Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.» Reflekterende tekster kan være tekster der du utforsker et tema. Å utforske innebærer å undersøke, diskutere, analysere og tolke kunnskap. Fagartikkel og drøftende artikkel kan være eksempler å slike tekster.
Hvordan kan man reflektere?
Det er å formulere tankar og stille spørsmål, sende tankar fram og tilbake og vurdere fleire sider av ei sak. Å reflektere kan vere å gruble, fundere, grunne, spekulere, undre seg, filosofere, lure på, vurdere. Å stille spørsmål er bra når vi reflekterer.
Hvorfor skal vi reflektere?
Vi reflekterer for stadig å kunne utføre arbeidet vårt bedre, eller for å bidra til å kunne endre ting. Som mennesker utvikler vi oss i samspill med andre, og refleksjonen kan bidra til at vi lettere ser oss selv i ulike situasjoner. Reflektere kommer fra det latinske ordet reflectere, som betyr “bøye tilbake”.
Hvordan starte en refleksjon?
Start med å beskrive det du vil reflektere over. Det kan være at lærer har gitt beskjed om hva som er temaet for refleksjonen, eller at du kan selv velge hva du vil fordype deg i. Ofte settes refleksjon i gang av noe som har overrasket deg, eller noe som ikke har gått så bra som du hadde ønsket i praksisperioden.
Hva vil det si å reflektere i tekst? – Related Questions
Hva er refleksjon enkelt forklart?
Reflektere betyr å gjenspeile, kaste tilbake lys, bølger eller stråling. Begrepet kan også bety å overveie eller tenke over noe.
Hva skal med i en refleksjon?
Ofte settes refleksjon i gang av noe som har overrasket deg, eller noe som ikke har gått så bra som du hadde ønsket i praksisperioden. Du kan reflektere over produkt/resultat, prosess og verdigrunnlag. Vær presis og nøytral i beskrivelsen slik at refleksjonen kan ta utgangspunkt i det som faktisk skjedde.
Hvordan skrive et faglig refleksjonsnotat?
I et refleksjonsnotat skal du sette ord på praktiske handlinger og opplevelser, og på den måten tilegne deg kunnskap og bli en dyktigere praktiker. Ved å systematisk reflektere over hva som har skjedd og hva du har gjort, kan du bedre vurdere om oppgaven ble utført på en hensiktsmessig måte.
Hva er en refleksjonsoppgave?
Refleksjonsoppgave er en relativt uformell sjanger som gir rom for refleksjon over egne erfaringer og opplevelser.
Hva er et refleksjonsnotat?
Et refleksjonsnotat er en form for tenkeskriving, som ofte foregår underveis eller på slutten av en prosess. Når du skriver et faglig refleksjonsnotat, er det meningen at du skal skrive for en leser (praksislæreren og faglæreren din) og for deg selv, for å lære noe fra prosessen du er i eller har gjennomgått.
Hva er en faglig refleksjon?
Faglig refleksjon er en systematisk form for tenkning hvor du undersøker noe konkret, og bruker fagkunnskap for å bedre forstå det du er opptatt av.
Hvorfor reflektere over egen praksis?
Å reflektere over egen praksis er en forutsetning for å kunne praktisere kunnskapsbasert. Det at du stiller deg spørsmål om hvorfor du gjør ting er vesentlig. Tenk deg at du jobber på en sengepost der pasientene har kirurgiske sår.
Hvorfor er refleksjon viktig i læring?
Refleksjonens hensikt er derfor dels å systematisere (etablere strukturer og relasjoner), dels å sette de nye kunnskapene og erfaringene inn i dette systemet, og dels å bringe opp eldre kunnskaper og erfaringer fra både bevissthet og underbevissthet og sette inn i systemet.
Hva er kritisk refleksjon?
Kritisk refleksjon er en metode for å reflektere over egen praksis. Den bygger på en forståelse av at det eksisterer ulike former for kunnskap og at vi gjennom refleksjon kan bli mer bevisst på hvilken kunnskap vi bygger på og hvordan den påvirker hvordan vi handler.
Hvordan drøfte bra?
En drøfting består av argumentasjon hvor du undersøker og diskuterer et fenomen fra flere sider. Drøfting er å kommentere og stille spørsmål til det du har redegjort for på. Å drøfte er ikke bare å liste opp hva ulike forfattere sier, men å vise at det finnes ulike tolkninger og forståelser av hva de skriver om.
Hva betyr det å redegjøre?
Å redegjøre betyr å beskrive eller presentere et stoff. Når du redegjør, skal du ikke ta stilling til innholdet, for eksempel si om det er bra eller dårlig, uttrykke dine egne meninger eller stille (for mange) spørsmål ved det du beskriver.
Hvordan gjøre rede for?
Gjøre rede for:
Redegjøre, gjøre greie for, greie ut – alle disse formuleringene betyr det samme. Når du gjør rede for noe, legger du begrunnelser og forklaringer til beskrivelsen.
Hvordan redegjøre og drøfte?
I redegjørelsen skal du vise at du har satt deg inn i og forstått et faglig innhold, og i drøftingen at du har oversikt over ulike oppfatninger og kan vurdere disse opp mot problemstillingen. Grunnlaget for drøftingen er med andre ord redegjørelsen, og det er herfra du trekker ut relevant stoff.
Hvordan skrive en god oppgave?
Hva bør en god akademisk oppgave inneholde?
- Svar på et spørsmål/en problemstilling.
- Leder leseren inn i temaet i oppgaven fra det generelle til det spesifikke.
- Har en struktur og et grunnlag som gjør at leser forstår diskusjonen.
- Diskuterer problemstillingen (må kunne argumenteres imot)
Hvordan avslutte en oppgave?
Avslutning
- Pek på nye problemstillinger som du har kommet over gjennom arbeidet.
- Vis til hvordan andre har belyst temaet i en annen kontekst.
- Om andre har kommet fram til andre konklusjoner enn du selv, kan dette gi ideer om nye måter å se problemet på
Hvordan starte en oppgave?
I innledningen forteller man leseren hva som kommer: Først presenterer man tema. Hvis behov avgrenser man deretter temaet, og kommer fram til problemstillingen. Til slutt sier man noe om oppgavens oppbygging.