Når blir det avgifter på elbil?

Fra 1. januar 2023 blir det moms på elbiler over 500 000 kroner, hvor du betaler moms på den delen av kjøpsprisen som overstiger 500 000. Elbiler som koster mindre enn dette vil fortsatt ha fritak fra moms. Vi støtter gradvis innføring av moms på elbil, men mener grensen burde vært satt på 600 000 kroner.

Hvilke avgifter slipper man med elbil?

I dag er det ikke moms eller engangsavgift ved kjøp og leasing av elbil i Norge. Det betyr at dersom du velger en elbil gjør du et godt kjøp rent økonomisk sammenlignet med tilsvarende bensin- eller dieselbiler.

Når blir elbil dyrere?

Elbiler som koster inntil 500.000 kroner vil få et tilskudd tilsvarende momsen. Endringen vil tre i kraft fra 1. januar, såfremt den ikke møter for mye motstand i Stortinget. I praksis vil den nye ordningen innebære at en elbil som koster 600.000 kroner risikerer å bli 25.000 kroner dyrere.

Når blir det avgifter på elbil? – Related Questions

Når bør man kjøpe elbil?

Elbiler kommer derfor nå gunstigere ut enn noen gang – men det blir en kortvarig glede. I 2023 kommer det etter all sannsynlighet moms også på elbiler. – 2022 er utvilsomt et svært gunstig år for deg som skal kjøpe elbil, spesielt om du sammenligner med alternativene fossildreven eller plug-in hybrid.

Hvor lenge er elbiler avgiftsfrie?

Elbiler er fritatt fra merverdiavgift ved kjøp. Det gjelder også nødvendig tilleggsutstyr. Mva-satsen for biler er i dag 25 prosent, og fritaket er godkjent av EØS-avtalens overvåkningsorgan ESA ut 2022. Regjeringen har vedtatt at momsfritaket skal vare minst ut stortingsperioden, altså ut 2021.

Når på døgnet er det lønnsomt å lade el bil?

Derfor lønner det seg fortsatt å lade elbilen når timesprisen er på sitt laveste. Strømmen er som regel billigst når færrest bruker den, altså om natten. Du kan styre ladingen enten ved å sette tidsstyring på bilen, eller styre det med en app tilknyttet bilen eller strømselskapet.

Er det lønnsomt å kjøre elbil?

Nå sparer du sjokkerende mye på å kjøre elbil. Det kan dreie seg om opptil 49 000 kroner i året bare på «drivstoff». Høye strømpriser har fått mange til å spørre seg om det er like lønnsomt med elbil som tidligere. Svaret er at det er mer lønnsomt enn noen gang.

Hvor mye faller en elbil i verdi?

Fordeler og ulemper med elbil

For nye biler har verditapet tradisjonelt sett ligget på rundt 20 prosent det første året, og 10 prosent i året videre. Det betyr at en bil som koster 400 000 kroner ny faller 80 000 kroner i verdi det første året, 32 000 det andre året og 29 000 det tredje året.

Hvor mye koster det å kjøre 1 mil med elbil?

En gjennomsnittlig elbil bruker mellom 1-2 kWh pr. mil. Ser vi kun på strømprisen vil det da koste mellom 50 og 100 kroner for å kjøre strekningen Bergen-Oslo med en hjemmeladet bil.

Er det billigere forsikring på elbil?

Når man skal kjøpe seg en ny elbil, så ser man fort at forsikringsprisen også burde tas med i regnestykket. Det skiller nesten 20 000 kroner fra den billigste bilen, til den dyreste bilen, i årlig forsikringspremie. Du kan altså spare hele 1 600 kroner hver måned med å kjøpe riktig elbil.

Hvor lenge vil elbil fordelene vare?

Fordelene på kjøp av elbil varer til 2021, og skal da vurderes på nytt. Det er et skille på nasjonale og lokale fordeler. De lokale fordelene er det opp til lokale myndigheter å vurdere om skal fortsette. Fra 2018 gjelder det halv takst for parkering, ferge og bom for elbiler.

Er elbil billigere enn dieselbil?

Rapporten viser at det er langt billigere å eie en elbil enn en tilsvarende fossilbil. – Kjøper du for eksempel en ny elbil til 450.000 kroner, og kjører 15.000 kilometer i året, er kostnadene nesten 18.000 kroner lavere i året enn for en bensinbil til samme pris, sier spesialrådgiver Jan Petter Røssevold i OFV.

Hva koster det å lade opp en elbil hjemme?

Prisen for hjemmelading av elbil er strømprisen inkludert nettleie, altså rundt én krone per kWh. Det tilsvarer omtrent to kroner per mil for en vanlig elbil. Hvis du kjører 7500 km i året med elbilen koster «drivstoffet» deg ca. 1500 kroner.

Hvor mye taper en elbil seg i året?

Det er likevel verdifallet som er den største “kostnaden” du har på den nye bilen din, i alle fall de første årene du eier den. Det første året må du regne med et verditap på 20 prosent, synkende til om lag 10 prosent årlig fra det sjette året.

Hva koster det å kjøre 10 mil med elbil?

Kjører du 10.000 km i året vil elbilens strømforbruk være på rundt 2000 kWh. Hvis man regner at strømprisen er 1 krone per kWh inkludert nettleie, vil det koste 2000 kroner årlig å lade elbilen hjemme.

Hvilken type bil er billigst å eie?

Konklusjonen er ganske entydig: Uansett prisklasse – elbiler er vesentlig rimeligere å eie enn tilsvarende ladehybrider, diesel- og bensinbiler. Ladbare hybrider kommer nest best ut, mellom ni og 15 prosent dyrere enn elbilen. En dieselbil koster mellom 15 og 20 prosent mer i året enn en elbil.

Er elbil dyrere enn diesel?

Utgifter ved elbil-lading hjemme:

Eier du en dieselbil, må du ut med 17.160 kroner for drivstoff, ifølge Naf. Det er hele 14 ganger dyrere. – Dette er en enorm forskjell og viser hvor mye det lønner seg med elbil i nord, sier Sødal.

Hva er billigst av elbil eller bensin?

Elbilen er kostnadsvinner – med tydelig margin – i samtlige prissegmenter som OFV har regnet på, sammenlignet med bensin-, dieselbiler og ladbare bensinhybrider. Elbilen er fortsatt billigst. OFVs årlige publikasjon «Kostnader ved bilhold – eksempler på beregning 2022» har oversikten.

Hvilke biler er det minst feil med?

Bruktbilene inntil syv og ni år med minst feil. Tabellen viser bilmodell og feilprosent:
Inntil 7 år
1. Porsche 911 Carrera 4,1 % 6,7 %
2. Audi TT 7,3 % 7,5 %
3. Mercedes B-Klasse 7,8 % 10,0 %
4. Toyota Auris 8,6 % 11,5 %

Leave a Comment