Hvor ofte bør man skifte impeller?

Man bør uansett bytte impelleren minst annen hvert år.

Hva koster det å bytte impeller?

Prisliste 2020-2021
Service på motor 2,5-7,5 HK. Kr. 1500,-
Impellerskifte inkl arbeid og impeller på 2,5-20 HK Kr. 1750,-
Impellerskifte inkl arbeid og impeller 25-350 HK Kr. 2500,-
Registerreimbytte (Reim kommer utenom) Kr. 2800,-
Forgasser rens på motor fra 2,5-20 HK Kr. 1200,-

Når skifte impeller?

Når du åpner lokket på sjøvannspumpen og tar ut impelleren, skal du se om den er morken, har sprekker eller på annen måte er skadet. Den skiftes straks skader er synlige. Når impelleren skal skiftes er det viktig å smøre inn pumpehuset og lokkets innside med vannbestandig fett, av en type beregnet på gummi.

Hvor ofte bør man skifte impeller? – Related Questions

Hva gjør en impeller?

Impeller sitter i motoren og pumper kjølevæske gjennom motorens kjølesystem. Impelleren går rundt og bringer med seg vannet fra inntaket i pumpen og vingene presses mot en kam. En impeller er en sikkerhetsforanstaltning i din motor som utsettes for press hver gang motoren er i gang.

Hvilken funksjon har impeller?

En impeller er en rotor (løpehjul) som er plassert inne i et rør, et pumpehus eller en beholder. Impellere brukes i sentrifugalpumper, vannjet, gassturbiner og røreverk i tanker og beholdere. Når impelleren brukes i en pumpe, kalles den også for pumpehjul.

Hvor sitter impelleren?

Impelleren sørger for at motoren får vann til kjøling og sitter øverst i undervannshuset på motoren. Hvor ofte denne skal byttes kan variere fra modell til modell, men på min Yamaha F150 skal den i teorien sjekkes hvert år og byttes ved tegn på slitasje.

Hvilken vei skal impeller stå?

Hvis du skulle være usikker på hvilken vei impellerbladene skal ligge, så tenk på at vannet skal den “lange veien” rundt på turen inn fra inntaket til utløpet og at “vingene” på impelleren skal vende bakover mot utløpet. E: Gni litt vann eller oppvaskmiddel på den nye pakningen (følger med impelleren).

Hvordan kjøre frostvæske i båtmotor?

Man kan også kjøre frostvæske gjennom kjølevannslangen til drevet
  1. Ta og løsne slangen på drevet og la den suge fra en bøtte/dunk med frostvæske.
  2. Start motoren og la den gå til det kommer frostvæske ut av eksosen.
  3. Stopp motoren.

Hvordan klargjøre påhengsmotor for vinteren?

– En utenbords motor kjøres i ferskvann for å unngå at salt blir stående i kjølesystemet. Fjern deretter lokket og gi hele motoren en god dusj med rustbeskyttende olje. Det motvirker rust og korrosjon, forklarer Oppegaard.

Hvordan gjøre båten vinterklar?

Sjekkliste for vinterlagring av båt på sjøen:
  1. Tøm septiken og ferskvannstanker.
  2. Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet.
  3. Skift all motorolje og oljefilter.
  4. Fyll opp drivstofftanken.
  5. Fyll frostvæske i toalett og vannlåser.
  6. Ta en ordentlig storvask på båten – vask både utvendig og innvendig.

Hvordan konservere båtmotor?

Konserver kjølesystemet. Start motoren og sug inn ferskvann via sjøvannsinntaket for å få motoren ren for salt. Bland en kanne med 50/50 ferskvann og frostveske. Sug inn blandingen til det kommer frostveske ut av eksosutløpet eller kjølevannsutløpet.

Hvordan Vinterkonservere innenbordsmotor?

Prinsippet bak konservering av kjølesystemet, bygger på at kjølekanalene skal “spyles igjennom” og deretter renne tørre. Først løsnes sugeslangen fra saltvannspumpen på innsiden. Koble til en ny (lengere) slange til saltvannspumpens innside og trekk den ned til en bøtte som hele tiden fylles med ferskvann.

Hvordan sjekke nivå på kjølevæske?

Det er så enkelt som å åpne panseret, lokalisere beholderen – eller ekspansjonstanken som den egentlig heter – og se om nivået er mellom maksimum- og minimum-merkene. Dette skal gjøres når motoren er varm, så sjekk det gjerne rett etter en kjøretur.

Hvor ofte sjekke kjølevæske?

Du bør sjekke om det er nok kjølevann på tanken hver gang du har panseret oppe. Du ser det lett med det blotte øye om nivået ligger der det skal, mellom maksimums- og minimumsnivået.

Hva skjer hvis man blander rød og blå frostvæske?

Man skal ikke blande frostvæsker med forskjellig farge. Blander man rød frostvæske i en bil som har blå væske fra før, kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens, at egenskapene forringes og at det i verste fall skaper tæring på pakninger og aluminiumsdeler som topplokk etc.

Hvordan vet man om toppakningen er gåen?

Tydelige tegn på at toppakningen kan være gåen er at bilen har blålig tykk eksos når den er varm. Driftsvarme bensinmotorer bør ikke avgi tykk eksos, dette er et tegn på slitasje. Det er også lett å se hvis bilen begynner å bruke mye kjølevæske, og det ikke er tegn til synlige lekkasjer.

Er det forskjell på frostvæske og kjølevæske?

Frostvæske er også kjent for kjølevæske.

Kan man blande blå og grønn frostvæske?

Blå å grønn kan du blande. Det du ikke kan blande e grønn/gul, blå/gul, blå og grønn/rød. Samme med gul å rød, dem kan ikke blandes, men blå å grønn går fint.

Hvor ofte bør man skifte frostvæske?

Bytt bilens radiatorvæske med jevne mellomrom

Over tid kan smuss og andre forurensninger bygge seg opp i væsken. Når dette skjer, er radiatorvæsken mye mindre effektiv og bør byttes. De fleste bilprodusenter anbefaler at du skifter radiatorvæske i bilen hver 40.000 til 60.000 kilometer eller ca hver 24/36.

Leave a Comment