Hvordan definerer vi psykologi i dag?

Psykologien, slik vi kjenner den i dag, kan defineres som vitenskapen om atferd og mentale prosesser. Med atferd mener vi menneskers oppførsel – først og fremst det som kan observeres utenfra.

Hva betyr psykologi og når begynte man å bruke denne betegnelsen?

Psykologi betyr læren om sjelen. Det var først på 1700-tallet at betegnelsen psykologi spredte seg, da først og fremst i det tyske språket. Selv om man fikk satt navn på psykologien betyr det ikke at det ikke ble praktisert før det. Redegjør for begrepene “fri sjel” og “kroppssjel” i folketro og filosofi.

Hva er et psykologisk perspektiv?

Et psykologisk perspektiv er en tilnærming til å forstå en del av vår atferd og våre mentale prosesser. Noen perspektiver forklarer et bredt spekter av atferd og mentale prosesser.

Hvordan definerer vi psykologi i dag? – Related Questions

Hva kan psykologi brukes til?

Psykologer undersøker, behandler og forsker på menneskers atferd og mentale prosesser. Psykologers arbeid består grunnleggende i å fremme menneskers helse- og livskvalitet. Som psykolog har du kunnskap om hvordan tenkning foregår, hva som skjer i hjernen når vi sanser, tenker, føler og handler.

Hvor mye må man ha i snitt for å bli psykolog?

Det avhenger av hvor mange som søker det året og hvor gode karakterer søkerne har. I 2020 lå snittet mellom 6,0 – 6,1 hos medisinstudiet og 5,6 – 5,8 for å profesjonsstudiet i psykologi. For å bli psykolog må du gå det seksårige profesjonsstudiet. Opptakskravet er generell studiekompetanse.

Hva kjennetegner det kognitive perspektivet?

Et kognitivt perspektiv innebærer at kognisjon blir en nøkkel til å forstå psykologiske fenomener. Dette ses på ulike måter: I læring innebærer et kognitivt perspektiv at bevissthet, innsikt og språklig styring vektlegges.

Hva er det sosialpsykologiske perspektivet?

Sosialpsykologi er den del av psykologien som omhandler hvordan individets tenkning, emosjoner, verdier, holdninger og atferd påvirkes av andre mennesker. Men det omvendte, at individet selv påvirker andre i det sosiale rom, inngår også. Sosialpsykologien har typisk fokus på individet i en sosial situasjon.

Hva er det humanistiske perspektivet?

Humanistisk psykologi legger vekt på forståelse av enkeltmennesket på dets egne premisser, og stiller seg kritisk til forskning som forsøker å forklare menneskelig atferd med utgangspunkt i dyreforsøk og kunstig tilrettelagte laboratorieeksperimenter.

Hva går det behavioristiske perspektivet ut på?

Behaviorisme er en psykologisk tilnærming til læring, dvs. en måte å forstå hvordan læring kan skje. Denne måten å anskue læring på ble utviklet i USA tidlig på 1900-tallet. Behaviorismen ble utviklet blant annet med bakgrunn i forsøkene til fysiolog Ivan Pavlov, som påviste klassisk betinging i forsøk med dyr.

Hva handler kognitiv psykologi om?

Kognitiv psykologi handler om mentale prosesser som oppmerksomhet, hukommelse, språk, persepsjon, sansning, bevissthet, beslutningstaking, problemløsning og kreativitet.

Hvem fant behaviorisme?

Opphavsmannen til behaviorismen var den amerikanske psykologen John B. Watson (1878–1958), som i 1913 publiserte artikkelen «Psychology as the Behaviorist views it».

Hva er definisjonen på læring?

Læring er definert som en relativt varig endring i opplevelse og atferd som følge av tidligere erfaring. Læring er et viktig forskningsområde i moderne psykologi.

Hvordan skjer læring psykologi?

Læring er en relativt varig endring av atferd eller tilbøyelighet til atferd, som følge av en erfaring. Det er flere former for læring: habituering, sensitisering, klassisk betinging, operant betinging, observasjonslæring og innsiktslæring.

Hva er viktigst for læring?

Læring består i hovedsak av tre hovedkomponenter: Innlæring, overføring og gjenhenting. Innholdet i læringen kan vi videre dele inn i kunnskaper og ferdigheter. I tillegg er det viktig å ha en velorganisert hukommelse en effektiv studieteknikk og gode kognitive og metakognitive strategier (les mer om dette) for læring.

Hvor skjer læring?

Læring skjer overalt og hele tiden, og den er grunnleggende sosial. Kunnskap er distribuert (ulike individer kan ulike ting), ergo må også læringen være sosial. Læring skjer i hovedsak når man inngår som del av et fellesskap, og språket ses på som særdeles sentralt i alle læringsprosesser.

Hva kan hemme læring?

Hemmer læring

– Glemsel, info som ikke lenger er relevant eller mangler nok ledetråder. – Fortrenging, (psykoanalysen) traumatiske minner som holdes i det ubevisste.

Hva er sosial kognitiv teori?

Sosial læringsteori er en psykologisk tilnærming som vektlegger kognitiv læring, spesielt observasjonslæring, og andre kognitive prosesser i individets tilpasning til og interaksjon med de sosiale omgivelser. En nyere betegnelse på samme tradisjon er «sosialkognitiv teori».

Hva er Vygotskys teori?

Vygotskij beskriver utviklingsforløpet fra ytre språk til en indre tale. Det ytre språket bruker vi når vi kommuniserer med andre. I den indre talen forenes tenkning og språk. Barnets første kommunikasjon med omverden skjer ved at det uttrykker følelser og ønsker gjennom vokalisering, lyder og kroppsspråk.

Hva er forskjellen på Piaget og Vygotsky?

En forskjell mellom de to teoriene er at Piaget legger mer vekt selvstendighet, at barnet selv tilegner seg ny kunnskap ut i fra motivet om likevekt. Vygotskij legger derimot mer vekt det sosiale miljøet.

Leave a Comment