Hva er det bilag?

Hva er godkjent bilag?

Fakturaer og kvitteringer kalles gjerne bilag. De må følge visse krav for at regnskapet ditt skal være gyldig. Godkjente bilag er også en forutsetning for å få fradrag på skatt og merverdiavgift. Fakturaer og kvitteringer kalles gjerne bilag.

Hvordan føre et bilag?

Et bilag føres alltid to steder

En grei huskeregel for å legge inn et nytt bilag i regnskapet ditt er at hvert enkelt bilag må alltid føres mot 2 ulike kontoer. Dette kalles en postering. Hver konto har også to sider: en for debet (inn) og en for kredit (ut).

Er en kvittering et bilag?

Et bilag er dokumentasjon som legges ved en transaksjon (postering) i regnskapet ditt når denne bokføres – f. eks. en kvittering for et kjøp du har gjort, eller regning du har betalt. Bilag kan også være dokumentasjon for noe du har solgt – altså fakturaen du har sendt ut.

Hva er det bilag? – Related Questions

Hvor lenge ta vare på bilag?

Primærdokumentasjon skal som hovedregel oppbevares i 5 år. Krav til oppbevaring av sekundærdokumentasjon er 3,5 år.

Hva er et Lønnsbilag?

Hva er et lønnsbilag? Et bilag betyr dokumentasjon på inntekter eller utgifter som føres i regnskapet, for eksempel inngående eller utgående faktura, bankbilag, kvitteringer eller lønnsbilag. Når vi fører regnskap skal alle slike transaksjoner dokumenteres med bilag.

Kan man ta bilde av kvittering?

Det er altså fullt mulig å ta et bilde av papirkvitteringer og deretter kaste disse, dette er ikke noe du bare kan gjøre i enkelte regnskapssystemer, men uansett hvordan du fører regnskapet ditt.

Hva er poenget med dobbel bokføring?

Dobbel bokføring betyr at hver transaksjon skal bokføres en gang i debet og en gang i kredit, eller rettere sagt med like store beløp i debet som kredit. Dobbel bokføring handler om at hver transaksjon skal balanseres, det vil si at summen blir null.

Hva er Primærdokumentasjon?

Primærdokumentasjon er det som brukes som grunnlag for føringen av et regnskap, slik som fakturaer, kvitteringer, utleggsskjema og lignende. Fordi disse bilagene er så viktige for regnskapet ditt er det et krav til at de oppbevares i fem år etter regnskapsårets slutt.

Hvilken lov regulerer registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger?

Lov om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) – Kapittel 2 Registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger – Lovdata.

Hvem har plikt til å føre regnskap?

Alle som driver virksomhet og har plikt til å levere skattemelding og/eller mva-melding til myndighetene er bokføringspliktig. Alle som har regnskapsplikt etter regnskapsloven er også bokføringspliktig. De aller fleste som driver næringsvirksomhet må altså føre et regnskap etter bokføringsreglene.

Når skal en faktura bokføres?

Etter at en faktura er attestert og bekreftet av en ansatt med budsjettdisponeringsmyndighet skal den bokføres i regnskapssystemet. Dette innebærer at dataene om hver faktura som er nødvendig for å utbetale blir registrert, og det merkes av i systemet at utbetaling kan skje.

Hvem er ikke bokføringspliktige?

Enkeltpersonforetak som har en inntekt under 50 000 kroner i året er unntatt fra bokføringsplikten. De virksomhetene som ikke er bokføringspliktige, trenger heller ikke levere næringsoppgave. Du må likevel dokumentere alle inntekter og kostnader og oppbevare dette i tråd med bokføringsreglene.

Hva er forskjellen mellom bokføring og regnskap?

Bokføring er å føre eller registrere de enkelte transaksjonene som skal speile den økonomiske virkningen av aktivitetene som regnskapsobjektet er involvert i, mens regnskapet er summen av alle de forskjellige transaksjonene som har foregått i perioden.

Hva regnes som små foretak?

Ifølge Regnskapsloven er små foretak definert som regnskapspliktige bedrifter som har (1) Salgsinntekter under 70 millioner kroner (2) Eiendeler til en samlet verdi under 35 millioner og (3) Færre enn 50 ansatte (målt i årsverk).

Når må man levere regnskap?

Frister for årsregnskap 2022

Fristen for årsregnskap og årsberetning er seks måneder etter regnskapsårets slutt. For foretak med alminnelig regnskapsår er følgelig fristen for utarbeidelsen 30. juni 2022. Dette er den samme fristen som for når generalforsamlingen skal ha behandlet årsregnskapet og årsberetningen.

Hva skjer hvis man ikke leverer regnskap?

Hvis virksomheten ikke overholder fristen, vil dere få et forsinkelsesgebyr som kan bli 63 596 kroner. Når årsregnskapet er saksbehandlet, vil virksomheten få et vedtak i innboksen i Altinn, med varsling på e-post eller SMS.

Hva skal man se etter i et regnskap?

Et komplett årsregnskap skal inneholde følgende:
  1. resultatregnskap (driftsinntekter, driftskostnader, finansinntekter og finanskostnader)
  2. balanse (eiendeler, gjeld og egenkapital)
  3. noter (forklaring til ulike poster i regnskapet)
  4. eventuelt kontantstrømoppstilling (oversikt over kontantstrøm i selskapet)

Hva er viktig i et resultatregnskap?

Resultatregnskap er et oppsett over inntektene og kostnadene i foretaket ditt, summert ved årets slutt. Det er det samme om det er enkeltmannsforetak, aksjeselskap eller en annen selskapsform. Viktige poster i resultatregnskapet er driftsinntekter, varekostnader, lønnskostnader og avskrivninger.

Hva er forskjell på resultat og balanse?

Et regnskap er inndelt i to deler; resultatregnskapet, som viser om driften går med overskudd eller underskudd, og balanseregnskapet, som viser virksomhetens eiendeler og hvordan disse er finansiert.

Leave a Comment