Hva gjøres på 4-hjulskontroll?

En 4hjulskontroll er en kontroll av alle hjulenes vinkler. Vi monterer laserutstyr på hvert hjul som måler den miste feil og avvik. Deretter justerer vi alle hjulvinklene i henhold til bilproduksentens tekniske data.

Hva koster 4 hjuls kontroll?

De verkstedene som oppgir pris for både analyse og justering har priser fra rundt 1.200 kroner og opp til rundt 2.500 kroner. Også her vil det være variasjoner knyttet til hvilken service som inkluderes i prisen, i tillegg til lokale og regionale forskjeller.

Hvordan utføres hjulstillingskontroll?

Ved en hjulstillingskontroll utføres det kontroll av hjulparet foran (forstilling), samt kontroll av hjulparet bak (bakstilling). Kontrollen måler såkalt spissing, camber og caster på alle fire hjul, de forskjellige vinklene hjulene har i forhold til bil og veibane.

Hvor mye koster en forstillingskontroll?

En forstillingskontroll kan koste alt fra 300-2500 kroner, men vær oppmerksom på hva du får for en kontroll som koster 300 kroner. Mest sannsynlig innebærer ikke denne kontrollen noen som helst av reparasjoner om de skulle finne noe galt, og i tillegg er det ofte et tilbud som kommer sammen med andre reparasjoner.

Hva gjøres på 4-hjulskontroll? – Related Questions

Når bør man ta hjulstillingskontroll?

Hvis du ser en tydelig skjev slitasje på dekkene (f eks sliter på innerkant) bør du utføre en hjulstillingskontroll. Hvis bilen trekker til en side, bør du først sjekke lufttrykket. Dersom bilen fortsatt trekker til siden bør du ta en hjulstillingskontroll. Hvis rattet ikke står i midtstilling ved kjøring rett fram.

Hvor ofte hjulstillingskontroll?

Feil hjulstilling kan slite ut de helt nye dekkene dine på kort tid. Selv om det ser slik ut, er bilens hjulstilling sjelden hundre rette.

Hvor lang tid tar en forstillingskontroll?

Selve analysen tar kun et par minutter og vil gi deg et tydelig bilde på om forestillingen må justeres. Hvis de finner feil, tilbyr de justering, ved å utføre en firehjulskontroll med eget spesialutstyr.

Hvordan ta forstillingskontroll selv?

Senk bilen. Når du har senket bilen til bakken, gyng bilen et par ganger for å la bilen sette seg så skyv bilen 3-4 meter fremover med rattet ulåst for å sikre at hjulene er rette. Bruk en streng og sjekk toe vinkelen ved å strekke streng mellom linjene foran på dekkene. Gjenta på prosessen bak på hvert dekk.

Hvorfor må caster vinkelen alltid være positiv?

fysiske lover hjelper det å rette opp hjulene etter en sving. I tillegg vil en positiv castervinkel gjøre at vinkellinjen treffer bakken foran hjulet og hjulet vil bli «hengene» etter dette punktet på bakken. Da får vi hjul som på en kontorstol, som «dilter» etter når vi skubber stolen.

Hvorfor er rattet skjevt?

Ofte så er det nok å justere spissingen, men det kan også ha gått ut over bærearmer, fjærbein eller styrestag her. Da vil det naturlig nok påløpe kostnader.

Hvordan sjekke slakk i forstilling?

Da kan det være lurt å ta med seg en venn for lettere å finne ut hvor slakken er. For å lettere å identifisere tar du tak i forkant, bakkant (klokken 3 eller 9), øverst eller nederst (klokken 6 eller 12) på hjulet. Dra hardt og kontant inn og ut mens vennen din kjenner på alle foringer og bære- opphengs- og styrekuler.

Hvordan sjekke hjuloppheng?

Tegn på at hjuloppheng bør sjekkes
  1. Humpete kjøring.
  2. Lite kontroll i svingene.
  3. Kjøretøyet vipper fremover når du bremser.
  4. Ujevn dekkslitasje.
  5. Lekkasje.
  6. Utfør en kontroll av muttere og bolter.
  7. Sjekk dekktrykk, mønsterdybde og hjulstilling.

Leave a Comment