Hvordan fakturere med EHF?

Hvordan sende en EHFfaktura? Du oppretter en EHFfaktura akkurat på samme måte som om du skulle sende den på papir eller som e-post. Det eneste du behøver å gjøre, er å registrere kundens organisasjonsnummer. Det gjør du enten i kundelisten, eller når du har laget en regning og skal velge forsendelsesmåte.

Kan jeg motta EHF-faktura?

Alle Norske bedrifter som er registrert i myndighetenes ELMA-registeret kan motta EHFfaktura.

Hvem kan få EHF-faktura?

Hvem kan motta EHF? Alle bedrifter som har sagt ja til å motta elektroniske fakturaer er registrert i det såkalte ELMA-registeret («Elektronisk mottakeradresseregister»). Når du skal sende en EHFfaktura i Conta, vil du beskjed om bedriften du sender til er registrert der.

Hvordan fakturere med EHF? – Related Questions

Er eFaktura det samme som EHF?

Er EHF det samme som eFaktura i nettbanken? Nei, det er ikke det samme. EHF er et standardformat for e-faktura og brukes ofte når man snakker om faktura sendt mellom bedrifter (B2B). En eFaktura er Nets sitt produktnavn på tjenesten du som privatperson får når du får en faktura direkte i nettbanken din.

Hvor mye koster det å sende EHF?

Det koster i utgangspunktet ingenting å motta eller sende EHF, men dette avhenger av regnskapsprogrammet du bruker. Noen leverandører kan ta betalt pr. sendte faktura, og/eller for mottak av EHF.

Kan privatpersoner sende EHF?

Du kan ikke sende eller motta EHF-faktura som privatperson. Dette kommer av at EHF-adressen til avsender og mottaker er et organisasjonsnummer, og som privatperson har du ikke et organisasjonsnummer.

Hva trenger man for å sende EHF?

Tre krav må være oppfylt for å sende EHF-fakturaer: Utsteder av regningen må være registrert med organisasjonsnummer i SendRegning. Mottagers organisasjonsnummer må angis ved utstedelse. Mottager av regningen må være registrert i ELMA, adresseregisteret for EHF.

Hvem kan bruke EHF?

Fra og med 1. januar 2015 er også alle norske kommuner pålagt å kunne ta imot EHF-fakturaer. – Også endel bedrifter har gått over til EHF og godtar ikke lenger fakturaer på papir. Alle bedrifter med et økonomiprogram kan velge å motta EHF-faktura.

Hva er EHF mottaker?

EHF (elektronisk handelsformat) er et filformat for forretningsdokumenter – fakturaer, kreditnotaer og lignende. Formatet er laget for at maskiner skal kunne lese og forstå innholdet i dem. Det de fleste forbinder EHF med, er at det er en måte å sende og motta fakturaer/regninger på.

Hvordan sende faktura som privatperson?

Det er helt lovlig å sende faktura som privatperson, og du bruker bare fødselsnummer og ditt eget navn istedenfor bedriftsnavn og nummer. Det er en del misforståelser rundt dette temaet, og trolig stammer det fra at privatpersoner ikke kunne sende fakturaer før i 2014.

Hvordan registrere seg for EHF?

For å kunne motta EHF-faktura må bedriften være registrert i ELMA-registeret. Det er enkelt å registrere deg, og vi viser deg hvordan.

Det du trenger å gjøre er:

  1. Logg inn Conta eller opprett en konto.
  2. Velg tjeneste «Regnskap» i toppmenyen.
  3. Gå til BILAG > EHF.
  4. Trykk «Ja, aktiver» – bedriften din kan nå motta EHF.

Hvem har registrert meg i Elma?

Her er en oppskrift for å sjekke hvilket aksesspunkt din bedrift er registrert opp mot.

Hvem har registrert deg i ELMA registeret?

  • Søk opp det aktuelle orgnummeret.
  • Klikk på forstørrelsesglasset til høyre for en av linkene.
  • Sjekk tag-en . Den forteller deg hvilket aksesspunkt som har registrert deg.

Hva er faktura referanse?

Fakturareferanse er et eget referansenummer som henviser til den ansatte som skal motta fakturaen. Her finner dere en oversikt over referansenummer til den enkelte ansatt. Fakturaer uten korrekt referansenummer vil bli sendt i retur til leverandør.

Hvordan søke i ELMA registeret?

Søk fram mottakere i ELMA

Du kan også Søke om mottaker i et annet register som benytter samme nettverk, da må du søke på organisasjonsnummer. (Legg inn landkode og organisasjonsnummer eks.: 0192:986252932.) Du kan også benytte Peppol søkeverktøy: https://directory.peppol.eu/public.

Hva er ELMA registeret?

ELMA står for Elektronisk mottakeradresseregister, og er et norsk register der foretak må registrere seg for å kunne motta forretningsdokumenter i EHF-format, f. eks, fakturaer, ordrer, ordrebekreftelser, purringer, kreditnotaer og varekataloger.

Hva heter EHF i Sverige?

EHF er synonymt med en standard kalt PEPPOL (Pan-European Public Procurement OnLine), og det var i 2017 besluttet av EU/EØS å innføre PEPPOL-standarden i en rekke land i Europa. Flere andre land i resten av verden følger etter. Fra april 2019 ble utbredelse av PEPPOL nedfelt som et krav i EU.

Hvordan melde seg ut av Elma?

Hvordan melde deg ut av ELMA?
  1. Klikk på “Innstillinger”
  2. Klikk på “Motta fakturaer”
  3. Fjern avhuket og klikk på “Oppdater” under ELMA-registrering.

Hvordan sende EHF faktura tripletex?

Sende og motta EHF

For å motta EHFfakturaer må man ha modulene «Regnskap» og «Elektroniske bilag» i Tripletex-konto. Man må også være registrert i ELMA-registeret slik at ens leverandører kan se at bedriften kan motta EHFfaktura. Man aktiverer for mottak av EHF ved å gå til “Selskap/Vår kundeside” i hovedmenyen.

Hvor lang tid tar EHF?

Får tilbakemelding fra flerer kunder at det tar flere timer fra EHF fakturaen er opprettet i autoinvoice til den er sendt. Det tar i fra ca 3 timer og opoover, den lengte vi har hatt er ca 15 timer.

Leave a Comment