Hvordan lage en ny e-post?

Hvordan få en .no adresse?

Kort forklart må et domene kjøpes fra en domeneforhandler eller såkalt registrar. Disse finnes det flere hundre av, og på Norids sider får du også hjelp til å finne en slik. Norid har også noen tips til hvordan du velger en god adresse: Nettadressen må ha mellom 3 og 63 tegn.

Er e-post?

Epost, forkortelse for elektronisk post, også kalt e-mail etter engelsk, er en elektronisk posttjeneste der dokumenter og meldinger blir sendt fra en datamaskin til en annen over et datanettverk. Epost sendes mellom brukere via e-posttjenere, såkalte SMTP-tjenere, på Internett.

Hvordan skriver man en e-post?

Dette bør du gjøre når du skriver epost
  1. Bruk emnefeltet rett. Innboksen til folk flest er en sambafest.
  2. Begynn med en hilsen, og bruk gjerne navn.
  3. Hold deg til ett tema.
  4. Kom til poenget og vær strukturert.
  5. Skriv i korte avsnitt.
  6. Ikke la eposten bli for kort.
  7. Tilpass deg og responder i samme stil.
  8. Avslutt på vennlig vis.

Hvordan lage en ny e-post? – Related Questions

Hvordan fungerer e-post?

Epost er dokumenter og meldinger som blir sendt over et datanettverk, fra en datamaskin til en annen. Mottaker og avsender leser og skriver sin post i en e-postleser, f. eks. Microsofts Outlook eller Apples Mail, der brukeren kan oppbevare, sortere og søke i sine meldinger.

Hvordan opprette e-post Telenor?

Slik løser du det:
  1. Logg inn på telenor.no/mine sider.
  2. Klikk på lenken som sier «Legg til bredbånd eller epostadresse» som du finner under abonnementsoversikten.
  3. Registrer brukernavn for e-postadressen, med tilhørende passord.
  4. Klikk på «Neste» og følg anvisningene.

Er online IMAP eller pop3?

Når du ser på innstillingene for Telenor e-post legger du kanskje merke til at det står imap.online.no. Har du derimot en POP-konto vil det stå pop.online.no på innkommende server.

Hva er SMTP konto?

SMTP er funksjonen som sender epost

Noen epostprogrammer vil be om SMTP innstillinger, noen vil be om utgående tjenerinnstillinger. Det er akkurat det samme, bare med 2 forskjellige navn. NB: All epost som sendes via Domene AS sine SMTP tjenere krever autentisering.

Hvorfor kan jeg ikke sende e-post?

De vanligste årsakene til at man ikke får sendt epost, er: Det er en midlertidig feil med din lokale Internett-forbindelse eller hos din Internett aksess-leverandør. Sjekk at du faktisk er koblet opp mot Internett (f. eks.

Hva skal jeg skrive på IMAP tjener?

det som skal stå som avsender i epost du sender) Brukernavn (navnet på epost-kontoen) Passord. Innkommende (IMAP) server: imap.domeneshop.no.

Hva er en IMAP tjener?

IMAP er en måte å hente epost på

eks en PC, direkte innholdet på eposttjeneren din hos Domene AS. Alle enheter som er koblet til med IMAP vil se de samme katalogene, sendte, leste og uleste eposter. Fordelen med IMAP er at alt ser synkronisert ut. PC’en din vil se det samme som telefonen din.

Hvordan fungerer SMTP?

SMTP er en relativt enkel tekstbasert protokoll hvor først en eller flere mottakere (recipients) er tekstlig spesifisert (det vil si i ASCII-format) og overført til SMTP-serveren. Deretter overføres avsenderens adresse og selve meldingen. SMTP benytter normalt TCP port 25.

Hvorfor får jeg ikke sendt mail fra iphone?

Kontakt e-postleverandøren eller systemadministratoren din

Det kan hende du trenger et spesielt passord eller må be om tilgang fra e-postleverandøren for å sende og motta e-post på enheten. Kontroller e-postkontoinnstillingene med e-postleverandøren eller systemadministratoren for å forsikre deg om at de er riktige.

Hvordan legge inn epost på Iphone?

Slik gjør du det:
  1. Gå til Innstillinger > Mail, og trykk deretter på Kontoer.
  2. Trykk på Legg til konto, og velg e-postleverandøren din.
  3. Skriv inn e-postadressen og passordet.
  4. Hvis du ser Neste, trykker du på Neste og venter på at Mail skal bekrefte kontoen din.
  5. Hvis du ser Lagre, trykker du på Lagre.

Hvor finner jeg innstillinger i Outlook?

Gå til innstillingene for e-post
  1. Logg på Outlook Web App i en nettleser ved hjelp av nettadressen du mottok av personen som administrerer e-post for organisasjonen. Angi brukernavn og passord, og velg deretter Logg på.
  2. Velg Alternativer Innstillinger. >øverst på siden.
  3. I Alternativer-ruten velger du Innstillinger.

Hvordan sette opp Gmail i Outlook?

Legge til en Gmail-konto
  1. Velg Outlook > Innstillinger > kontoer.
  2. Klikk på plusstegnet (+) > Ny konto.
  3. Skriv inn e-postadressen din > Fortsett.
  4. Skriv inn passordet > Legg til konto.
  5. Klikk Fortsett.
  6. Logg på Gmail-kontoen din i Outlook for Mac.
  7. Velg en konto for å logge på.
  8. Skriv inn passordet for kontoen.

Hvordan strukturere Outlook?

Høyreklikk på en melding, og velg Opprett regel. Velg mappen der du vil at alle meldinger fra den avsenderen eller dette settet med avsendere skal flyttes, og velg deretter OK. Regelen brukes på alle innkommende meldinger.

Hvordan sende mail fra Outlook?

Opprette og sende e-post i Outlook
  1. Velg Ny e-post for å starte en ny melding.
  2. Skriv inn et navn eller e-postadresse i Til-, Kopi-, eller Blindkopi-feltet.
  3. Skriv inn emnet til e-postmeldingen i Emne-feltet.
  4. Plasser markøren i brødteksten i e-postmeldingen, og begynn å skrive.
  5. Når du har skrevet meldingen, velger du Send.

Hvordan sende et Word dokument på mail?

Åpne filen du vil sende. Klikk på Send til e-postmottaker på verktøylinjen for hurtigtilgang for å åpne en e-postmelding. Filen vises i meldingsfeltet. Angi aliasene til mottakerne, rediger emnelinjen og meldingsteksten etter behov, og klikk deretter Send.

Hvordan sende mail med vedlegg?

Videresend en e-post som vedlegg
  1. Gå til Gmail på datamaskinen.
  2. Velg e-postene du vil ha.
  3. Klikk på Mer. Videresend som vedlegg.
  4. Legg til mottakere i «Til»-feltet. Du kan også legge til mottakere i «Kopi»- og «Blindkopi»-feltene.
  5. Legg til et emne.
  6. Skriv e-posten.
  7. Klikk på Send nederst.

Leave a Comment