Hvilke yrkesskader skal meldes til NAV?

Alle yrkesskader eller yrkessykdom som fører til medisinsk behandling, sykmelding i mer enn tre dager og/eller kan gi rettigheter til ytelser etter folketrygdloven skal meldes inn, og det anbefales å melde inn dersom man er i tvil.

Når skal man skrive skademelding?

Skademelding til forsikringsselskapet

De fleste forsikringsavtaler har en meldefrist på ett år etter at skaden er oppstått, eller man burde forstått at det er oppstått en skade. Dette er en frist som gjelder for deg som skal melde en skade til ditt eget forsikringsselskap.

Hva er skademelding på jobb?

Arbeidsulykker der arbeidstakeren blir alvorlig skadet eller omkommer, skal straks meldes til Arbeidstilsynet og nærmeste politimyndighet. Arbeidsgiver skal også sende skademelding til NAV når en arbeidstaker blir påført en skade eller sykdom som kan gi rett til yrkesskadedekning.

Hvilke yrkesskader skal meldes til NAV? – Related Questions

Hva skal en skademelding inneholde?

Skademeldingen skal ikke fordele skyld, men gi forsikringsselskapene grunnlag for å kunne ta stilling til skyldspørsmålet. Hvis motparten ikke vil signere, må du passe på å notere navn, adresse, bilens registreringsnummer og en erkjennelse av at uhellet har funnet sted.

Hvem skal melde skade?

Det er den som eier eller har kjøpt forsikringen som skal melde skaden.

Hvem er ansvarlig hvis jeg skader meg på arbeidsplassen?

Når du har blitt skadet på jobb, skal denne meldes både til Nav og til arbeidsgivers forsikringsselskap, så snart som mulig. Forsikringsselskapet dekker ikke de utgiftene som kan kreves dekket fra det offentlige.

Er man forsikret til og fra jobb?

Jobben din er lovpålagt ha kjøpe yrkesskadeforsikring til deg. Denne forsikringen dekker yrkesskader og -sykdommer. Arbeidsgiveren din kan også utvide denne forsikringen med dekning for annen sykdom og fritidsulykke. Forsikringen gir blant annet utbetaling ved varig medisinsk mén, uførhet, tapt inntekt og dødsfall.

Hvem kan få yrkesskadeerstatning?

For å få yrkesskadeerstatning må du være påført en skade eller sykdom, og det må ha skjedd mens du som arbeidstaker utfører arbeid hos en arbeidsgiver.

Hva skal meldes til Arbeidstilsynet?

Som arbeidsgiver har du plikt til snarest å varsle Arbeidstilsynet og nærmeste politimyndighet ved alvorlig personskade eller dødsfall som skjer i forbindelse med arbeid. Yrkesskader og yrkessykdom skal også meldes til NAV.

Når bør man kontakte Arbeidstilsynet?

Ved overhengende fare for liv og helse bør du ta kontakt med politiet. Når du tipser eller varsler Arbeidstilsynet, har du formelt sett ikke krav på én bestemt oppfølging. Du har heller ikke rett til å få vite hvordan eller om vi følger opp tipset eller varselet, eller til å klage dersom vi ikke følger det opp.

Hva vil det si å være alvorlig skadet?

Definisjon av skadegrad

Meget alvorlig skadde er personer med skader av en slik art at personens liv en tid er truet eller har skader som fører til varig og alvorlig mén. Alvorlig skadde regnes personer med større, men ikke livstruende skader. Lettere skadde er personer med mindre brudd, skrammer osv.

Hva er forskjell på yrkesskade og yrkessykdom?

Med yrkesskade menes skade som følge av arbeidsulykke. En yrkessykdom er en sykdom som følger av skadelig påvirkning fra arbeidsmiljøet. Reglene om opptjeningstid gjelder ikke for arbeidstaker som blir sykmeldt på grunn av godkjent yrkesskade/sykdom.

Er artrose yrkessykdom?

Det betyr at f. eks. epikondylitt, karpaltunnelsyndrom og artrose også omfattes av ordlyden. I Nav-rundskriv til yrkessykdomsforskriften er det uttalt som et vilkår for at epikondylitt skal godkjennes som yrkessykdom at det foreligger enten vasospatiske eller nevropatiske symptomer.

Er utbrenthet en yrkesskade?

Lidelser som har utviklet seg som følge av psykiske påkjenninger eller belastninger over tid, kan nemlig ikke godkjennes som yrkesskade. Utbrenthet og liknende tilstander er heller ikke listet opp i forskriften som fastsetter hvilke sykdommer som skal likestilles med yrkesskade.

Hvem har krav på menerstatning?

Hvem kan få? For å kunne søke om menerstatning, må du ha fått en betydelig og varig fysisk eller psykisk skade eller sykdom som skyldes en arbeidsulykke eller skadelig påvirkning i et yrke.

Hvor mye kan jeg få i erstatning?

Menerstatningen
Medisinsk Årlig menerstatning Engangsutbetaling
25 – 34 % 12% 88 370
35 -44 % 18% 132 555
45 – 54 % 25% 176 740
55 – 64 % 33% 220 925

Leave a Comment