Da kan det være lurt å ta med seg en venn for lettere å finne ut hvor slakken er. For å lettere å identifisere tar du tak i forkant, bakkant (klokken 3 eller 9), øverst eller nederst (klokken 6 eller 12) på hjulet. Dra hardt og kontant inn og ut mens vennen din kjenner på alle foringer og bære- opphengs- og styrekuler.
Hva består forstilling av?
Artikkelstart. Forstilling er det forreste hjulparet på et kjøretøy, med aksel og opphengning, styremekanisme, bremser og fjæring, ved forhjulsdrevne biler også drivverket.
Hvordan kontrollerer du en bærekule?
I bilens hjuloppheng så spiller
bærekulene en sentral rolle.
Tegn på at en bærekule er løs
- Klunkelyder når bilen svinger eller kjører på ujevne veier.
- Dunke- eller klunkelyder når du svinger.
- Bilen trekker til en side.
Hvordan sjekke hjuloppheng?
Tegn på at hjuloppheng bør sjekkes
- Humpete kjøring.
- Lite kontroll i svingene.
- Kjøretøyet vipper fremover når du bremser.
- Ujevn dekkslitasje.
- Lekkasje.
- Utfør en kontroll av muttere og bolter.
-
Sjekk dekktrykk, mønsterdybde og hjulstilling.
Hvordan kan man oppdage slakke i forstillingen? – Related Questions
Hvor mye koster en forstillingskontroll?
En forstillingskontroll kan koste alt fra 300-2500 kroner, men vær oppmerksom på hva du får for en kontroll som koster 300 kroner. Mest sannsynlig innebærer ikke denne kontrollen noen som helst av reparasjoner om de skulle finne noe galt, og i tillegg er det ofte et tilbud som kommer sammen med andre reparasjoner.
Hva koster hjulstillingskontroll?
Hjulstillingskontroll, eller også forstillingskontroll og 4-hjulskontroll, koster mellom 1.500 og 2.500 kroner inkludert justering. Når du velger verksted må du sjekke om prisen inkluderer eventuell justering. Kun kontroll bør ikke koste mer enn noen hundrelapper.
Hvor lang tid tar forstillingskontroll?
Selve firehjulskontrollen vil vanligvis være unnagjort på noen minutter. Med moderne utstyr måles såkalt spissing, caster og camber på alle hjulene, altså vinkelen som hjulene har i forhold til veibanen og bilen.
Hva er skjev forstilling?
Skjev hjulstilling kan skyldes feil, slitasje eller at du har truffet en fortauskant eller et hull i veien. Hvis du ser en tydelig skjev slitasje på dekkene (f eks sliter på innerkant) bør du utføre en hjulstillingskontroll. Hvis bilen trekker til en side, bør du først sjekke lufttrykket.
Vil slitasje på dekkene kunne si noe om bilens forstilling?
Ved uvanlig stor slitasje på dekkene er det grunn til å gå grundigere til verks. Årsakene kan være flere, og en umiddelbar grunn kan være at bilen har skjev forstilling/bakstilling.
Når må man ta 4 hjulskontroll?
– Hvis man ser en skjev slitasje på dekkene, bør man ta en 4–hjulskontroll. – Hvis bilen trekker til en side, bør man først sjekke lufttrykket. Er dette riktig, bør man ta en 4–hjulskontroll. – Hvis det derimot er slitasje på både ytter- og innerkant av dekkene, er det mest sannsynligvis feil lufttrykk.
Hvor ofte hjulstillingskontroll?
Feil hjulstilling kan slite ut de helt nye dekkene dine på kort tid. Selv om det ser slik ut, er bilens hjulstilling sjelden hundre rette.
Hva gjøres på firehjulskontroll?
Ved en firehjulskontroll måles såkalt spissing, camber og caster på alle fire hjul – altså de forskjellige vinklene hjulene har i forhold til bil og veibane. Ved en hjulstillingskontroll utføres det altså både kontroll av hjulparet foran (forstillingskontroll), samt kontroll av hjulparet bak (bakstillingskontroll).
Hvordan utføres hjulstillingskontroll?
Ved en hjulstillingskontroll utføres det kontroll av hjulparet foran (forstilling), samt kontroll av hjulparet bak (bakstilling). Kontrollen måler såkalt spissing, camber og caster på alle fire hjul, de forskjellige vinklene hjulene har i forhold til bil og veibane.
Hvorfor må caster vinkelen alltid være positiv?
fysiske lover hjelper det å rette opp hjulene etter en sving. I tillegg vil en positiv castervinkel gjøre at vinkellinjen treffer bakken foran hjulet og hjulet vil bli «hengene» etter dette punktet på bakken. Da får vi hjul som på en kontorstol, som «dilter» etter når vi skubber stolen.
Hva er camber og caster?
Camber, tå og caster
Dette er den innad- eller utadgående vinkelen på dekket sett fra fronten av kjøretøyet. For mye innad- eller utadgående helning, også kjent som negativ og positiv camber, indikerer feilaktig innstilling og må bli justert.
Hva gjør Cambervinkel?
Artikkelstart. Cambervinkel er en del av hjulenes opphengsgeometri som er avgjørende for bilens stabilitet, sikkerhet og lettkjørthet. Cambervinkelen er godt synlig rett forfra; ved positiv camber heller hjulene utover, ved negativ camber heller de innover.
Hva står Sai for?
SAI – Steering Axel Inclination – Store norske leksikon.
Hvordan måle camber?
Slik måler du Camber -vinkel
- Finn riktig camber. Positiv camber er når dekkets øvre del luter bort fra bilen.
- Lag en måle trekant.
- Ta målinger.
- Hvis du tror at cambervinkelen er feil, kan du bevege bilen fremover eller bakover nok, slik at du får hjulene ta halv sving og prøv å måle igjen.
Hvorfor blir dekk slitt på innsiden?
Hvis dekkene er mer slitt på midten enn på sidene, er det ofte for høyt lufttrykk som er grunnen. Kontroller dekktrykket med et dekktrykkmåler eller ta med bilen til nærmeste bensinstasjon for å sjekke lufttrykket.
Er det farlig å kjøre med lite luft i dekkene?
Trafikkfarlig med lavt dekktrykk
Retningsstabiliteten endrer seg, bremselengden øker og generelt kan kjøreegenskapene på bilen forverres. Det er også en økonomisk side ved å kjøre med for lavt dekktrykk.