Hvilke regler gjelder om du skal klage på en mobiltelefon som har sluttet å virke?

Det kommer fram av forbrukerkjøpsloven. Går mobiltelefonen din i stykker, er regelen at du kan kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra kjøpstidspunktet. Husk kvittering eller kontoutskrift når du går til butikken for å klage. Selgeren må nemlig kunne se at du kjøpte mobilen i akkurat den butikken.

Hvor lenge skal en mobiltelefon vare?

Når man kjøper en mobil i Norge kan man forvente at mobilen skal ha en levetid på fire år, og et lithium-ion batteri skal tåle to års bruk.

Hva kan Forbrukerrådet hjelpe deg med?

Vi treffer forbrukerne gjennom forbrukerpolitikk, digitale tjenester, direkte dialog, informasjon, nemder, rettssaker og internasjonalt arbeid. Vårt kjerneområde for veiledning og påvirkning er privatpersoners kjøp av varer og tjenester fra private og næringsdrivende.

Hvilke regler gjelder om du skal klage på en mobiltelefon som har sluttet å virke? – Related Questions

Hvordan skrive klage eksempel?

Klagebrev eksempel
  1. · Overskrift: «Klage på …»
  2. · Innledning: Hvem klager, hva klages det på og hvorfor.
  3. · Argumenter: Hvorfor bør vedtaket vurderes på nytt?
  4. · Avslutningsvis: «Jeg håper dere kan se nærmere på saken…»

Er Forbrukertilsynet gratis?

Gratis behandling

Det koster ikke noe å få saken behandlet hos Forbrukertilsynet. Vår erfaring er at saken enklest løser seg ved mekling uten innblanding av advokat eller annen juridisk bistand. Hvis du likevel ønsker å betale for juridisk hjelp, må du dekke dette selv, uansett utfall.

Når kan man kontakte forbrukerrådet?

Vi kan hjelpe deg når du har handlet en vare eller tjeneste som privatperson. Er du næringsdrivende kan vi hjelpe deg med spørsmål om forbrukerens rettigheter. OBS! Noen ganger er det svært mange som kontakter oss, og da kan det dessverre ta noe lengre tid før vi får hjulpet deg.

Hva er forskjellen på Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet?

Forbrukerrådet er forbrukernes interesseorganisasjon. De hjelper deg å megle med selger når du ikke er fornøyd med varer eller tjenester du har kjøpt. Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) skal sikre at næringsdrivende følger markedsføringsloven og annen relevant lovgivning.

Hvem er Forbrukerrådet?

Forbrukarrådet er ein uavhengig interesseorganisasjon som hjelper forbrukarane og påverkar styresmakter og næringsliv i ei forbrukarvennleg retning.

Kan man klage på faktura?

Du er i din fulle rett til å klage på en faktura. Om du mener fakturaen er feil er det opp til deg å gi beskjed. Er kravet ikke åpenbart grunnløst, må leverandøren ta klagen til etterretning. Ikke vent med å klage hvis du er uenig i en faktura.

Hvordan formulere en reklamasjon?

Det er svært viktig å gjøre ting riktig når man skal reklamere.

Reklamasjonen må inneholde følgende:

  1. Navn på selger og angivelse av objektet du vil klage på
  2. Hva du ønsker å gjøre gjeldende. Altså, hvorfor reklamerer du? Hva klager du på?
  3. Hva vil du kreve? ( for eksempel erstatning, prisavslag eller heving)

Hvordan bestride et krav?

Hva bør du gjøre dersom du får et krav du er uenig i?
  1. Kontakt både inkassobyrå og kreditor/næringsdrivende for å protestere på kravet.
  2. Klag skriftlig, det gjør det lettere å dokumentere klagen senere.
  3. Dersom inkassobyrået fortsetter å drive inn kravet etter at du har protestert, kan du klage til Finansklagenemda.

Når en kunde ikke betaler?

Det er viktig å få inn betaling fra kundene dine slik at bedriften din har god likviditet. Når kunden betaler for sent eller unnlater å betale har du krav på å legge til gebyr og renter som kompensasjon for forsinket betaling. Noen ganger må sakene også tas videre til inkasso for å få inn pengene.

Er det farlig å få en inkasso?

Inkasso trenger heldigvis ikke å være farlig, og det finnes flere ting du kan gjøre for å få kontroll på økonomien igjen. Hvis du har en regning som har gått til inkasso, er det imidlertid lurt å ta tak i den så fort som mulig, for å unngå ytterligere avgifter.

Hvor mange inkassovarsler får man?

Når eit inkassobyrå krev inn
For krav t.o.m kroner: Enkle Tunge
10 000 0,8 x inkassosats 1,6 x inkassosats
50 000 1,6 x inkassosats 3,2 x inkassosats
250 000 3,6 x inkassosats 7,2 x inkassosats
Over 250 000 7,2 x inkassosats 14,4 x inkassosats

Hvor mye kan inkasso kreve?

Kostnadene ved inkasso

Kreditor eller inkassator kan da maksimalt kreve deg for 1/20 av inkassosatsen, det vil si 35 kroner for sendingen av inkassovarselet. Inkassosatsen er på 700 kroner i 2022.

Når blir inkasso slettet?

En betalingsanmerkning slettes fra Kredittopplysningsbyråenes registre når de mottar slettemelding fra inkassoselskap eller offentlige registre. En betalingsanmerkning som ikke er oppgjort, kan stå oppført i 4 år fra registreringsdato.

Kan banken se inkasso?

Hvis du har betalingsanmerkninger så kan banken se disse når de gjør en kredittsjekk av deg. Dette er inkasso som gjerne har gått over tiden og dermed har det gått for langt. Da kan du normalt ikke få lån i en vanlig bank ved normale omstendigheter og du må da søke om lån i en bank som tilbyr lån med inkasso.

Hva kommer etter inkasso?

Dersom et inkassovarsel ikke betales, kan fakturaen sendes til inkasso. Det vil da bli sendt ut en betalingsoppfordring. Denne kan utstedes tidligst 14 dager etter at inkassovarselet er sendt, og skal ha minst 14 dagers betalingsfrist.

Hva skjer hvis man ikke betaler inkasso?

Inkassovarsel har to uker betalingsfrist. Om faktura fortsatt ikke betales kan den ende med betalingsanmerkning. Det kan gå ut over muligheten til å få lån, mobilabonnement, forsikring og annet. Betalingsanmerkning slettes når betalingen er mottatt.

Leave a Comment