Hvor lang garanti er det på vaskemaskin?

Klagefristen er to eller fem år

Du kan klage i to eller fem år, dersom du har kjøpt noko av ein profesjonell seljar (forbrukarkjøpslova). Kor lenge du kan klage, avheng av kor lenge tingen er meint å vare ved vanleg bruk. Kjøleskap og vaskemaskin er eksempel på varer med fem års klagefrist.

Hva har 5 års garanti?

For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).

Hva er garanti på hvitevarer?

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg.

Hva dekkes av garantien?

Den juridiske betydningen av garanti

Garantien skal med andre ord gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven. En garanti kan for eksempel gi deg rett til å klage på varen, selv om du selv har forårsaket feilen, eller gi deg en rett til å påberope feilen lenger enn det som følger av loven.

Hvor lang garanti er det på vaskemaskin? – Related Questions

Hvem har 7 års garanti?

Ellers rekker du ikke å kjøre så langt før garantitiden faller for aldersgrensen. Det er fem merker som har en varighet på over fem år med 7 års garanti. Dette er Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Kia, og MG. Det er ingen som har kortere garantitid enn fem år.

Når kan man kreve ny vare?

Dette har du krav på ved mangel

Foreligger det en mangel, kan forbruker som hovedregel kreve omlevering eller retting. Velger du å kreve retting, og selgeren ikke klarer å rette feilen i løpet av to forsøk eller innen en uke, kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet.

Hva gjør garanti?

Garanti er innen varehandel en privatrettslig avtale mellom kjøperen og selgeren av en vare om at selgeren reparerer eller erstatter den med en ny hvis den i en angitt tid går i stykker uten at det skyldes uforsvarlig bruk.

Hva er paragraf 12 garanti?

§ 12. Garanti for oppfylling av avtalen. Entreprenøren skal stille garanti for oppfyllinga av avtalen. Ei slik plikt gjeld likevel ikkje dersom ein på avtaletida kan rekne med at vederlaget ikkje vil overstige to gonger grunnsummen i folketrygda.

Hva er å stille garanti?

er pålagt å stille en økonomisk garanti overfor byggherren. Garantien skal sikre at forbruker får rettet eventuelle feil og mangler eller ferdigstilt prosjektet, om entreprenøren går konkurs. Forbruker har krav på garanti under byggetiden (fra inngåelse av avtale) og under reklamasjonstiden (5 år).

Hva dekkes av bruktbilgaranti?

Dette kan du kreve hvis du oppdager feil eller mangler: Utbedring, eller eventuelt omlevering – altså en ny, tilsvarende bil. Med mindre bilen er kjøpt på auksjon kan du kreve prisavslag. Heving – altså annullering av kjøpet.

Hva regnes som maskinskade?

Maskinskade er tilfeldig og plutselig mekanisk skade på motor, girkasse/clutch, drivverk, motorens og automatgirkassens elektroniske hovedstyreenhet, samt hybrid-/elbilers batteripakke.

Hva betyr 50 50 garanti?

Ved kjøp av bruktbil gis du ofte en såkalt 50/50 garanti som sier at du og bilselgeren deler utgiftene til reparasjon de første 6-12 månedene. Dette er ofte ikke en egentlig garanti, fordi den ikke nødvendigvis gir deg noe mer enn det du har krav på etter loven.

Hva gjør verkstedet på service?

Hva går bilservice ut på? Når du tar bilen til service, blir den sjekket systematisk for feil, mangler og slitasje. Utslitte deler byttes og skader utbedres. Hensikten er å bevare bilens verdi og optimale funksjon, samt ivareta trafikksikkerheten og forebygge fremtidige feil.

Hvor ofte bør man ha service?

Det mest alminnelige er at man skal foreta service på bilen hvert 10,000 til 30,000 km, eller hvis du kjører mindre enn det, hvert 1-2 år. Sjekk serviceheftet til bilen din. Der skal intervallene for de ulike servicene stå. Har bilen registerreim står det også når denne bør skiftes.

Er merkeverksted dyrere?

Det er ikke gitt at merkeverkstedet er dyrere enn de frittstående. Konkurransen har ført til at merkeverkstedene har gått ned i pris og flere har innført prisløfte om at de skal matche andre tilbud. Utbedringer, feil og skader som dekkes av garantien må fremdeles utføres av merkeverksted.

Hva inngår i en service?

Det er vanlig at servicene har ulikt antall kontrollpunkter, avhengig av serviceintervallet. Skifte av olje og filter, kontroll av bremser, skift av pollenfilter samt sjekk og skifte av bremsevæske er blant noe som oftest inngår på en service.

Hva er inkludert i service?

Hva sjekkes på en service?
  • Skifte av olje og filter.
  • Skifte av pollenfilter.
  • Kontroll av bremser.
  • Sjekk/skifte av tennplugger, bremsevæske, frostvæske og girolje.

Hvorfor er egentlig service så utrolig viktig?

Servicen du yter til kundene, er viktig for bedriftens omdømme og kan være avgjørende for om kunden ønsker å komme tilbake til din bedrift. Hvis kunden får tilfredsstilt forventningene og behovene sine, vil han eller hun gjerne anbefale bedriften til andre, og positiv omtale er verdt mer enn all annen reklame.

Leave a Comment