og har derfor en reklamasjonstid på 5 år, jfr.

Hvordan returnere til komplett?

Jeg ønsker å returnere varen min. Hvordan gjør jeg det?
  1. Finn produktet i ordrehistorikken og velg “angrerett/åpent kjøp”
  2. Produktet sendes tilbake i originalemballasjen (i samme stand som du mottok den)
  3. Du får pengene tilbake 2-14 dager etter at varen er mottatt.

Når kan jeg bruke angreretten?

Angrerett. Forbrukeren har i utgangspunktet angrerett i 14 dager. Dette gjelder ved handel fra alle EØS-land. For tjenester starter fristen å løpe dagen etter at avtalen er inngått, mens fristen ved kjøp av varer løper fra dagen etter at varen er mottatt.

Hvem eier komplett?

Komplett.no er Norges største nettbutikk, etablert i 1996. Hovedkontor i Sandefjord. Største eier er Stein Erik Hagens Canica.

Hva betyr åpent kjøp i 30 dager?

Dette er et gode som butikker står fritt til å tilby kunden. I mange tilfeller betyr åpent kjøp i butikk at en kan levere tilbake varen og få pengene tilbake. Begrepet «åpent kjøp» har imidlertid ikke et fastlagt innhold, så butikkene står fritt til å utforme vilkårene selv.

Har man angrerett på mobil?

Du har angrerett når: kjøpet har blitt gjort over internett eller via telefon (og næringsdrivende har lagt opp til at salget skal skje på den måten). kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og du handlet for over 300 kroner.

Hva er fornøyd garanti?

Fornøydgaranti: Hvis produktet ikke når opp til forventningene du ble lovet i butikk og du er misfornøyd, kan du returnere det. Åpent kjøp: Angrer du på kjøpet, kan du få pengene tilbake – men da skal produktet være ubrukt i originalemballasje. Kalles også “angrerett”.

Kan man returnere telefon?

Hvis varen er kjøpt over stand eller telefon, skal selgeren dekke fraktkostnadene og emballasjen til returen. Hvis du har kjøpt varen på nett eller gjennom annet fjernsalg, vil du måtte betale returkostnadene selv så lenge selgeren har opplyst om dette. Ellers er det selgeren som må dekke returkostnadene.

Kan man kreve pengene tilbake?

Den eneste måten du kanpengene dine tilbake, er om varen du har kjøpt har en feil eller mangel som gir grunnlag for heving av kjøpet. Heving er et krav som følger av reklamasjonsretten, og i denne artikkelen kan du lese mer om hvordan denne fungerer.

Når gjelder angrerettloven når gjelder den ikke?

Salg utenfor fast utsalgssted er oppsøkende dørsalg, gatesalg, messesalg og salg i hjemmene. Angrerettloven gjelder ikke når varen er kjøpt i butikken.

Har man angrerett ved kjøp av en vare i butikk?

Har du kjøpt varen i en fysisk butikk, eller fast utsalgssted som det heter i loven har du ikke angrerett. Hvis du angrer på kjøpet, er du i stedet avhengig av utsalgsstedets byttepolicy. Angreretten gjelder når selger er yrkesselger, og er et forbrukerkjøp. Beløpet må være større enn 300 kroner.

Når har man rett på å få pengene tilbake på et kjøp man angrer?

Angrerettloven gir i utgangspunktet en forbruker 14 dager angrerett på kjøp. Man trenger da ikke oppgi noen særskilt grunn, det er tilstrekkelig å si at man angrer seg. Loven gjelder imidlertid ikke unntaksfritt, og flere vilkår må være oppfylt før en forbruker kan ha en berettiget angrerett.

I hvilke salgssituasjoner gjelder angrerettloven?

KORT OM ANGRERETTLOVEN

Loven gjelder ved to ulike salgssituasjoner. Den gjelder for avtaler inngått ved fjernsalg og for avtaler inngått utenom den nærings- drivendes faste forretningslokaler. Med fjernsalg menes at avtale inngås uten at partene er til stede samtidig.

Hva er forskjellen på garanti og rettighetene i forbrukerkjøpsloven?

Reklamasjon er lovfestede rettigheter du har overfor selger ved feil eller mangler. Garanti er en avtale mellom deg og produsenten eller selger som skal gi deg bedre rettigheter enn de du har etter de lovfestede reklamasjonsreglene.

Når kan kjøperen kreve ny vare?

Når kan kjøperen kreve ny vare? Hovedregelen er at retting av mangel skal skje uten kostnad og urimelig ulempe for forbrukeren, og forbrukeren behøver ikke finne seg i mer enn to rettingsforsøk, se § 30(2). Dersom det andre rettingsforsøket er mislykket, kan forbrukeren kreve at forsøkene stanses.

Leave a Comment