Er kjølevæske viktig?

Dette med jevnlig kontroll av frostvæske er viktig av flere grunner. For det første skal den kjøle ned motoren og bidra til at denne har riktig driftstemperatur. Det er også denne som gjør at vi får varme i varmeapparatet. Viktig er det også at den har lavt nok frysepunkt, slik at den ikke fryser på kalde dager.

Hvorfor bruke kjølevæske?

Kjølevæske er en betegnelse på en væske (freon) som har til oppgave å transportere termisk energi fra et sted til et annet. For å oppnå dette, bør det være en innstilt vannmengde som gjør at den klarer å varme/kjøle til riktig innstilt temperatur spesifikk varmekapasitet.

Hva skjer om man bruker feil kjølevæske?

Fyller man rød frostvæske på en bil som har blå væske fra før, kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens, at egenskapene forringes og at det i verste fall skaper tæring på pakninger og dyre aluminiumsdeler som topplokk etc. Det kan med andre ord bli dyrt å gjøre feil her. Svært dyrt.

Er kjølevæske viktig? – Related Questions

Hvor ofte bør man skifte kjølevæske?

Over tid kan smuss og andre forurensninger bygge seg opp i væsken. Når dette skjer, er radiatorvæsken mye mindre effektiv og bør byttes. De fleste bilprodusenter anbefaler at du skifter radiatorvæske i bilen hver 40.000 til 60.000 kilometer eller ca hver 24/36. Måned.

Kan man fylle vann på kjølevæske?

Fyll aldri på med bare rent vann. Faren for at væsken fryser øker både med for liten og for stor andel kjølevæske. Hvis det er kjølevæske under bilen, det damper av kjølevæsken eller om det er fylt på mer enn 2 liter (ca. 2 quarts), må du alltid ringe etter berging for ikke å risikere motorskader ved startforsøk pga.

Er det forskjell på kjølevæske?

– I hovedsak skilles det mellom vanlig frostvæske, som ofte er blå, og longlife frostvæske som gjerne er rød. Disse må ikke blandes. Gjør du det, kan frostvæsken klumpe seg og tette til kjølesystemet i motoren, noe som gjør at den ikke får riktig kjøling, forteller Dag Edvardsen i NAFs tekniske avdeling.

Kan man blande rød og blå frostvæske?

Man skal ikke blande frostvæsker med forskjellig farge. Blander man rød frostvæske i en bil som har blå væske fra før, kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens, at egenskapene forringes og at det i verste fall skaper tæring på pakninger og aluminiumsdeler som topplokk etc.

Kan man blande blå og grønn frostvæske?

Blå å grønn kan du blande. Det du ikke kan blande e grønn/gul, blå/gul, blå og grønn/rød. Samme med gul å rød, dem kan ikke blandes, men blå å grønn går fint.

Er det forskjell på frostvæske og kjølevæske?

Frostvæske er også kjent for kjølevæske.

Hvordan sjekker man kjølevæske?

Det er så enkelt som å åpne panseret, lokalisere beholderen – eller ekspansjonstanken som den egentlig heter – og se om nivået er mellom maksimum- og minimum-merkene. Dette skal gjøres når motoren er varm, så sjekk det gjerne rett etter en kjøretur.

Hva skjer når toppakningen ryker?

Skadens omfang: Når toppakningen er gåen, kan det forårsake skade på stempel, sylinder, eksosanlegget, kjølesystemet og flere andre komponenter. Jo mer skade, desto mer kostbart.

Hvilken kjølevæske skal min bil ha?

Du kan alltid se hvilken kjølevæske du skal bruke i instruksjonsboken til din bil. Pass dog på at kjølevæsken du fyller på er samme farge som den som er i tanken.

Hva er forskjellen på rød og blå frostvæske?

Som en liten pekepinn kan man si at blå frostvæske brukes på litt eldre biler og bør skiftes ca. hvert annet år. Rød frostvæske er en “longlife” type som skal holde i ca. fem år og brukes oftest på litt nyere biler.

Hvordan skifte kjølevæske?

Sørg for at bilens varmesystem (bryter for varm- luft) står på maks. Plasser en stor beholder under radiatoren for å samle opp gammel kjølevæske. Løsne drenspluggen eller skruen under radiatoren og la kjølevæsken renne ned i beholderen. Hvis radiatoren ikke har en drensplugg så løsne nederste radiatorslange.

Hva er kjølevæske laget av?

Kjølevæsken blir transportert rundt i motoren ved hjelp av en vannpumpe. Vanlig kjølevæske består i hovedsak av glykol, men også andre kjemikalier og ca 50 prosent vann.

Hvor varm blir kjølevæske?

I væskekjølt kjølesystem motoren kjøles ned av en væske som sirkulerer i systemet og leder varmen bort. Driftstemperaturen til de fleste motorer ligger på rundt 75–105 °C. Kjølevæsken ikke koker ved 100 °C, pga et trykk i systemet. Normalt når væsken varmes opp utvides det.

Hva er G12 kjølevæske?

Kjølevannet er da frostfritt ned til -36 grader. Kan brukes til alle biler som har rød kjølevæske (G12). Frostvæske LongLife er basert på den nyeste teknologi med korrosjonsinhibitorer basert på organiske additiver (OAT). LongLife er et monoetylenglykol-basert full OAT-produkt, NAP-fri og borat-/silikatfri.

Hva er Motorkjølevæske?

Frostvæske er en etylenglykolbasert væske som ikke fryser eller koker lett. På den annen side er motorkjølevæske en blanding av frostvæske og destillert vann som du kan kjøpe ferdigblandet. Frostvæske og kjølevæske har begge samme funksjon.

Hvor varm skal en bil være?

Riktig motortemperatur skal normalt sett være mellom 80 og 92 grader på de fleste biler. Dette er den beste temperaturen for optimal forbrenning av drivstoff. Både for lav og for høy temperatur kan være skadelig for motoren.

Leave a Comment