Hvordan være en god veileder?

For å være en god veileder må du
  1. være en god lytter.
  2. være god til å stille åpne spørsmål.
  3. vente med å gi råd.
  4. gi den andre tid til refleksjon – tåle stillhet.
  5. være interessert i det den andre sier.
  6. være opptatt av den som skal veiledes.
  7. være åpen for ulike løsninger.
  8. tro at den andre best kan finne sine svar.

Hva er kjennetegner en veiledningssamtale?

I veiledningssamtalen forholder begge parter seg til et samtaleinnhold, en samtalerelasjon og et samtaleforløp. Det er mulig å snakke om alle disse elementene i samtalen (Baltzersen 2008). Som veileder skal man være engasjert i samtalens innhold, men samtidig også ivareta en god relasjon.

Hva er målet med veiledning?

Når vi går gjennom ulike definisjoner av begrepet ”veiledning” i en faglig sammenheng så kan vi finne følgende fellestrekk: Formålet eller hensikten med veiledning beskrives som å fremme veisøkers læring og utvikling, og å få flere og bedre handlingsalternativer i praksis.

Hvordan være en god veileder? – Related Questions

Hva er veilederens rolle?

Oppgaven medfører blant annet å veilede i yrket og å veilede en kollega. Det mangler fremdeles en begrepsmessig forståelse for veilederrollen, noe som er nødvendig for å utvikle veilederens oppgaver og ansvar.

Hva kan veiledning være?

Veiledning er en målrettet samtale som skal skape refleksjon. Den som får veiledning, skal få mulighet til å finne sine egne svar og løsninger. Når du veileder andre, er det viktig å tenke på at det er den som blir veiledet, som skal være mest aktiv i samtalen.

Hva er veiledning i praksis?

Veiledning handler om å utvikle kompetansen til den som blir veiledet, i problemløsning og mestring av faglige oppgaver og utfordringer.

Hva er veilederkompetanse?

En veileder er av Kunnskapsdepartementet definert som en erfaren kvalifisert kollega som bidrar i nyutdannedes profesjonelle utvikling og læring. Dette skjer i samhandling mellom den nyutdannede og veileder, systematisk over tid og gjennom ulike arbeidsmåter og metoder.

Hvordan skrive et veiledningsgrunnlag?

Når du utformer veiledningsgrunnlaget kan du bygge det opp på følgende måte: Beskriv den situasjonen du vil bli veiledet i Situasjonen skal være knyttet til mål for denne praksisperioden, se mål/læringsutbytte for hvert praksisår. Du har muligens alt klart i ditt hode, men den som skal veilede deg vet ikke dette.

Hva er pedagogisk veiledning?

Studiet i pedagogisk veiledning tar sikte på å kvalifisere yrkesutøvere til oppgaver som veileder i ulike pedagogiske sammenhenger. Målgruppen er skolelærere, barnehagelærere og andre som ønsker å kvalifisere seg for veiledningsoppgaver i en yrkeskontekst.

Hva er veilederen no?

Veilederen er en nettside der du enkelt kan tilegne deg kompetanse ved å ta ulike elektroniske kurs. Som Veilederkunde har du tilgang til dette. Du velger selv hvilke kurs du vil ta og når du vil ta dem. Alle kursene finnes på www.veilederen.no.

Hva er veiledningspedagogikk?

Hovedmålet med Veiledningspedagogikk er å lære å styrke mestringskompetansen til den som veiledes. Den gode dialogen, basert på tillit, trygghet, ekthet og samspill, står sentralt i studiet. – Veiledningspedagogikk er basert på en humanistisk tenkning som vektlegger et positivt menneskesyn.

Hva er veiledning sykepleie?

Det finnes ingen felles definisjon av hva faglig veiledning er. Faggruppen for veiledere i Norsk Sykepleierforbund beskriver veiledning som en virksomhet som bidrar til at sykepleiere kan bli kjent med seg selv, bearbeide sitt refleksjonsgrunnlag og bevisstgjøre praktiske handlingsvalg (3).

Hva er faglig veiledning?

1.1.1 Definisjon på faglig veiledning i sykepleietjenesten Med faglig veiledning menes her en systematisk personlig og faglig læringsprosess der de som søker veiledning arbeider med situasjoner fra egen praksis ved å reflektere individuelt eller i gruppe over dette sammen med godkjent veileder.

Hvordan kan sykepleierstudenter få det bedre når de er i praksis?

En viktig del av opplæringen av sykepleierstudenter som er i praksis, er at de får dele erfaringer med veiledere og at de sammen reflekterer over opplevelsene. En ny kartlegging av rammebetingelser for veiledning av sykepleierstudenter (5) viser at under 50 prosent av veilederne har formell kompetanse i veiledning (5).

Hva er Helseveiledning?

Helseveiledning er en prosess som skal hjelpe pasient/klient/pårørende til å mestre en ny situasjon. Helseveiledning kan også kalles for en profesjonell samtale eller dialog.

Hva er en pedagogisk tilnærming?

Dette er en mye brukt tilnærming for å planlegge undervisning og består av elementene; målgruppe (læreforutsetninger), rammefaktorer, mål, innhold, metoder (læreprosess) og vurdering (evaluering).

Hva er en didaktisk plan?

Didaktiske modeller

Prosessene skal ivareta barns behov for omsorg, lek og aktivitet og fremme læring og danning, og de skal ta hensyn til barns medvirkning, interesser og engasjement. Det er litt annerledes enn i skole der det planlegges for enkelte fag med tilhørende læringsmål og vurdering av undervisningsopplegg.

Hvilke læringsteorier har vi?

Innen pedagogikken deles det i fire hovedteorier om læring: behaviorisme, kognitivisme, konstruktivisme og sosiokulturalisme. De følger en tidslinje – behavoristisk syn var dominerende læringssyn tidlig på 1900-tallet, mens de fleste i dag ligger nærmere et sosiokulturelt syn på læring.

Hva betyr ordet didaktikk?

Didaktikk er læren om undervisning og læring i skole og annen organisert sammenheng. Didaktikken er et hovedområde innen fagfeltet pedagogikk, som igjen hører til utdanningsvitenskap.

Leave a Comment