Når blir det avgift på elbil?

Fra 1. januar 2023 blir det moms på elbiler over 500 000 kroner, hvor du betaler moms på den delen av kjøpsprisen som overstiger 500 000. Elbiler som koster mindre enn dette vil fortsatt ha fritak fra moms. Vi støtter gradvis innføring av moms på elbil, men mener grensen burde vært satt på 600 000 kroner.

Hvilke avgifter slipper man med elbil?

I dag er det ikke moms eller engangsavgift ved kjøp og leasing av elbil i Norge. Det betyr at dersom du velger en elbil gjør du et godt kjøp rent økonomisk sammenlignet med tilsvarende bensin- eller dieselbiler.

Når blir elbil dyrere?

Elbiler som koster inntil 500.000 kroner vil få et tilskudd tilsvarende momsen. Endringen vil tre i kraft fra 1. januar, såfremt den ikke møter for mye motstand i Stortinget. I praksis vil den nye ordningen innebære at en elbil som koster 600.000 kroner risikerer å bli 25.000 kroner dyrere.

Når blir det avgift på elbil? – Related Questions

Er elbil billigere enn dieselbil?

Rapporten viser at det er langt billigere å eie en elbil enn en tilsvarende fossilbil. – Kjøper du for eksempel en ny elbil til 450.000 kroner, og kjører 15.000 kilometer i året, er kostnadene nesten 18.000 kroner lavere i året enn for en bensinbil til samme pris, sier spesialrådgiver Jan Petter Røssevold i OFV.

Hvor mye koster det å lade elbil 2022?

Som diagrammet viser må elbilister betale 3.835 kroner i året for lading hjemme dersom strømprisen gjennomsnittlig ligger på 4 kroner per kWh. Dette forutsetter strømstøtte på 90 prosent av det som overstiger 70 øre per kWh, som trer i kraft fra 1. september 2022.

Vil det lønne seg med elbil?

Økonomiske fordeler med elbil

De økonomiske fordelene gjør både at elbilene er mye billigere enn de ellers ville vært, og får et lavere kostnadsnivå. Elbiler er fritatt for mva ved innføring til landet. Koster bilen for eksempel 300.000 kroner inn til landet, ville den ellers blitt belastet med 75.000 kroner i mva.

Er det lønnsomt å kjøre elbil?

Nå sparer du sjokkerende mye på å kjøre elbil. Det kan dreie seg om opptil 49 000 kroner i året bare på «drivstoff». Høye strømpriser har fått mange til å spørre seg om det er like lønnsomt med elbil som tidligere. Svaret er at det er mer lønnsomt enn noen gang.

Hvor mye faller en elbil i verdi?

Fordeler og ulemper med elbil

For nye biler har verditapet tradisjonelt sett ligget på rundt 20 prosent det første året, og 10 prosent i året videre. Det betyr at en bil som koster 400 000 kroner ny faller 80 000 kroner i verdi det første året, 32 000 det andre året og 29 000 det tredje året.

Hvor mye koster det å kjøre 1 mil med elbil?

En gjennomsnittlig elbil bruker mellom 1-2 kWh pr. mil. Ser vi kun på strømprisen vil det da koste mellom 50 og 100 kroner for å kjøre strekningen Bergen-Oslo med en hjemmeladet bil.

Er det billigere forsikring på elbil?

Når man skal kjøpe seg en ny elbil, så ser man fort at forsikringsprisen også burde tas med i regnestykket. Det skiller nesten 20 000 kroner fra den billigste bilen, til den dyreste bilen, i årlig forsikringspremie. Du kan altså spare hele 1 600 kroner hver måned med å kjøpe riktig elbil.

Skal man lade elbil hver dag?

Det anbefales at du i hovedsak lader bilen med ladekladd. Om bilen ikke brukes over lengre perioder, må batteriet lades minst hver fjerde måned. Generelt anbefales det at du ikke lader batteriet helt ut, spesielt om omgivelsestemperaturene er høye. Dette kan skade batteriet.

Hvilken type bil er billigst å eie?

Konklusjonen er ganske entydig: Uansett prisklasse – elbiler er vesentlig rimeligere å eie enn tilsvarende ladehybrider, diesel- og bensinbiler. Ladbare hybrider kommer nest best ut, mellom ni og 15 prosent dyrere enn elbilen. En dieselbil koster mellom 15 og 20 prosent mer i året enn en elbil.

Hvor mye koster det å lade elbil i måneden?

Prisen for hjemmelading av elbil er strømprisen inkludert nettleie, altså rundt én krone per kWh. Det tilsvarer omtrent to kroner per mil for en vanlig elbil. Hvis du kjører 7500 km i året med elbilen koster «drivstoffet» deg ca. 1500 kroner.

Hvilke biler er det minst feil med?

Bruktbilene inntil syv og ni år med minst feil. Tabellen viser bilmodell og feilprosent:
Inntil 7 år
1. Porsche 911 Carrera 4,1 % 6,7 %
2. Audi TT 7,3 % 7,5 %
3. Mercedes B-Klasse 7,8 % 10,0 %
4. Toyota Auris 8,6 % 11,5 %

Hvilke biler taper seg minst i verdi?

Bilene som taper seg minst i verdi, ifølge undersøkelsen, har en markedsverdi på 68 prosent av nybilprisen. De har altså et verditap på 32 prosent etter tre år. Merkene som holder seg aller best i pris er VW Tiguan, BMW X3, Subaru XV, Audi Q5 og den nyeste modellen av VW Golf.

Hvor mye taper en elbil seg i året?

Det er likevel verdifallet som er den største “kostnaden” du har på den nye bilen din, i alle fall de første årene du eier den. Det første året må du regne med et verditap på 20 prosent, synkende til om lag 10 prosent årlig fra det sjette året.

Hvilken bil varer lengst?

Bilen som lever lengt i Norge er Volvo, med en gjennomsnittsalder på 22,3 år når de går i vrakpressa, viser tallene fra OFV. På de neste plassene følger bilene fra Mercedes med 21,1 år og Toyota med 19,9 år.

Hvor mye taper man på å kjøpe ny bil?

For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig.

Hvor lenge bør man ha en ny bil?

Hvis du skal kjøpe ny bil er det smart å beholde den i fem år eller før bilen er kjørt 100.000 kilometer. Dessuten er det lurt å velge ekstrautstyr med omhu. – Vår anbefaling til privatpersoner som kjøper ny bil er at de beholder den i fem år eller før kjørte 100.000 kilometer.

Leave a Comment