Kan man bokføre i Excel?

Hvis du skal føre regnskapet selv har du to valg: du kan enten bruke en regnskapsmal, for eksempel et regneark i Excel, eller et fullverdig regnskapsprogram. Det er lov å bruke regnskapsmal så lenge du fører færre enn 600 bilag i året.

Hvordan bokføre kvittering?

Hvordan bokfører jeg en kvittering? Har du mottatt en kvittering for et kjøp av en vare eller tjeneste, skal dette bokføres i regnskapet ditt. Du bokfører kvitteringer som et vanlig kjøp og legger den ved som dokumentasjon i bilaget. Det kan være lurt å ta bilde av kvitteringen med en gang du mottar den.

Hvordan bokføre en leverandørfaktura?

Hvordan bokfører du når leverandørfakturaen er betalt? Når leverandørfakturaen er betalt, må pengene bokføres vekk fra bankkontoen og gjelden til leverandøren må bokføres vekk fra leverandørgjeld. Siden all regnskap må ha et bilag som bekrefter transaksjonen, må du ha grunnlag for selve betalingen.

Kan man bokføre i Excel? – Related Questions

Når skal en faktura bokføres?

Etter at en faktura er attestert og bekreftet av en ansatt med budsjettdisponeringsmyndighet skal den bokføres i regnskapssystemet. Dette innebærer at dataene om hver faktura som er nødvendig for å utbetale blir registrert, og det merkes av i systemet at utbetaling kan skje.

Hvordan bokføre leverandørgjeld?

Leverandørgjeld skal føres opp i balansen. Det skal settes opp som en egen post under kortsiktig gjeld i balansen på konto 2400, der kortsiktig gjeld vil si gjeld med betalingsfrist på under 1 år.

Hvordan bokføre kreditnota fra leverandør?

For å føre selve kreditnotaen i regnskapet går du til REGISTRERE KJØP, siden det gjelder en leverandør. Beløpet på kreditnotaen fører du som minusbeløp på leverandøren. Bruk samme kostnadskonto som på originalfakturaen. Under er et eksempel med en kreditnota på 10 000 kroner.

Hva er en leverandørfaktura?

Kjøper du et produkt eller en tjeneste vil du vanligvis få en faktura fra leverandøren, og det kalles en leverandørfaktura. En slik faktura bokføres i regnskapet som pluss (debet) på en kostnadskonto og minus (kredit) på en egen konto for den leverandøren.

Hvordan bokføre bilag i Tripletex?

Bilag kan føres via “Bilag>Bilagsmottak” ved “Enkel” eller Detaljert føring”, Leverandørfaktura, Avansert bilag mm. For de som ikke har elektronisk håndtering av bilag, kan man benytte funksjonen “Bilag>Nytt bilag” i hovedmenyen. Avanserte bilag er Tripletex‘ svar på den tradisjonelle debet- og kreditføringen.

Hvordan sender Daglig leder et bilag til bilag => Ikke bokførte bilag?

Hvordan sender Daglig leder et bilag til bilag => Ikke bokførte bilag? Du føre et bilag, uten å bokføre. Eks. postere/legge inn kostnadskonto, fordele beløp på flere kostnadskonto, avdeling, prosjekt etc, og lagre, uten å bokføre.

Hva er et bilag?

Med bilag menes dokumentasjon som brukes som grunnlag for bokføringen i regnskapet ditt. Det kan for eksempel være en faktura, en timeliste eller et betalingsbilag. Bokføringsreglene bruker ikke ordet bilag, men dokumentasjon. I praksis brukes disse begrepene om hverandre.

Hvorfor bokføre?

Formålet med bokføring

Virksomheter bokfører verdibevegelser for å få en oversikt over hvor mye man har til gode, hvor mye man skylder og virksomhetens verdi. God bokføring vil altså gjøre at ledelsen har bedre beslutningsgrunnlag fordi de har et korrekt bilde av virksomhetens økonomiske stilling.

Hvordan kontere bilag?

Kontering er spesifiseringen i en kontoplan for hvilken konto man skal føre et bilag på i regnskapet. Altså, handler det om å fastsette hvilke kontoer som i kontoplanen skal brukes i bokføringen til hvert enkelt bilag. Dette gjøres ved at et kontonummeret til kontoen et bilag skal føres på blir notert på bilaget.

Hvordan føre regnskap selv?

Hvordan føre regnskap, steg for steg
  1. Sende ut fakturaer.
  2. Bokføre inntekter.
  3. Bokføre kostnader (faktura og kvitteringer).
  4. Bokføre andre transaksjoner (f. eks. lønn, lån el. l.).
  5. Ta bankavstemming.
  6. Avslutte MVA-periode hvis det er aktuelt.

Hvordan bokføre kjøp av pc?

Kjøp for videresalg føres på konto 4300. Datautstyr (for eksempel hjemme-PC eller mobiltelefon) som kjøpes for ansatte føres også her, så lenge utstyret forblir eid av bedriften. Kjøpene som føres på kontoene 10xx-12xx blir eiendeler i balansen og ikke en kostnad som vises i resultatregnskapet.

Hvordan føre kjøp av telefon?

Kjøp av selve telefonen kan du føre fullt fradrag for MVA, det er telefon regningen av bruk på telefon du kun har fradrag for den delen som gjelder tjeneste bruk. Så når du skal bokføre bruk av telefon, så skal du kun gjøre fradrag for MVA på bruken i tjeneste.

Er det MVA på mobil?

Hvis du er registrert i MVA-registeret, kan du få fradrag på MVA du betaler på kjøp av ting som mobilabonnement, internettjenester og så videre. Hvis du har brukt tjenesten privat også, får du ikke MVA-fradrag på den delen som utgjør privat bruk.

Hvordan bokføre kjøp av eiendel?

Når du kjøper en eiendel skal den bokføres i regnskapet ditt. I Conta bokfører du dette ved å trykke på BILAG i menyen eller ved å trykke på REGISTRER KJØP på forsiden, når du er logget inn i regnskapsprogrogrammet. Husk at skal du ha en leverandør må du legge inn navnet på leverandørkontoen selv.

Hva skal aktiveres?

Aktivering i regnskapet innebærer at noe du har kjøpt til bedriften registreres som en eiendel – ikke bare som en utgift/kostnad. Aktivering vil si at du fordeler kostnaden over flere år gjennom avskrivninger i regnskapet.

Hvor mye kan man avskrive?

Det er eiendelens verdi delt på antall år den skal vare. Du må selv bestemme hva som er reell levetid for eiendelen. Hvis du kjøper en personbil til 200 000 kroner, som du regner med skal vare i ti år, får du 20 000 kroner i fradrag i årsregnskapet hvert år.

Leave a Comment