Når kommer den nye læreplanen?

Læreplaner i særløpsfag i LK20 blir innført 1. august 2021. Læreplaner for vg3 i andre yrkesfag i LK20 blir innført 1. august 2022.

Hva er forskjellen på LK06 og LK20?

LK20 viderefører verdigrunnlaget og danningsbegrepet fra LK06, som representerer nasjonale tradisjoner og tenkemåter. På denne måten representerer fagfornyelsen – gjennom den nye overordnede delen – større endringer enn fornyelse og forbedring av læreplanverket.

Hvorfor får vi nye læreplaner?

De nye læreplanene beskriver det aller viktigste elevene skal lære i hvert fag. Da kan de bruke mer tid på å lære ting godt og det blir enklere å forstå sammenhenger slik at de kan bruke det de har lært også i nye situasjoner. De nye læreplanene legger dermed bedre til rette for dybdelæring.

Når kommer den nye læreplanen? – Related Questions

Hvorfor lk20?

Fagfornyelsen skal gi et læreplanverk som forbereder elevene på fremtiden. Fagene skal få mer relevant innhold og tydeligere prioriteringer, og sammenhengen mellom fagene skal bli bedre. Fagfornyelsen skal styrke utviklingen av elevenes dybdelæring og forståelse.

Hva menes med Dybdelæring?

Vi definerer dybdelæring som det å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Hvorfor har vi kompetansemål?

Kompetansemålene uttrykker hva elevene er forventet å mestre etter endt opplæring på ulike trinn, og kjerneelementene er mål for endt skolegang. Eller sagt på en annen måte viser kjerneelementene innholdet elever skal ha kompetanse i, og kompetansemålene kan vise i hvilken grad eleven mestrer dette.

Hvorfor er Dybdelæring viktig?

Gjennom dybdelæring skal eleven gjøres i stand til å møte denne utviklingen ved at de har lært å overføre og anvende kunnskap fra et fag til nye faglige situasjoner. Dybdelæring er derfor hensiktsmessig fordi det gir elever økt mulighet til å overføre det de lærer i dag til å mestre en ukjent framtid.

Hva er selvregulert læring?

Sjølvregulært læring er i pedagogikken definert som ein aktiv og konstruktiv prosess der den som lærer set mål for eiga læring og prøvar å overvake, regulere og kontrollere eigen kognisjon, motivasjon og åtferd.

Hva er kroppslig læring?

Kroppslig læring handler om allsidig motorisk læring, utvikling av kroppsbevissthet og stimulering til bevegelsesglede.

Hva er god vurderingspraksis?

Lærernes vurderingspraksis er et ett av flere forhold som kan bidra til elevenes læring. Prinsippene om tydelige mål og kriterier, faglige relevante tilbakemeldinger, råd om forbedring og involvering i vurderingsarbeidet er nedfelt i forskrift til opplæringsloven.

Hva er god innsats i kroppsøving?

Innsats i faget kroppsøving innebærer at eleven prøver å løse faglige utfordringer etter beste evne uten å gi opp, viser selvstendighet og utfordrer egen fysiske kapasitet. Det innebærer at eleven samarbeider med andre og bidrar til at andre lærer i faget.

Hvordan vurdere eget arbeid?

I egenvurderingen skal du skrive noe om hvordan du planla arbeidet i forkant og gjøre en vurdering av hvorvidt du fulgte denne planen. Du skal også skrive noe om hvordan du synes det gikk, hva som gikk bra og hva som kunne vært gjort bedre.

Hva er forskjellen på formativ og summativ vurdering?

Der formativ vurdering peker mot fremtidig læring, peker summativ vurdering mot en allerede gjennomført prestasjon. Underveisvurdering som gis i norsk skole er en form for formativ vurdering, mens sluttvurdering er en form for summativ vurdering.

Når kom Vurdering for læring?

I 2010 etablerte Utdanningsdirektoratet (Udir) den fireårige nasjonale satsingen Vurdering for læring for å gi støtte i arbeidet med å videreutvikle en mer læringsfremmende vurderingspraksis og vurderingskultur.

Hva er formative år?

Utviklingstrinnene består av to trinn som hører til barndommen og to som er tilknyttet forberedelsen til voksenlivet. Trinnene følger 6 års sykluser: 0 – 6 år, 6 – 12 år, 12 -18 år og 18 – 24 år.

Hva er uformell vurdering?

Elevene blir vurdert kontinuerlig, både formelt og uformelt. Uformell vurdering foregår gjennom samtaler, observasjon og ikke minst veiledning, og gir et minst like godt innblikk i elevens kompetanse.

Hva vil det si å vurdere?

Vurdere betyr å verdsette, anslå eller bedømme.

Hvorfor er vurdering viktig?

Hovedhensikten med vurdering er å øke elevenes læring. Vurdering danner grunnlag for å justere og tilpasse opplæringen for å oppnå høyest mulig læringsutbytte. I forskrift til opplæringsloven brukes begrepene underveisvurdering og sluttvurdering.

Hva handler vurdering om?

Et av de viktigste formålene med vurdering er at elevene selv skal lære seg å vurdere hva de forstår, og skjønne hva de skal lære, og de skal få råd av læreren om hva de kan gjøre for å utvikle seg videre i faget.

Leave a Comment