Hvor lang garanti på batteri?

Bilprodusentene er klar over at det er stor usikkerhet rundt levetid på batteriene blant nye kunder. Derfor er det blitt en standard med lengre garanti på batteriene enn på selve bilen. Mens standard garantilengde for biler i Norge er 5 år, byr de aller fleste bilprodusentene på 8 års garanti for batteriene.

Hvor lang garanti er det på mobiltelefoner?

Klagefristen er to eller fem år

Kor lenge du kan klage, avheng av kor lenge tingen er meint å vare ved vanleg bruk. PC og mobiltelefon er eksempel på varer med fem års klagefrist. Du har to års klagefrist når du kjøper noko frå ein privatperson (kjøpslova).

Hva har 5 års garanti?

For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

Hvor lang garanti på batteri? – Related Questions

Hvor lenge er det vanlig å ha en mobil?

Idag tar man gjerne utgangspunkt i en Høyesterettsdom fra 2007. Denne slår fast at levetiden på en mobiltelefon er på 3-4 år. – I denne dommen slår også Høyesterett fast at 3-4 år er «vesentlig lengre enn to år» og at reklamsjonstiden på en mobiltelefon derfor er 5 år, og ikke 2 år.

Hva går under garanti?

En garanti er egentlig en avtale mellom selger og kjøper, som sier at selgeren skal påta seg ansvaret for visse mangler innen en bestemt tidsfrist. Garantien er altså ikke en lovfestet rett du har som kjøper, noe som innebærer at innholdet i din garanti kun avhenger av den konkrete avtalen mellom deg og din forhandler.

Hvor lang garanti på pc?

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg.

Hva sier kjøpsloven om garanti?

I henhold til kjøpsloven kan du som kjøper kreve erstatning, heving, omlevering, retting eller prisavslag. For at kravet skal være gyldig må du reklamere innen rimelig tid, slik at den du har kjøpt varen eller tjenesten av får rettet opp i misforholdet.

Hvor lang tid kan du bruke på reparasjon?

Etter forbrukerkjøpsloven skal utbedringen skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for deg, og dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du krav på erstatningsgjenstand. Normalt vil rimelig tid innebære at man må tåle cirka fire uker reparasjon før man kan snakke om utenfor rimelig tid.

Når kan man kreve ny vare?

Du kan kreve at selger gir deg en ny vare (kalles omlevering), eller at manglene rettes (kalles avhjelp). Selger har rett til å forsøke å rette mangelen to ganger, før du har krav på ny gjenstand. Det må i så fall særlige grunner til for at selger skal få flere forsøk.

Når har man rett til å heve kjøpet?

Å heve et kjøp krever som oftest at det foreligger en mangel, og at denne er vesentlig. Vesentlighetsvurderingen inneholder en rekke forskjellige momenter, men det overordnede vurderingskriteriet er om kjøper har rimelig grunn til å si seg løst fra avtalen.

Kan man kreve penger tilbake?

De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene.

Hva er fornøyd garanti?

Fornøydgaranti: Hvis produktet ikke når opp til forventningene du ble lovet i butikk og du er misfornøyd, kan du returnere det. Åpent kjøp: Angrer du på kjøpet, kan du få pengene tilbake – men da skal produktet være ubrukt i originalemballasje. Kalles også “angrerett”.

Hvor lenge kan man heve kjøpet?

Den absolutte reklamasjonsfristen er siste sjanse for å rette krav mot selgeren av tingen. Etter kjøpsloven er fristen på 2 år, mens forbrukerkjøpsloven har en ytterligere 5 års frist for varer som er ment å vare lenger enn 2 år. For å kunne heve kjøpet, må du reklamere innenfor begge fristene.

Har man angrerett på alt?

Angreretten gjelder alle kjøpsavtaler utenom de som uttrykkelig er unntatt i loven. Det gjøres også visse unntak fra angreretten utfra varens art. Blant annet kan det nevnes at kjøper ikke har angrerett på varer som har kort holdbarhet, tjenester som er påbegynt levert og spesialtilvirkede varer.

Når gjelder angrerettloven når gjelder den ikke?

Salg utenfor fast utsalgssted er oppsøkende dørsalg, gatesalg, messesalg og salg i hjemmene. Angrerettloven gjelder ikke når varen er kjøpt i butikken.

Kan man bytte varer uten kvittering?

– Du trenger ikke kvittering, men du må i utgangspunktet ha bevis for at du har kjøpt plagget der når du får spørsmål om dette, sier Høst. En bankutskrift vil vanligvis holde hvis du har betalt med kort, men de fleste butikker vil uansett ta inn en vare de fører, også uten kvittering eller bankutskrift.

Har man angrerett ved kjøp av en vare i butikk?

Har du kjøpt varen i en fysisk butikk, eller fast utsalgssted som det heter i loven har du ikke angrerett. Hvis du angrer på kjøpet, er du i stedet avhengig av utsalgsstedets byttepolicy. Angreretten gjelder når selger er yrkesselger, og er et forbrukerkjøp. Beløpet må være større enn 300 kroner.

I hvilke salgssituasjoner gjelder angrerettloven?

KORT OM ANGRERETTLOVEN

Loven gjelder ved to ulike salgssituasjoner. Den gjelder for avtaler inngått ved fjernsalg og for avtaler inngått utenom den nærings- drivendes faste forretningslokaler. Med fjernsalg menes at avtale inngås uten at partene er til stede samtidig.

Hva er 100 dagers åpent kjøp?

Nettbutikk og fysiske butikker

Det er dermed stor avstand mellom hva som tilbys under «åpent kjøp» ved nettbutikker og ved fysiske butikker. Zalando skriver eksempelvis på sine nettsider under hyperlenken «100 dagers åpent kjøp» at kunden kan prøve varene, og at varene ikke behøver å returneres i originalemballasjen.

Leave a Comment