Hvor lang garanti på batteri?

Bilprodusentene er klar over at det er stor usikkerhet rundt levetid på batteriene blant nye kunder. Derfor er det blitt en standard med lengre garanti på batteriene enn på selve bilen. Mens standard garantilengde for biler i Norge er 5 år, byr de aller fleste bilprodusentene på 8 års garanti for batteriene.

Hvor lang garanti er det på mobiltelefoner?

Klagefristen er to eller fem år

Kor lenge du kan klage, avheng av kor lenge tingen er meint å vare ved vanleg bruk. PC og mobiltelefon er eksempel på varer med fem års klagefrist. Du har to års klagefrist når du kjøper noko frå ein privatperson (kjøpslova).

Hva har 5 års garanti?

For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

Hvor lang garanti på batteri? – Related Questions

Hvor lenge er det vanlig å ha en mobil?

Idag tar man gjerne utgangspunkt i en Høyesterettsdom fra 2007. Denne slår fast at levetiden på en mobiltelefon er på 3-4 år. – I denne dommen slår også Høyesterett fast at 3-4 år er «vesentlig lengre enn to år» og at reklamsjonstiden på en mobiltelefon derfor er 5 år, og ikke 2 år.

Hvor lang garanti er det på iPhone?

Apples begrensede garanti dekker iPhone og Apple-merket tilbehør som følger med i esken, mot produksjonsfeil i ett år fra datoen du kjøpte produktet.

Hva inngår i garanti?

En garanti er egentlig en avtale mellom selger og kjøper, som sier at selgeren skal påta seg ansvaret for visse mangler innen en bestemt tidsfrist. Garantien er altså ikke en lovfestet rett du har som kjøper, noe som innebærer at innholdet i din garanti kun avhenger av den konkrete avtalen mellom deg og din forhandler.

Hvor lang garanti på pc?

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg.

Hva sier kjøpsloven om garanti?

I henhold til kjøpsloven kan du som kjøper kreve erstatning, heving, omlevering, retting eller prisavslag. For at kravet skal være gyldig må du reklamere innen rimelig tid, slik at den du har kjøpt varen eller tjenesten av får rettet opp i misforholdet.

Hva innebærer det å tilby garanti?

En garanti er en privatrettslig avtale eller erklæring mellom kjøper og selger. I en garantiavtale tar selgeren på seg ansvaret med å reparere eller erstatte tingen på nærmere satte vilkår, hvis den går i stykker uten at det skyldes uforsvarlig bruk innenfor den gitte tidsperioden.

Når er en mangel uvesentlig?

En mangel innebærer at varen ikke står til de forventningene som følger av avtalesituasjonen og handelen. Videre er det presisert at mangelen ikke kan være uvesentlig for deg som kjøper. Dersom retting, omlevering eller prisavslag vil løse konflikten, vil som oftest resultatet bli en av disse.

Når kan man kreve pengene tilbake?

Den eneste måten du kanpengene dine tilbake, er om varen du har kjøpt har en feil eller mangel som gir grunnlag for heving av kjøpet. Heving er et krav som følger av reklamasjonsretten, og i denne artikkelen kan du lese mer om hvordan denne fungerer.

Når kan kjøperen kreve ny vare?

Når kan kjøperen kreve ny vare? Hovedregelen er at retting av mangel skal skje uten kostnad og urimelig ulempe for forbrukeren, og forbrukeren behøver ikke finne seg i mer enn to rettingsforsøk, se § 30(2). Dersom det andre rettingsforsøket er mislykket, kan forbrukeren kreve at forsøkene stanses.

Har man rett til å få pengene tilbake?

Du kan ikke kreve å få pengene tilbake, men oftest kan du få en tilgodelapp du kan handle for en annen gang. Den kan du bruke i tre år, hvis det ikke står noe annet.

Når må mangelen være til stede for at du skal kunne kreve noe av selger?

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon).

Hva er rimelig tid for reparasjon?

Etter forbrukerkjøpsloven skal utbedringen skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for deg, og dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du krav på erstatningsgjenstand. Normalt vil rimelig tid innebære at man må tåle cirka fire uker reparasjon før man kan snakke om utenfor rimelig tid.

Hvor mange ganger kan selger reparere?

Selger har rett til å reparere en feil to ganger. Om gjenstanden svikter en tredje gang, kan du kreve å heve kjøpet. Det slår Forbrukerkjøpsloven fast.

Hva dekker garanti Power?

Reklamasjonsretten gir kunden rett til å kreve utbedring av feil og mangler som var til stede ved levering og som skyldes produksjonsfeil eller svakheter med produktet. Alle store hvitevarer må forventes å ha en levetid vesentlig lenger enn 2 år og har derfor en reklamasjonstid på 5 år, jfr.

Når gjelder angrerettloven?

Angrerett. Forbrukeren har i utgangspunktet angrerett i 14 dager. Dette gjelder ved handel fra alle EØS-land. For tjenester starter fristen å løpe dagen etter at avtalen er inngått, mens fristen ved kjøp av varer løper fra dagen etter at varen er mottatt.

Har man angrerett på alt?

Angreretten gjelder alle kjøpsavtaler utenom de som uttrykkelig er unntatt i loven. Det gjøres også visse unntak fra angreretten utfra varens art. Blant annet kan det nevnes at kjøper ikke har angrerett på varer som har kort holdbarhet, tjenester som er påbegynt levert og spesialtilvirkede varer.

Leave a Comment