Hvordan skrive en skriftlig klage?

Klagebrev eksempel
  1. · Overskrift: «Klage på …»
  2. · Innledning: Hvem klager, hva klages det på og hvorfor.
  3. · Argumenter: Hvorfor bør vedtaket vurderes på nytt?
  4. · Avslutningsvis: «Jeg håper dere kan se nærmere på saken…»

Hvor skal jeg sende klage til NAV?

Du kan påklage vedtaket på følgende måter:
  1. Sende inn klageskjema via NAV. Her velger du den enheten som har gjort vedtaket du klager på.
  2. Du kan videre levere inn en muntlig klage til ditt lokale NAV kontor.
  3. Du har videre rett til å bruke advokat eller gi fullmakt til en person som håndterer klagen på dine vegne.

Hvordan skrive en klage på et vedtak?

Et klagebrev skal stiles til det forvaltningsorgan som har truffet vedtaket. Brevet bør som regel inneholde følgende: Elevens navn og fødselsår, og foreldrenes navn, adresse og telefon. Opplysninger om hvilken avgjørelse det klages på og hva du ønsker endret ved den opprinnelige avgjørelsen med begrunnelse.

Hvordan skrive en skriftlig klage? – Related Questions

Hvordan klage på vedtak fra NAV?

Slik klager du

Velg hva slags tjeneste eller pengestøtte du skal klage på under. Du skal sende klagen til NAV-kontoret som behandlet søknaden din. Klagefristen er 3 uker fra du mottar et svar på søknaden. Les om hvordan du klager på et vedtak om sosiale tjenester.

Hvordan skrive klage på sjefen?

Skriv en klage på sjefen til øverste ledelse

Kom med konkrete eksempler og inkluder gjerne dokumentasjon dersom dette foreligger. Forklar hvorfor sjefens oppførsel forårsaker mistrivsel på arbeidsplassen, og kom gjerne med noen konkrete råd til forbedring av situasjonen.

Hvordan klage på kommunale vedtak?

Du kan ta kontakt med det offentlige organet som har tatt avgjørelsen, for å få videre veiledning i din klagesak hos forvaltningen. Når forvaltningen har tatt endelig stilling til spørsmålene saken gjelder, kan du klage til Sivilombudet.

Hvordan klage på enkeltvedtak?

Formkrav til klagen

Klagen må være undertegnet av klager og angi det vedtaket det klages over. Klagen bør inneholde de endringer som ønskes i forhold til vedtaket som er fattet. Klagen skal, dersom det kan foreligge tvil, inneholde opplysninger til bedømmelse av klagerett og om klagefristen er overholdt.

Hvilke vedtak kan påklages?

Hvilke avgjørelser som er gjenstand for klage Det fremgår av forvaltningsloven § 28 første ledd at det kun er enkeltvedtak som kan påklages, se om enkeltvedtak ovenfor. I praksis er de fleste avgjørelser som fattes av tilsynsmyndighetene enkeltvedtak, og vil således være gjenstand for klage.

Hvordan skrive klage på byggesak?

Slik klager du

Skriv at det er en klage. Skriv hvilket vedtak du klager på, for eksempel saksnummer eller navnet på saken det gjelder. Skriv hvilket forhold du har til saken, for eksempel at du er nabo eller næringsdrivende i området. Begrunn hvorfor du klager, og skriv tydelig hvordan du ønsker vedtaket endret.

Hvem har rettslig klageinteresse?

Utgangspunktet er at klageren har rettslig klageinteresse dersom han har en viss aktuell tilknytning til saken og saksutfallet. Klagerens interesse i saken må ha en slik art og styrke at det er rimelig å gi klagerett. Konkurranseforhold kan etter omstendighetene være en tilstrekkelig tilknytning til saken.

Hvem har klagerett i byggesak?

I byggesaker er det fylkesmannen som er klageinstans. På samme måte som underinstansen skal fylkesmannen vurdere om vilkårene for å behandle klagen er oppfylt. Fylkesmannen er ikke bundet av at kommunen har ansett vilkårene for å behandle klagen som oppfylt.

Hvem kan omgjøre vedtak fra kommunen?

For vedtak truffet av kommuner og fylkeskommuner har kommuneloven enkelte alminnelige regler om adgang til omgjøring. Kommunestyret eller fylkestinget kan omgjøre vedtak truffet av andre folkevalgte organer eller administrasjonen hvis disse selv kunne ha omgjort vedtaket (§ 22-1).

Hva sier loven om retten til å klage?

Du har rett til å klage dersom du mener at du ikke har fått oppfylt dine rettigheter som pasient, eller at du ikke har mottatt de helse- eller omsorgstjenestene du har krav på. Pårørende kan også ha klagerett.

Hva må et vedtak inneholde?

Et enkeltvedtak skal begrunnes og hovedregelen er at begrunnelsen skal gis samtidig med vedtaket. Du begrunne enkeltvedtakene så godt at brukeren og klageinstansen forstår vurderingen din, og at du som saksbehandler i etterkant skal kunne forklare utfallet av saken ut ifra det som står i begrunnelsen.

Når er et vedtak gyldig?

Forvaltningsloven § 41 fastsetter imidlertid at et vedtak er gyldig til tross for brudd på lovens bestemmelser dersom «det er grunn til å regne med at feilen ikke kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold».

Leave a Comment