Kan man angre kjøp av mobiltelefon?

Forbrukeren har i utgangspunktet angrerett i 14 dager. Dette gjelder ved handel fra alle EØS-land. For tjenester starter fristen å løpe dagen etter at avtalen er inngått, mens fristen ved kjøp av varer løper fra dagen etter at varen er mottatt.

Hvor lenge kan man heve kjøpet?

Den absolutte reklamasjonsfristen er siste sjanse for å rette krav mot selgeren av tingen. Etter kjøpsloven er fristen på 2 år, mens forbrukerkjøpsloven har en ytterligere 5 års frist for varer som er ment å vare lenger enn 2 år. For å kunne heve kjøpet, må du reklamere innenfor begge fristene.

Når kan kjøper heve kjøpet?

Heving etter at et kjøp har blitt gjennomført innebærer at kjøper tilbakefører gjenstanden og selger tilbakefører pengene til kjøperen. Heving fungerer som en sikkerhet for kjøper. Dersom avtalen ikke oppfylles etter sitt innhold kan kjøperen ha en adgang til å komme seg ut av den.

Kan man angre kjøp av mobiltelefon? – Related Questions

Kan man angre på huskjøp?

Det eksisterer i utgangspunktet ingen angrerett ved salg eller kjøp av fast eiendom. Har du lagt inn et bud, og megler har formidlet budet til selger, er du bundet av budet ditt fram til akseptfristens utløp.

Hvilken lov vil gjelde for dette kjøpet?

Hvilken lov som kommer til anvendelse, avhenger av rollefordelingen mellom deg og selger da handelen ble inngått. Kort fortalt, er kjøpet ditt regulert av forbrukerkjøpsloven hvis du har handlet fra en næringsdrivende. Hvis du derimot har kjøpt en vare fra en privatperson, vil kjøpet reguleres av kjøpsloven.

Hva sier kjøpsloven om garanti?

forbrukerkjøpsloven § 18 a. Garantien skal med andre ord gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven. En garanti kan for eksempel gi deg rett til å klage på varen, selv om du selv har forårsaket feilen, eller gi deg en rett til å påberope feilen lenger enn det som følger av loven.

Når kan man kreve ny vare?

Du kan kreve at selger gir deg en ny vare (kalles omlevering), eller at manglene rettes (kalles avhjelp). Selger har rett til å forsøke å rette mangelen to ganger, før du har krav på ny gjenstand. Det må i så fall særlige grunner til for at selger skal få flere forsøk.

Har man rett til å få pengene tilbake?

Bytterett. De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den.

Hva kan være en kjøpsrettslig mangel?

Kjøpsrettslige mangler kan konstateres på flere grunnlag. Aktuelle mangelsgrunnlag er avvik fra avtalt og mangelfulle og uriktige opplysninger. Videre kan bilen være i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Kan man kreve pengene tilbake ved reklamasjon?

Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake. Du kan da be om forsinkelsesrente, men selgeren kan også redusere beløpet for den tiden du har kunne bruke varen. Hvis du har fått utgifter på grunn av feilen, kan du også be om erstatning.

Hva er vilkåret for å heve et kjøp på grunn av mangel ved varen?

Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper. Vilkåret for at en forbrukerkjøper skal ha rett til å heve et kjøp, er at det foreligger en mangel og at denne mangelen ikke er uvesentlig.

Hvilke kjøp har ufravikelige lovregler?

Hvilke kjøp har ufravikelige lovregler? Forbrukerkjøp er regulert av ufravikelige lovregler, jf. forbrukerkjøpsloven § 3. Dette innebærer at partene ikke kan avtale at selgeren for eksempel ikke skal ha kontraktsrettslig erstatnings-ansvar eller at kjøperen fraskriver seg retten til å heve kjøpet.

Hva dekker kjøpsloven?

Kort om loven: Kjøpsloven gjelder for kjøp av ting. Den gjelder ikke kjøp av fast eiendom. Loven gjelder for kjøp mellom næringsdrivende og kjøp mellom privatpersoner, men ikke der kjøper er forbruker og selgeren opptrer i næringsvirksomhet ettersom slike forbrukerkjøp er regulert i forbrukerkjøpsloven.

Hvordan klage på kjøp?

Dersom du ønsker å klage på en mangel ved en vare du har kjøpt, må du i utgangspunktet ta direkte kontakt med selgeren først. Dersom du er usikker på hvordan du skal gå frem, kan du eventuelt rådføre deg med Forbrukerrådet før du tar kontakt med selgeren.

Hva er rimelig tid kjøpsloven?

Forbrukerkjøpsloven: ca. 2-3 måneder fra du oppdaget mangelen og innen 2 eller 5 år fra du overtok tingen. Kjøpsloven: innen rimelig tid fra du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen og innen 2 år fra du overtok tingen.

Hva menes med innen rimelig tid?

Den gjeldende regelen om reklamasjon i kjøp mellom private parter er avhendingsloven § 4-19. Utgangspunktet er at kjøperen må reklamere «innen rimelig tid» etter at vedkommende oppdaget, eller burde ha oppdaget, feilen. Uttrykket legger opp til en skjønnspreget vurdering.

Hva er absolutt reklamasjonsfrist?

Absolutt frist for reklamasjon

Fristen er i forbrukerkjøpsloven på 2 år etter at forbrukeren overtok tingen. At reklamasjonsfristen er absolutt innebærer at reklamasjon fremsatt etter 2 år ikke gir rett på misligholdsbeføyelse, selv om kjøper ikke burde ha oppdaget mangelen før fristens utløp.

Hvilke krav stilles til reklamasjon?

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Hva betyr det å reklamere på en vare?

Reklamere er å klage på mangler ved mottatt vare, levering eller utført arbeid. Man kan for eksempel reklamere en genser som har et hull man oppdager rett etter at man kjøpte genseren. Å reklamere er det samme som å foreta reklamasjon.

Leave a Comment