Hvordan sende inn sykemelding til NAV?

Må du bruke papirsøknaden om sykepenger (del D av sykmeldingen) eller sende andre dokumenter på papir, skal disse sendes til NAV Skanning. Papirene skal ikke lenger sendes til ulike adresser i NAV avhengig av hvor den sykmeldte bor.

Hva gjør jeg med papir sykemelding?

Får arbeidstaker en papirsykmelding, vil NAV nå gjøre om denne til en digital sykmelding når den kommer inn til NAV. Når sykmeldingen er gjort digital, kan arbeidstakeren sende den til arbeidsgiveren fra “Ditt sykefravær” på nav.no på samme måte som øvrige digitale sykmeldinger.

Hvor sender jeg sykemelding?

Sykmeldinger og inntektsopplysninger skal sendes til NAV Arbeid og ytelser. Hvis den ansatte benytter papirsøknaden, skal den sendes til NAV Arbeid og ytelser. Inntektsmeldingen må sendes digitalt.

Hvordan sende inn sykemelding til NAV? – Related Questions

Blir sykemelding sendt automatisk?

Pasienter som blir sykmeldt av en fastlege, får sykmeldingen på nav.no. Herfra kan de sende sykmeldingen til arbeidsgiveren, som får den i sin meldingsboks i Altinn. De fleste sykehus skriver fortsatt sykmeldingen på papir, men disse blir gjort digitale etter at de er sendt til NAV fra sykehuset.

Hvor kan jeg sende dokumentasjon til NAV?

Etter at søknaden er sendt inn, kan du laste opp vedleggene via Dine saker på nav.no. Det er viktig at du sender alle vedlegg til søknaden. Hvis du har et dokument på papir, kan du ta et bilde av dokumentet og sende oss som vedlegg til en digital søknad.

Har arbeidsgiver rett til å vite hvorfor man er sykemeldt?

Arbeidsgiveren din har ikke rett til å få vite sykdomshistorien eller diagnosen din. Det hender likevel at arbeidsgiveren kan stille spørsmål ved om du har rett til sykepenger.

Hvor raskt må man levere sykemelding?

I følge Folketrygdloven § 8-18 skal sykepenger fra arbeidsgiver tidligst ytes fra den dag melding om sykdom er gitt. Ved legeerklæring skal denne leveres arbeidsgiver innen 14 dager, ellers faller retten til sykepenger bort.

Hvordan sende inn søknad om sykepenger?

I tiden framover vil stadig flere sykmeldte sende søknaden om sykepenger fra nav.no til NAV og/eller arbeidsgiveren. Den erstatter papirsykmeldingens del D. Arbeidsgiveren finner søknaden i meldingsboksen i Altinn der den ansatte er innmeldt gjennom A-ordningen.

Hva skal arbeidsgiver gjøre med sykemelding?

Når en arbeidstaker er blitt sykmeldt, er målet å legge til rette for at arbeidstakeren kommer tilbake til jobb. Arbeidsgiveren har ansvaret for å legge til rette for dette. Arbeidsgiveren skal også forebygge at nye arbeidsrelaterte sykefravær oppstår.

Hvor lenge sykemeldt før møte med NAV?

NAV skal senest gjennomføre dialogmøtet med arbeidstakeren og arbeidsgiveren når sykefraværet har vart i seks måneder. Vi skal gjennomføre dialogmøtet tidligere hvis en av partene ønsker det. I tillegg kan dere be NAV om å innkalle til dialogmøte senere hvis det er behov for et nytt møte i slutten av sykepengeperioden.

Hvor lang tid tar det å få sykepenger fra NAV?

Vanligvis får du sykepenger fra dag 17. For sykefravær som skyldes korona, får du sykepenger fra dag 6. Reglene gjelder for de som har første sykefraværsdag fra og med 1. desember 2021, og reglene varer ut juni 2022.

Kan man gå på jobb selv om man er sykemeldt?

Ja, sykmeldte kan gå tilbake til arbeid før sykmeldingsperioden er utløpt uten å gi beskjed til Nav eller lege. Den sykmeldte trenger bare å gjøre en avtale med arbeidsgiver. Etter innføring av digital sykmelding sendes søknaden om sykepenger nå etter at sykmeldingsperioden er over.

Er det mulig å få sykemelding over telefon?

Den som sykmelder forutsettes å kjenne pasienten dersom telefon benyttes som grunnlag for sykmelding uten personlig undersøkelse. I det at den som sykmelder kjenner pasienten ligger det også et krav til at pasienten tidligere har identifisert seg.

Hvor mye er 30% sykemelding?

30% sykemelding vil si at du forventes å utføre 70% av dine ordinære arbeidsoppgaver. Om du bruker 1 eller 15 timer per dag på dette spiller ingen rolle.

Kan arbeidsgiver ringe når man er sykemeldt?

Folketrygdloven stiller kun krav om at arbeidstaker ved bruk av egenmelding skal «melde ifra til arbeidsgiver». Det vil ligge innenfor arbeidsgiver styringsrett å bestemme om slik melding kan gis skriftlig eller om den må gis muntlig.

Leave a Comment