Hvordan skrive en profesjonell CV?

Dette må du ha med i CV-en:
  1. Kontaktinformasjon.
  2. Nøkkelkvalifikasjoner, profil eller sammendrag.
  3. Arbeidserfaring.
  4. Utdanning.
  5. Annen relevant erfaring; eks sertifiseringer, kurs, frivillig arbeid o.l.
  6. Referanser.

Hvordan skrive en god CV eksempel?

En CV bør inneholde:
  1. Personlige data. Navn, adresse, telefonnummer, mobil, e-post og fødselsdato.
  2. Utdanning. Lag en oversikt over skolene du går og har gått på.
  3. Jobberfaring. Har du hatt jobb før, for eksempel i arbeidsuka?
  4. Annen erfaring.
  5. Kurs.
  6. Språkkunnskaper.
  7. IT-kunnskaper.
  8. Fritidsinteresser.

Hva skrive på CV om seg selv?

Et godt eksempel vil være å si at du er selv-motivert eller at du har et øye for detaljer. Selvfølgelig, alle kan si slike ting om seg selv, så sørg for at du gir minst et eksempel på hvor du har vist en slik egenskap, enten det er fra ditt personlige eller profesjonelle liv.

Hvordan skrive en profesjonell CV? – Related Questions

Hvordan presentere meg selv?

Her er noen tips til hva som bør inkluderes i en presentasjon av seg selv:
  1. Kort presentasjon om deg selv og bakgrunnen din (alder, bosted, utdanning etc.)
  2. Fortell litt om tidligere arbeidsoppgaver du har mestret godt.
  3. Fokuser på hvilken kompetanse du innehar.
  4. Fortell om hvorfor du er motivert for jobben.

Hvor langt tilbake skal en CV gå?

Noen har hatt sommerjobber i mange år allerede, og lurer om de skal skrive alt på CV-en. En tommelfingerregel er å inkludere 10 år tilbake i tid hvis det er relevant for stillingen, og 5 år hvis det ikke er relevant.

Hvordan skrive per dags dato på CV?

Bruk konsekvent måned og år til måned og år i datokolonnen, «d.d.» betyr «dags dato». Stryk bakfra dersom du får liten plass, videregående «ryker» først.

Hvordan skrive min første CV?

En CV er en kort og punktvis oppramsing av det du har gjort i livet ditt, og inneholder ofte denne informasjonen:
  1. Personlige opplysninger (navn, kontaktinfo, adresse og fødselsdato)
  2. Din utdanning.
  3. Dine erfaringer.
  4. Annen relevant info: kurs, språkkunnskaper og datakunnskaper.
  5. Referanser.

Hva står på en CV?

Curriculum vitae er et sammendrag over en persons erfaringer og kvalifikasjoner fra utdanning og yrkesliv. Det er vanlig å legge ved en CV når man søker på en stilling. En CV inneholder vanligvis informasjon om personalia, utdanning og arbeidserfaring, kurs, fritidsinteresser og lignende.

Hvordan føre opp kurs på CV?

Den viktigste informasjonen knyttet til kurset er; kursets navn, instituttets navn, varigheten og om det er oppnådd sertifikat. Nedenfor er et eksempel på hvordan du kan liste opp kurs i kronologisk rekkefølge, slik at det siste (siste) kurset er øverst.

Er det vanlig å legge ved vitnemål i jobbsøknad?

Vitnemål og attester

Send eller levér aldri fra deg originale dokumenter. Ha alltid en bunke med ferdige kopierte (og eventuelt attesterte) attester og vitnemål liggende klare til du skal sende en ny jobbsøknad og CV.

Hvor mange referanser er vanlig?

Ha gjerne 5 referanser, men bruk kun 2 til 3 når du søker jobb. Hensikten med mange referanser er at da kan du bruke disse strategisk, det er kanskje lurere å bruke en referanse på en jobb da det f. eks. kan være en relasjon med denne og arbeidsgiver du søker hos, mens en annen referanse passer bedre til en annen jobb.

Hvordan lage en god CV i word?

Bruke en mal til å opprette en CV
  1. Gå til Fil >Ny.
  2. Skriv inn CV eller Følgebrev i søkeboksen.
  3. Dobbeltklikk malen du vil bruke.
  4. Skift ut plassholderteksten med din egen tekst.

Hvordan legge inn CV på Finn?

Logg deg inn på FINN. Dette gjøres øverst til høyre på forsiden av FINN. Trykk på navnet ditt/Min FINN øverst til høyre på siden, velg Jobbunivers og Min CV. Nå kan du oppdatere CVen din slik at du er klar til å søke på jobber.

Hvordan skrive en CV på engelsk?

På en engelsk CV er det vanlig å nummerere sidene. Om du skal skrive en CV på engelsk til et amerikansk selskap, så bør ikke CV-en din være lenger enn ett A4-ark. Strukturen på en engelsk CV er vanligvis omvendt kronologisk, hvor du begynner med dine personalia og avslutter med yrkeserfaring.

Hvordan søke etter ord i Word Mac?

Du kan for eksempel krysse av for om søket bare skal finne hele ord og om det skal tas hensyn til stor og liten bokstav. Hurtigtasten i Word for søk er Ctrl+f i engelsk versjon (find), mens den norske Word har Ctrl+b (f-en blir brukt til fet skrift).

Hvordan søke i Excel?

Trykk CTRL+F, eller gå til Hjem > Finn & Velg > Søk. Skriv inn teksten eller tallene du vil finne, i Søk etter. Velg Søk etter neste for å kjøre søket.

Hvordan bytte ord?

Søke etter og erstatte tekst
  1. Gå til Hjem > Erstatt.
  2. Skriv inn ordet eller uttrykket du vil erstatte, i Søk etter.
  3. Skriv inn den nye teksten i Erstatt med.
  4. Velg Erstatt alle hvis du vil endre alle forekomstene av ordet eller uttrykket.

Hvordan finne et ord i en tekst?

Tips: Du kan også bruke hurtigtastene Ctrl + F (Windows, Linux og Chrome OS) eller ⌘ + F (Mac) for å finne ord og fraser raskt.

Hvordan søke etter ord i Pages?

Søk etter bestemt tekst

Skriv inn ordet eller uttrykket du vil finne i søkefeltet. Treff utheves når du skriver inn tekst. og velger enten Hele ord eller Store/små bokstaver (eller begge). Klikk på pilknappene for å finne neste eller forrige treff.

Leave a Comment