Når Posten ikke kommer frem?

Ved forsinkelse av registrert postsending plikter Posten bare å yte erstatning dersom det er betalt et særlig vederlag for at postsendingen skal komme raskt frem, eller for at den skal komme frem til særskilt avtalt leveringstidspunkt eller leveringsperiode.

Hva skjer hvis Posten ikke finner postkasse?

I noen tilfeller betaler avsender for at pakken skal leveres ved døren din dersom den ikke får plass i postkassen. Da er det viktig at du merker døren din med navn slik at postbudet kan sette igjen pakken.

Hvem sitt ansvar er det når pakken ikke kommer?

Det mange ikke vet, er at det egentlig er kjøper som har ansvaret for en vare under transport ved kjøp fra private. Kjøpsloven sier nemlig at varen anses som levert i det Posten tar over, og når varen er levert, har selgeren gjort jobben sin.

Når Posten ikke kommer frem? – Related Questions

Er brev forsikret?

Verdifullt innhold trygt frem med forsikring

Med verdibrev får du et bevis for at brevet er innlevert, og mottaker får beskjed om at sendingen har kommet på Posten. Verdibrevet er forsikret med opptil 40 000 kroner, og mottaker må derfor legitimere seg og signere før brevet leveres ut.

Hva skjer om pakken blir borte i Posten?

Posten har ansvaret for pakken fram til den er utlevert til mottakeren. Hvis pakken forsvinner underveis pga feil som de har gjort, så sier Postloven §28 at de må betale erstatning.

Er det forsikring på PostNord?

PostNord har egen transportansvarforsikring som kan benyttes dersom vi selv står i økonomisk ansvar. Hva gjelder forsikring av selve godset er det vareeier sitt ansvar å sørge for dette, og man kan via PostNord kjøpe vareforsikring for enkeltstående forsikringer.

Er Posten forsikret?

Ansvar. Ved skade eller tap erstatter Posten pakkens verdi inntil 10 000 kroner. Ved tap er det avsender som skal sette frem krav om erstatning og dokumentere verdien på sendingen, mens det ved skade er det mottaker som skal sette frem krav om erstatning og dokumentere verdien på sendingen.

Hvem har ansvar for en pakke?

Egentlig kjøpers ansvar

Det mange ikke vet, er at det egentlig er kjøper som har ansvaret for en vare under transport ved kjøp fra private. Kjøpsloven sier nemlig at varen anses som levert i det Posten tar over, og når varen er levert, har selgeren gjort jobben sin.

Har ikke fått pakken fra Posten?

For hjelp eller etterspørsel av en pakke, kan du kontakte kundeservice. Kan jeg spore alle sendinger? Har du et sporingsnummer på en sending, kan du spore. Mottaker får ofte tilsendt sporingsnummer på SMS eller e-post fra sender, eller du blir varslet av Posten.

Kan Posten åpne brev?

Det er forbudt å åpne brev som er adressert til andre, med mindre det foreligger samtykke fra den brevet er adressert til.

Hvordan klage på Posten?

Du kan også levere skriftlige klage direkte på et postkontor, Post i Butikk eller til landpostbudet. Klagen kan også sendes skriftlig per post. Skriftlige klager skal som hovedregel være avgjort innen 14 virkedager og senest innen 30 dager.

Hvordan kan jeg kontakte Posten?

Det kan tas Posten kontakt via ring til sentralbord på + 47 23149000 med åpningstider Mandag-Fredag fra kl 9 på morgen til kl 16 norsk tid. Chat er tilgjengelig på Posten nett hjemmeside fra Mandag til Fredag, kl 8 på morgen til kl 5 i kveld, norsk tid.

Hvordan kan jeg skrive en klage?

Klagebrev eksempel
  1. · Overskrift: «Klage på …»
  2. · Innledning: Hvem klager, hva klages det på og hvorfor.
  3. · Argumenter: Hvorfor bør vedtaket vurderes på nytt?
  4. · Avslutningsvis: «Jeg håper dere kan se nærmere på saken…»

Kan Posten låse opp postkasse?

Postens sonelås kan bestilles/kjøpes hos din lokale låsesmed. Lukking av hovedlokket må kunne skje uten bruk av nøkkel, da dette er tidsbesparende for budet, sikrere for postmottaker ved at hovedlokket automatisk går i lås, og det reduserer behovet for frekvens av vedlikehold og derav kostnader.

Hva gjør man med en pakke man ikke har bestilt?

Hvis du har mottatt en vare som du ikke har bestilt, er du ikke forpliktet til å betale for den. Du er heller ikke forpliktet til å returnere den. Det er den næringsdrivende som må bevise at du har bestilt varen.

Hvor mye koster det å sende i oppkrav?

Priser for postoppkrav pakke
Vekt inntil Pris på posten.no Pris på Posten
10 kg 210,– 281,–
25 kg 310,– 391,–
35 kg 380,– 471,–
Håndteringstillegg for sendinger: – uten ytre emballasje – i rulleform – med lengde over 120 cm, bredde over 60 cm og/eller høyde over 60 cm. 149,– 149,–

Er Posten statlig?

Posten Norge AS er et statlig heleid aksjeselskap, og er morselskapet i Posten Norge-konsernet. Konsernets eierstyring og selskapsledelse er basert på og i henhold til norsk lov og den norske stats til enhver tid gjeldende eierpolitikk.

Hva er Glow Posten?

Glow er vårt egenutviklede system for transportplanlegging som vi i dag bruker i mange av tjenestene våre over hele Norden. Med Glow kan du bestille og spore leveransene dine hele veien fra henting til levering. I Glows brukergrensesnitt kan du blant annet bestille og spore budleveranser.

Kan det være farlig å åpne mail?

Ja: Ikke åpne innholdet i e-posten. Det kan være en trygg e-post selv om innholdet står på engelsk, men vær ekstra på vakt og unngå å gjøre noe annet enn å svare direkte på e-posten dersom vedkommende spør etter hjelp eller vil selge deg noe. Dersom innholdet ikke er relevant trenger du heller ikke å svare.

Leave a Comment