Hva vil det si å være pedagogisk?

Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning. Det handler om hvordan man på best mulig måte skal lære bort noe til en bestemt målgruppe. Som pedagog har du kunnskap om oppdragelse, undervisning, lek, læring og utvikling.

Hva er en pedagogisk praksis?

Teori og praksis

Praktisk dreier det seg om, gjennom ulike undervisnings- og oppdragelsestiltak, å legge til rette for læringsprosesser for tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter, holdninger, normer og verdier og for utvikling av de ulike sider ved menneskets personlighet.

Hva er forskjellen på pedagogikk og didaktikk?

Pedagogikk “er læren om oppdragelse og undervisning” (Tjeldvoll, 2020). Didaktikk er “er læren om undervisning og læring i skole og annen organisert sammenheng” (Sjøberg, 2020).

Hva vil det si å være pedagogisk? – Related Questions

Hva er pedagogisk teori?

Innen pedagogikken deles det i fire hovedteorier om læring: behaviorisme, kognitivisme, konstruktivisme og sosiokulturalisme. De følger en tidslinje – behavoristisk syn var dominerende læringssyn tidlig på 1900-tallet, mens de fleste i dag ligger nærmere et sosiokulturelt syn på læring.

Hva er et pedagogisk grunnsyn?

Med pedagogisk grunnsyn menes den virkelighetsoppfatning, de kunnskaper, verdier og holdninger som ligger til grunn for den pedagogiske virksomheten. I en personalgruppe vil man aldri være helt enige om alt, men i barnehagen er det viktig å finne en felles plattform.

Hva menes med didaktikk?

Didaktikk er læren om undervisning og læring i skole og annen organisert sammenheng. Didaktikken er et hovedområde innen fagfeltet pedagogikk, som igjen hører til utdanningsvitenskap.

Hva betyr didaktiske metoder?

Didaktiske modeller

Prosessene skal ivareta barns behov for omsorg, lek og aktivitet og fremme læring og danning, og de skal ta hensyn til barns medvirkning, interesser og engasjement. Det er litt annerledes enn i skole der det planlegges for enkelte fag med tilhørende læringsmål og vurdering av undervisningsopplegg.

Hvorfor bruker man didaktikk i barnehagen?

De gir retning for hva en ønsker barna skal oppleve og få kjennskap til. Ifølge lovverket skal vi i barnehage og SFO planlegge for et innhold som bidrar til at barn og unge opplever omsorg, lek og aktiviteter, læring og danning tilpasset sine forutsetninger, i tillegg til trivsel og fellesskap.

Hva er en didaktisk drøfting?

en drøfting av undervisningens mål, innhold og begrunnelser, mens hvordan man skal undervise reserveres for metodikken, slik at didaktikk og undervisningsmetodikk blir sideordnede begreper.

Hva er Deltakerforutsetninger?

Deltakerforutsetninger (Elev)

Deltakerforutsetninger som didaktisk kategori tar utgangspunkt i at elevene har ulike forventninger, kunnskaper, erfaringer, evner og hjemmebakgrunn. For å kunne tilpasse opplæringen til den enkelte, må læreren kjenne til elevene, deres interesser og evner.

Hva er Baklengs planlegging?

Å planlegge baklengs vil si at man tar utgangspunkt i hvor elevene skal ende opp, nemlig hvilken kompetanse de skal kunne ha på slutten av en læringsperiode.

Hva er rammefaktorer i barnehagen?

Rammefaktorer kan forklares som ytre forhold som gir muligheter eller begrensninger for hvordan arbeidet kan utføres. Det vil ofte dreie seg om økonomi og hvordan en prioriterer å bruke de pengene en får tildelt. I barnehagene er personalet, lokaler, uteområder og økonomi til drift viktige rammefaktorer.

Hva er Makvise?

MAKVIS var en huskeregel lærere tok med seg ut i skolen og den skulle være retningsgivende for den enkelte undervisningsøkt, helt ned på timenivå. MAKVIS står for: Motivasjon. Aktivisering.

Hvorfor er konkretisering viktig?

Hvorfor konkretisere? Vi konkretiserer for at lærestoffet skal være enklere å forstå. Målene i læreplaner og fagplaner er overordnet, og når disse skal realiseres, må de ofte deles opp og konkretiseres gjennom delmål.

Hva er imperative prinsipper?

Imperative prinsipper er motivering, aktivisering og individualisering. De imperative prinsippene skal man alltid ha med i all aktivitet. De relative prinsippene er resten av MAKVISE, og de er prinsipper man ikke er nødt til å ha med, men skal være med så ofte som mulig.

Hvorfor er Makvise viktig?

MAKVISE er et glimrende utgangspunkt og en god huskeregel for deg som driver med kroppsøvingsdidaktikk og treningsplanlegging. Men det er også et nyttig ord å huske på for ALLE som planlegger undervisning – enten det er for store eller små, om det er i praktiske eller teoretiske fag, i skole- eller arbeidssammenheng.

Hva er oppdagende læring?

Oppdagende læring (implisitt læring): barna lærer via situasjoner der de selv oppdager, eller kort og godt tar i bruk ferdigheter og teknikker fordi situasjonen og oppgaven krever det.

Hva betyr induktiv og deduktiv?

Induktiv metode går fra de enkelte fakta til allmenne prinsipper eller lover. Fordelen er at lovene får virkelighetskontakt eller empirisk innhold, men er alltid usikre. Deduktiv metode trekker logisk nødvendige slutninger fra allmenne til mindre allmenne – singulære eller partikulære – utsagn.

Hva er forskjellen mellom deduktiv og induktiv innlæring?

Ved en induktiv tilnærming bør forskeren samle inn data med et så åpent sinn som mulig. Ved en deduktiv tilnærming går forskeren motsatt vei; Altså fra teori til empiri (virkelighet). Her kreves det at forskeren har en tydelig teori for hun går i gang. Søkingen etter kunnskap skal her være styrt av teorier.

Leave a Comment