Hvordan sende post til NAV?

Last ned og skriv ut førsteside til saken din. Førstesiden skal ligge øverst når du sender papirdokumentene. På førstesiden finner du adressen til NAV Skanning. Når du sender inn førstesiden sammen med papirene dine, blir papirene dine sendt til riktig enhet i NAV.

Hvor skal jeg sende sykemelding til NAV?

Sykmeldingens forskjellige deler:

Papirsykmelding skal sendes til NAV Skanning, Sykmelding del A, Postboks 1411 Sentrum, 0109 Oslo. Del B: Er den sykmeldtes eksemplar med kopi av alle opplysningene. Del C: Er arbeidsgivers eksemplar som den sykmeldte gir eller sender sin arbeidsgiver.

Hva gjør jeg med papir sykemelding?

Får arbeidstaker en papirsykmelding, vil NAV nå gjøre om denne til en digital sykmelding når den kommer inn til NAV. Når sykmeldingen er gjort digital, kan arbeidstakeren sende den til arbeidsgiveren fra “Ditt sykefravær” på nav.no på samme måte som øvrige digitale sykmeldinger.

Hvordan sende post til NAV? – Related Questions

Hvor blir sykemelding sendt?

Sykmeldte kan logge inn på nav.no og finne sykmeldingen sin under «Ditt sykefravær». Her kan man se sykmeldingen og sende den til arbeidsgiveren. Arbeidsgiveren finner sykmeldingen i innboksen i Altinn der den ansatte er innmeldt gjennom A-ordningen.

Er sykepenger full lønn?

Sykepenger fra arbeidsgiveren

Du kan få sykepenger som tilsvarer full lønn fra arbeidsgiveren din, men du har ikke rett til et sykepengegrunnlag som overstiger 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) fra NAV. Noen arbeidsgivere gir imidlertid sykepenger etter et sykepengegrunnlag som overstiger 6 G.

Når må jeg sende sykmelding?

I følge Folketrygdloven § 8-18 skal sykepenger fra arbeidsgiver tidligst ytes fra den dag melding om sykdom er gitt. Ved legeerklæring skal denne leveres arbeidsgiver innen 14 dager, ellers faller retten til sykepenger bort.

Hva skjer ved sykmelding?

Ditt ansvar når du er sykmeldt

Er du ansatt hos en arbeidsgiver, er det arbeidsgiveren som har ansvar for å følge deg opp. Sammen skal dere lage en oppfølgingsplan, og du har plikt til å delta på dialogmøter. Har du ikke en arbeidsgiver, er det NAV som har ansvaret for å følge deg opp.

Når skal sykemelding del D sendes?

Hei! Hovedregelen er at en søknad om sykepenger (del D) må leveres innen 3 måneder etter at den er utstedt. Jeg anbefaler deg uansett å sende inn denne nå, slik at det blir vurdert av en saksbehandler. Dersom det er for sent, så vil du få brev om dette.

Hvordan sende inn søknad om sykepenger?

I tiden framover vil stadig flere sykmeldte sende søknaden om sykepenger fra nav.no til NAV og/eller arbeidsgiveren. Den erstatter papirsykmeldingens del D. Arbeidsgiveren finner søknaden i meldingsboksen i Altinn der den ansatte er innmeldt gjennom A-ordningen.

Hvor lang tid tar det å få sykepenger fra NAV?

Vanligvis får du sykepenger fra dag 17. For sykefravær som skyldes korona, får du sykepenger fra dag 6. Reglene gjelder for de som har første sykefraværsdag fra og med 1. desember 2021, og reglene varer ut juni 2022.

Hvordan levere egenmelding?

Hvordan bruker du egenmelding? Det er ikke noe felles skjema for egenmelding. Hver enkelt arbeidsgiver utformer rutiner og egenmeldingsskjema for sine ansatte, enten på papir eller digitalt. Hør med arbeidsgiveren din om hvilke rutiner som gjelder hos dere.

Har arbeidsgiver lov til å nekte egenmelding?

Ja, arbeidsgiver kan frata arbeidstakers rett til egenmelding. I følge bestemmelsen i folketrygdloven § 8-27 vil arbeidsgiver ha rett til å frata arbeidstakeren retten til å benytte seg av egenmelding når arbeidstakeren i løpet av en periode på 12 måneder: har hatt minst fire fravær uten å legge frem legeerklæring.

Skal man ringe hver dag ved sykdom?

Må ikke gi beskjed for å få sykepenger

Simployers trygderettsrådgiver Hilde Svenneby opplyser at man ikke etter loven kan kreve at ansatte melder seg hver dag i egenmeldingsperioden. – I folketrygdloven er det bare meldeplikt første hele fraværsdag, for ikke å miste retten til sykepenger.

Kan man få sparken for å være syk?

Nei, du kan ikke få sparken på grunn av sykdom. Se arbeidsmiljøloven § 15-8.

Kan arbeidsgiver kontakte fastlege?

Arbeidsplassen kan kontakte legen på flere måter for å formidle informasjon eller be lege om råd. Oppfølgingsplan kan enten sendes til legen, eller den sykmeldte/ansatte kan ta med oppfølgingsplanen ved neste legebesøk.

Kan leder nekte sykemelding?

Noen ganger kan en arbeidsgiver nekte å betale sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet, altså den perioden som arbeidsgiveren vanligvis skal dekke. Hvis arbeidsgiveren din ikke godkjenner sykmeldingen, har du mulighet til å søke om at NAV betaler deg sykepenger disse 16 dagene.

Leave a Comment