Hvordan sette inn kilder i teksten?

Referanser i teksten. I teksten plasserer du referansene dine i parenteser, med etternavn på forfatteren(e), årstall og eventuelt sidetall, slik: (Fangen 2010: 72). Forfatteren er her Fangen, årstallet 2010 er det årstallet denne utgaven av boka ble gitt ut, og sidetallet referansen viser til er 72.

Hvordan sitere på Word?

Legge til sitater i dokumentet

Klikk på slutten av setningen eller uttrykket du vil sitere, og klikk deretter Sett inn sitater i gruppen Sitater & Bibliografi på Referanser-fanen. Velg sitatet du vil bruke,fra listen over sitater under Sett inn sitat.

Hvorfor er det viktig å bruke kilder?

Å referere til kildene du har brukt i en oppgave eller en vitenskapelig tekst er viktig for å vise leseren hvor du har hentet informasjonen din fra, og dermed sikre redelighet i faglige arbeider. Ved å oppgi kildene du har brukt, kan du også unngå beskyldninger om plagiering.

Hvordan sette inn kilder i teksten? – Related Questions

Hvordan skrive i APA stil?

APAstil i løpende tekst
  1. to forfattere: oppgi begge forfatternes navn. Eksempel: Furseth og Everett (1997) – eller – (Furseth & Everett, 1997)
  2. tre forfattere eller flere: oppgi etternavn på første forfatter etterfulgt av et al.

Hvordan bruke referanseverktøy i Word?

Referanseverktøyet i Word
  1. Legg til eller endre kjelder ved å klikke på «behandle kilder».
  2. Velg «ny» for å legge inn ei ny kjelde, eller «rediger» for å endre på noko.
  3. Finn den typen kjelde du skal legge inn, det kan vera ei bok, ein artikkel i eit tidskrift, noko frå ei nettside (webområde) eller andre kjelder:

Hvordan legge inn Referanser i Word?

Opprett en bibliografi, sitater og referanser
  1. Plasser markøren på slutten av teksten du vil sitere.
  2. Gå til Referanser > Stil og velg en sitatstil.
  3. Velg Sett inn sitat.
  4. Velg Legg til ny kilde og fyll ut informasjonen om kilden.

Hvordan referere til lover i Word?

I TEKSTEN:

(Arbeidsmiljøloven, 2005, § 2-2). Eg viser her til arbeidsmiljøloven (2005, § 2-2). Oppgi korttittel og årstal til den opprinnelege lova. Opplysningar om korttittel finst under kvar lov i Lovdata.

Hvordan oppdatere alle kryssreferanser i Word?

Høyreklikk et felt i et dokument du har åpent, for eksempel en innholdsfortegnelse, et sidetall eller en kryssreferanse, og klikk Oppdater felt. Hvis du oppdaterer en innholdsfortegnelse, velger du om du vil oppdatere bare sidetall eller hele tabellen i dialogboksen Oppdater innholdsfortegnelse.

Hvordan lage en god Innholdsfortegnelse?

Sette inn en innholdsfortegnelse
  1. Plasser markøren der du vil legge til innholdsfortegnelsen.
  2. Gå til Referanser > Innholdsfortegnelse.
  3. Hvis du gjør endringer i dokumentet som påvirker innholdsfortegnelsen, kan du oppdatere innholdsfortegnelsen ved å høyreklikke på innholdsfortegnelsen og velge Oppdater felt.

Hvordan skrive et dokument?

Opprette et dokument
  1. Åpne Word. Hvis Word allerede er åpent, velger du Fil > Ny.
  2. Skriv inn et søkeord som brev, CV eller faktura i boksen Søk etter maler på nettet. Eller velg en kategori under søkeboksen som Bedrift, Personlig eller Utdanning.
  3. Klikk på en mal for å se en forhåndsvisning.
  4. Velg Opprett.

Hvordan midtstille teksten i Word?

Midtstill teksten loddrett mellom topp- og bunnmargene
  1. Merk teksten du vil midtstille.
  2. Klikk dialogboksvelgeren i Utskriftsformat-gruppen på Oppsett- eller. Sideoppsett-fanen, og klikk deretter Oppsett-fanen.
  3. Klikk Midtstill i boksen Loddrett justering.
  4. Klikk Merket tekst i Bruk på-boksen, og klikk deretter OK.

Hvordan lage innrykk i Word?

Gå til hjem , og velg linje-og avsnitts avstand > Alternativer for linje avstand nederst på menyen. Dialog boksen avsnitt åpnes. Velg alternativene du vil bruke, i kategorien inn rykk og avstand , og klikk OK. Dialog boks alternativene for avsnitt er beskrevet i justere inn rykk og avstand.

Hvordan bruke innrykk?

Innrykk brukes altså bare som avsnittsmarkør, og bare når det er tekst på linja over. Bruk minst fire mellomrom når du markerer innrykk, og gjerne så mye som tolv, slik vi har gjort det i denne teksten.

Hvordan stryke over tekst i Word?

Bruke eller fjerne dobbel gjennomstreking
  1. Merk teksten du vil formatere.
  2. Gå til Hjem, og velg dialogboksvelgeren Skrift. , og velg deretter Skrift-fanen.
  3. Velg Dobbel gjennomstreking.

Hva gjør CTRL s?

Et kommategn (,) i en snarvei betyr at du må trykke på flere taster etter hverandre.

Vanlige hurtigtaster.

Hvis du vil Trykk
Lagre dokumentet. CTRL+S
Lukke dokumentet. Ctrl+W
Klippe ut det merkede innholdet til utklippstavlen. CTRL+X

Hvordan merke alt på PC?

Skal du merke hele dokumentet i Word (eller andre Windows-programmer), er det dog bedre å bruke Ctrl+a.

Hvordan skriver man 1 3 i Word?

Brøker (1/3, 2/5)

Gå til Sett >Symbol >Flere symboler. Velg Tallformer i rullegardinlisten Delsett.

Hva betyr >

Det skal være mellomrom før og etter disse tegnene! Det mest avgjørende er på hvilken side av tegnet tallet står, men det mest logiske og vanlige er å skrive tallet som er større enn eller mindre enn noe på høyre side av tegnet.

Hvordan få lite 2 tall på PC?

ALT+0178 ² Hevet 2tall.

Leave a Comment