Hvordan føre bilag?

Er en kvittering et bilag?

Et bilag er dokumentasjon som legges ved en transaksjon (postering) i regnskapet ditt når denne bokføres – f. eks. en kvittering for et kjøp du har gjort, eller regning du har betalt. Bilag kan også være dokumentasjon for noe du har solgt – altså fakturaen du har sendt ut.

Hvorfor er bilag viktig?

Kvitteringer og fakturaer, ofte kalt bilag, er grunnlaget for tallene du fører i regnskapet ditt. Det er viktig å ha fullstendige og korrekte bilag, siden de: viser hva du har hatt av inntekter og kostnader (og til syvende og sist hvor mye du skal skatte) viser hvor mye MVA du skal betale til staten.

Hvor lenge må man ta vare på bilag?

Primærdokumentasjon skal som hovedregel oppbevares i 5 år. Krav til oppbevaring av sekundærdokumentasjon er 3,5 år.

Hvordan føre bilag? – Related Questions

Hva er en gyldig kvittering?

Hva er en gyldig kvittering? Det finnes en rekke krav for at en kvittering skal være gyldig. Det skal blant annet stå hva som er kjøpt og hvem som har solgt varen, hvordan varen er betalt for, dato for kjøpet, organisasjonsnummer til selger og et kvitteringsnummer slik at transaksjonen er sporbar i et kassessytem.

Kan faktura brukes som kvittering?

Når handelen blir gjort opp på salgstidspunktet, som når du kjøper noe i en butikk, brukes kvittering. Når en handel skal betales for senere, brukes faktura. Kvitteringer brukes altså som et bevis på at et kjøp eller et salg har skjedd, og er en type bilag som kan anvendes som dokumentasjon i et regnskap.

Hva er den viktigste formen for dokumentasjon av bilag?

Med bilag menes dokumentasjon som brukes som grunnlag for bokføringen i regnskapet ditt. Det kan for eksempel være en faktura, en timeliste eller et betalingsbilag. Bokføringsreglene bruker ikke ordet bilag, men dokumentasjon. I praksis brukes disse begrepene om hverandre.

Når skal en faktura bokføres?

Etter at en faktura er attestert og bekreftet av en ansatt med budsjettdisponeringsmyndighet skal den bokføres i regnskapssystemet. Dette innebærer at dataene om hver faktura som er nødvendig for å utbetale blir registrert, og det merkes av i systemet at utbetaling kan skje.

Hva er poenget med dobbel bokføring?

Dobbel bokføring betyr at hver transaksjon skal bokføres en gang i debet og en gang i kredit, eller rettere sagt med like store beløp i debet som kredit. Dobbel bokføring handler om at hver transaksjon skal balanseres, det vil si at summen blir null.

Hvordan føre inngående kreditnota?

For å føre selve kreditnotaen i regnskapet går du til REGISTRERE KJØP, siden det gjelder en leverandør. Beløpet på kreditnotaen fører du som minusbeløp på leverandøren. Bruk samme kostnadskonto som på originalfakturaen. Under er et eksempel med en kreditnota på 10 000 kroner.

Hva er forskjell mellom faktura og kreditnota?

Kreditnota opprettes når en faktura som allerede er bokført må delvis eller helt reverseres. Kreditnotaen vil være å oppheve hele eller deler av en faktura. Dersom kunden allerede har betalt fakturaen, så vil kreditnotaen være et dokument at kunden har et beløp til gode.

Skal man betale kreditnota?

Skal man betale kreditnota? Nei, du skal ikke betale kreditnotaer. Du skal betale beløpet i fakturaen minus beløpet i kreditnotaen.

Hvor lang tid tar en kreditnota?

hvor lang tid kreditnota? Ved kreditering tar det vanligvis 2-3 virkedager før du har pengene tilbake på konto eller det kredittkortet du benyttet da du handlet. Hvor lang tid det tar er forskjellig fra bank til bank.

Hva er kreditert beløp?

Å kreditere vil altså si å postere et beløp på den negative siden av en balansekonto eller resultatkonto. Motposteringen til kreditering kalles å debitere. Den negative siden kan også kalles kreditsiden av en konto.

Hvordan slette faktura?

Det er ikke lov å slette fakturaer som er opprettet og skrevet ut. Bokføringsloven har klare regler når det gjelder fakturering. Dette er blant annet at fakturanummer skal komme suksessivt ( etter hverandre) Dette er viktig dersom man skulle få bokettersyn.

Hvordan annullere faktura?

Har du gjort feil på en faktura kan du ikke bare sende en ny. Du må først lage det som kalles en kreditnota for å annullere fakturaen som var feil. En kreditnota opphever en faktura. Du må bruke kreditnota når du har utstedt en faktura som er feil og vil kansellere den.

Hva skjer hvis man betaler en regning to ganger?

Den enkleste løsningen. Det første du burde gjøre er å gi beskjed til leverandøren din at du har ved et uhell betalt dobbelt. Be leverandøren om å betale tilbake det du overførte ved en feil. Noen gjøre dette automatisk uten at du behøver å ta kontakt med dem.

Kan man klage på faktura?

Du er i din fulle rett til å klage på en faktura. Om du mener fakturaen er feil er det opp til deg å gi beskjed. Er kravet ikke åpenbart grunnløst, må leverandøren ta klagen til etterretning. Ikke vent med å klage hvis du er uenig i en faktura.

Hva er Fakturaavgift?

Fakturagebyr er et ekstra gebyr som fakturautsteder legger til på fakturaen for å få dekket kostnadene sine ved fakturering. Flere bedrifter bruker dette spesielt på papirfakturaer for å få kundene over på billigere løsninger som EHF eller eFaktura.

Hvordan unngå fakturagebyr?

Hva er fakturagebyr?
  1. Det finnes ingen regler for hvor stort fakturagebyret kan være, men summen må avtales med mottakeren av fakturaen på forhånd.
  2. En måte å muligens unngå fakturagebyr på er å opprette AvtaleGiro for faste utgifter.
  3. Du kan også velge eFaktura, som betyr at du mottar fakturaen rett i nettbanken din.

Leave a Comment