Kan noen andre forsikre bilen min?

I utgangspunktet kan du ikke det. Men det finnes noen unntak der du kan forsikre en bil som står registrert på en annen person enn bileier (hovedeier). Forsikringen må stå på bileier, med mindre: Bilen er registrert på din ektefelle, samboer eller registrerte partner.

Kan man forsikre en bil uten førerkort?

Hvis f. eks. du ikke har førerkort og bilen din triller i en annen bil, så har det ikke noe å si om du har førerkort eller ikke. Hvis det er noen andre som er ansvarlig for skaden, vil den personen bli ansvarlig selv om eieren av bilen som ble skadet ikke hadde førerkort.

Kan forsikringsselskap nekte forsikring?

Etter forsikringsavtaleloven § 3-10 (skadeforsikring) og § 12-12 (personforsikring) kan et forsikringsselskap ikke nekte noen på vanlige vilkår å tegne en forsikring som selskapet ellers tilbyr allmennheten uten saklig grunn.

Kan noen andre forsikre bilen min? – Related Questions

Kan man få utbetalt to forsikringer?

Dobbel forsikring betyr at du har to av samme forsikring. Mange er dobbeltforsikret uten at de er klare over det. Forsikringsselskapene kan heller ikke vite dette, da slik data ikke deles dem imellom. Ved dobbel forsikring på skadeforsikringene dine vil du aldri dobbel utbetaling ved skade.

Hvor lang tid tar det å få utbetalt forsikringspenger?

Hvis du skal ha forsikringspenger utbetalt, tar det cirka 1-3 virkedager fra saken er ferdig behandlet til du får forsikringsoppgjøret utbetalt til konto.

Hvor Klage på forsikringsselskap?

Hvordan klager jeg på et forsikringsoppgjør? Du kan klage på et forsikringsoppgjør ved å sende saken til Finansklagenemnda eller anlegge sak for domstolene. Primært er det imidlertid tilrådelig å kontakte forsikringsselskapet for å prøve å finne en løsning.

Hvor ofte bør man bytte forsikringsselskap?

Enkelt å bytte forsikring

I dag kan du bytte forsikringsselskap når som helst. Vanlig praksis er at avtalen kan sies opp med én måneds varsel, uansett når på året dette foretas. Før i tiden kunne forsikringer kun byttes ved avtalens årlige hovedforfall.

Hvilket forsikringsselskap er folk mest fornøyd med?

Aller mest fornøyd er kundene til Frende forsikring. Selskapet får en score på 74,3 av 100 mulige og er det eneste som har mer fornøyde kunder i år enn i fjor.

Hvem kan klage til Finansklagenemnda?

Hvem kan klages inn til FinKN? Alle banker, forsikringsselskap, finansselskap og inkassoselskap, som er medlemmer av Finans Norge eller noen av de andre avtalepartene, eller på annen måte er tilsluttet ordningen kan klages inn til FinKN.

Hvordan klage på en bank?

Korleis går eg fram for å klage?
  1. Klag fyrst til banken. Du må fyrst rette ei skriftleg klage til banken. Bruk gjerne Forbrukarrådets klagebrev.
  2. Klag til Finansklagenemnda. Dersom saka ikkje løyser seg ved den skriftlege klaga di, kan du ta kontakt med Finansklagenemnda.

Hvilken rolle spiller Finansklagenemnda?

Finansklagenemnda (FinKN) er et bransjebasert klageorgan som behandler klagesaker mot banker, forsikringsselskap, inkassoselskap, og andre finansselskap. Finansklagenemnda skal gjennom utenrettslig tvisteløsning bidra til at den som har rett, får rett.

Hvordan klage til Forbrukerrådet?

Gjør det skriftlig. Klage skriftlig og send med kvittering, eller garantibevis sammen med eventuell annen dokumentasjon. Da reduserer du misforståelsene, og du kan senere bevise at du klaget tidsnok. Sett en svarfrist, og bruk gjerne et av Forbrukerrådets klagebrev.

Hva har 5 års garanti?

For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

Hva er rimelig tid for reparasjon?

Etter forbrukerkjøpsloven skal utbedringen skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for deg, og dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du krav på erstatningsgjenstand. Normalt vil rimelig tid innebære at man må tåle cirka fire uker reparasjon før man kan snakke om utenfor rimelig tid.

Hvor mange ganger kan selger reparere?

Selger har rett til å reparere en feil to ganger. Om gjenstanden svikter en tredje gang, kan du kreve å heve kjøpet. Det slår Forbrukerkjøpsloven fast. Men det må da være snakk om den samme feilen.

Har man rett til å få pengene tilbake?

Bytterett. De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den.

Kan selger kreve å heve kjøpet?

(1) Selgeren kan heve kjøpet når kjøperen ikke medvirker til kjøpet, dersom kontraktbruddet er vesentlig. Selgeren kan på samme vilkår heve kjøpet når kjøperen ikke overtar tingen etter § 50 bokstav (b) og selgeren har en særlig interesse i å bli av med den.

Hva regnes som slitedeler?

Så til spørsmålet ditt, om hva som er slitedeler eller ikke.

Litt grovt sett kan vi si at dette er bevegelige deler og / eller deler som er som er utsatt for mekanisk slitasje. Bremseklosser og bremseskiver er typisk slike deler.

Hva dekkes av garantien?

Du har krav på å få garantivilkårene utlevert. Vanligvis medfører en gitt garanti at man som forbruker, får rett til å få en kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden, gitt at feilen eller mangelen som oppstår dekkes av garantiens innhold.

Leave a Comment