Hva brukes slagtrekker til?

Slagskrutrekker er en mindre type slagtrekker, altså et verktøy som gir rotasjonsbevegelse til en aksling med kraftige impulser. Den brukes til montering og demontering av festemateriell som krever høyt moment.

Hvor sterk muttertrekker trenger jeg?

Som privatperson trenger du sannsynligvis aldri et dreiemoment på mer enn 1000 Nm, men for de som jobber i bil- eller anleggsbransjen kan et høyere dreiemoment være berettiget. Til sammenligning anbefaler bilprodusenter vanligvis et dreiemoment mellom 130–250 newtonmeter for å stramme hjulboltene når de bytter dekk.

Hvor mange NM på muttertrekker?

Ikke trekke til for hardt

Når man trekker til hjulbolter eller muttere på biler med aluminiumsfelger, er det viktig å huske på at de ikke må overtrekkes. Som regel ligger tiltrekningsmomentet på 110 til 120 Nm.

Hva brukes slagtrekker til? – Related Questions

Hvor mange NM for å skifte dekk?

Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.). Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav. Sjekk lufttrykket. Etter noe mils kjøring bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter og etterstramme.

Skal man smøre hjulbolter?

Man skal IKKE smøre hjulbolter! Helst skal man bruke momentnøkkel, men du bygger deg fort opp ca hvor mye du skal dra til uten. Husk at du burde sjekke boltene etter par mil på alu felg.

Kan man kjøre med 3 bolter?

Sv: Kjøre med tre hjulbolter

Du MÅ ha 80% (tror jeg det var) av bolt/mutter på plass. Det er i hvert fall lovlig å kjøre med 4 bolter ved 5-bolts, men ikke lovlig å kjøre med 3 bolter på 4-bolts.

Hvor mange km varer et dekk?

Levetiden for et dekk i Norge er normalt bare 30.000 km. Det er betydelig under det som er vanlig sørover i Europa. Det er ikke uvanlig at man i mange euroepiske land snakker om at dekkene klarer kjørelengder opp mot 60.000 km.

Hvor mye mm på nye dekk?

Nye dekk har en gjennomsnitlig mønsterdybde på 8 til 9 millimeter. Når du kjører, vil mønsteret hele tiden slites. Et dekk med mønsterdybde under 1,6 millimeter vil mangle grep og bremselengden øker betraktelig.

Hvilken retning på dekk?

Dekksiden er merket med “outside” og “inside”. “Outside”-merkingen skal være på utsiden av bilen, og “inside” skal sitte inn mot bilen.

Kan man bytte bare 1 dekk?

Om man skulle punktere med en slik bil kan man også klare seg med å bytte bare ett dekk, om det ikke lar seg reparere, og de andre ikke er mye slitt.

Hvor lenge kan man kjøre med flatt dekk?

Som en tommelfingerregel bør du ikke kjøre lengre enn 5 kilometer.

Skal dekk lagres stående eller liggende?

Det optimale er å lagre dem på felg, hengende. Eventuelt kan de stables liggende. Dekk uten felg bør lagres stående. Før dekkene settes bort for sesongen, bør både de og felgene rengjøres skikkelig.

Er det farlig å kjøre med ubalanserte dekk?

Ubalanserte dekk kan føre til vibrasjoner, som igjen kan bidra til at sjåføren blir sliten og føre til unødvendig slitasje på støtdemperne.

Skal man skifte alle 4 dekk?

Vi anbefaler at du bytter alle fire dekk samtidig. I enkelte tilfeller går det bra å bytte dem parvis, dvs. at du bytter kun for- eller bakdekkene. For å ivareta sikkerheten og kjørekomforten når du kun bytter to dekk, må du imidlertid passe på at de nye dekkene er samme merke og modell som de gamle.

Hvilke dekk blir mest slitt?

Slites vesentlig mer

På forhjulsdrevne biler, og spesielt de med moderne dieselmotorer med kraftig dreiemoment på lave turtall slites fordekkene vesentlig raskere foran enn bak. – Forskjellen i mønsterdybde vil være for stor allerede etter to sesonger. For bakhjulsdrevne biler vil bakhjulene slites mest.

Kan man ha 2 forskjellige dekk foran og bak?

Vi anbefaler at de samme dekkene brukes på alle hjulposisjonene av kjøretøyet ditt. Dersom blanding av dekk er nødvendig, grunnet tilgjengelighet eller økonomiske årsaker, er det tillatt å blande ulike merker og slitasjemønstre så lenge slitasjemønstrene og merkene monteres på samme aksel.

Er det forskjell på dekk foran og bak?

Hvis du fortsatt har en forskjell, bør de beste dekkene alltid ligge bak. Ellers risikerer du en ledning med rotasjon som et resultat. Et kjøretøy er bygget for først og fremst å beskytte i tilfelle en kollisjon foran og fungerer mye verre fra siden. Hvis du kjøper to nye dekk, må de alltid monteres bak.

Leave a Comment