Dersom leietakeren ikke har mulighet til å stille sikkerhet, kan denne søke NAV om en NAV–garanti. Garantidokumentet er utarbeidet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet og ivaretar dine økonomiske interesser som utleier dersom leietakeren misligholder leiekontrakten.
Hva er forskjellen på depositum og garanti?
– Med en depositumskonto får man pengene tilbake ved endt leieforhold, så sant man ikke må erstatte tapt husleie, skader på bolig eller lignende. Det samme gjelder ikke for en husleiegaranti, som er en garanti du kjøper og som stilles av en tredjepart, et garantiselskap, sier Sørmo.
Kan NAV betale husleie?
Det finnes støtteordninger fra NAV som du kan søke på hvis du ikke har nok penger til å betale husleie, strøm, mat og så videre. Du kan søke om økonomisk sosialhjelp, og det kan du lese mer om her .
Hva betyr husleie garanti?
En leiegaranti, også kjent som depositumsgaranti og husleiegaranti, er en garanti som stilles av en tredjepart som et alternativ til depositum ved leie av bolig. Tredjeparten kan være leietakerens arbeidsgiver, et familiemedlem, eller NAV, men mest vanlig er å kjøpe en leiegaranti fra et forsikringsselskap.
Hvem kan få NAV garanti? – Related Questions
Hvordan fungerer NAV Depositumsgaranti?
NAV-garantien er ment å gi sikkerhet til utleiere i leieforhold der leietaker ikke har anledning til å stille depositum. Hvis mulig bør du sørge for at husleien betales direkte til deg som leier ut, ikke til leietakeren.
Hva dekker husleiegaranti?
Leietaker betaler en engangssum på 14 % av depositumet. Man slipper å binde et stort beløp på en depositumskonto og utleier har samme sikkerhet som ved et ordinært depositum. Garantien dekker blant annet skyldig husleie, utgifter til utkastelse og skader på bolig.
Hva er Selvskyldner garanti?
En depositumsgaranti er en selvskyldnergaranti (selvskyldnerkausjon). Det betyr at leietaker må betale tilbake til garantisten om utleier skulle rette krav mot garantien som utbetales av garantisten.
Kan man leie ut uten depositum?
Depositum må avtales
At leietakeren skal betale depositum må være avtalt, og en slik avtale må senest inngås samtidig med leieavtalen. Utleier kan altså ikke kreve at leietaker skal betale depositum etter at leieavtalen er inngått. Dette gjelder selv om leieperioden ennå ikke er påbegynt.
Hvordan opprette en depositumskonto?
Slik åpner du Depositumskonto
- Dette bør du vite:
- Leietaker må være over 18 år og registrert som kunde i DNB.
- Leietaker eier kontoen.
- Konto er sperret slik at hverken utleier eller leietaker kan ta ut pengene alene.
- Beløpet kan ikke være større enn seks måneders husleie.
- Utleier betaler kostnaden for å opprette kontoen.
Kan NAV betale depositum?
Hvis du ikke har mulighet til å betale depositum på egenhånd når du inngår en leiekontrakt, kan du søke NAV om støtte til depositum. Vi gir vanligvis hjelp gjennom en garanti for depositum, men vi kan også gi økonomisk støtte til depositum på en sperret depositumskonto.
Hvor mye renter får man på depositumskonto?
I henhold til Husleieloven § 3–5 skal renter opptjent på depositumskonto komme leietager til gode. Med 1 promille i rente blir dette godet hele 30 kroner på et beløp på 30.000 i løpet av et år. Hos Norges nest største bank, Nordea får du 0,5 promille, eller 15 kroner.
Kan man ta ut penger fra depositumskonto?
Både utleier og leietaker må være enige om beløpet som skal tas ut eller at kontoen skal avsluttes. Hvis alle pengene skal betales tilbake til den som leier, må utleier gi oss beskjed om det. Hvis det er utleier som skal ha pengene, må leietaker si ifra.
Hva er vanlig å ta i depositum?
Det vanlige er å avtale depositum som tilsvarer tre måneders leie, men loven åpner for at man kan kreve inntil seks måneders leie i depositum, sier Krokmoen. I prinsippet er det ikke noe i loven som skulle forhindre at man avtaler at depositumet innbetales over en viss periode i delbeløp.
Hvor lenge kan man holde tilbake depositum?
Hvis utleier ikke legger frem dokumentasjon som nevnt til banken innen fristen på fem uker, skal depositumet utbetales til deg. Banken kan ikke holde tilbake beløpet i en lengre periode, eller på andre grunnlag enn angitt over.
Kan man være kunde i flere banker?
Spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid. Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål. Ja – det er helt greit å ha BSU-konto i en bank og andre konti i en annen bank, selv om bankene ønsker at du skal samle alle kontiene dine sin bank.
Kan banken se hva du bruker penger på?
Ja, banken kan se hva du bruker penger på. De har likevel ikke lov til å snoke og dette er noe bankene setter høyt. Man har kun lov til å sjekke kontoen din om du ringer for å sjekke transaksjoner eller hvis du har et kundeforhold som er i mislighold.