Hva kontrolleres på EU–kontrollen? Kontrollens hovedformål er trafikksikkerhet og miljø. Lys, dekk, bremser og annet vesentlig for sikkerheten. Avgasser, altså eksos og forurensing.
Hva er 1 feil på EU-kontroll?
Kode 1 betyr at kjøretøyet har mindre feil eller mangler som må rettes, men som ikke har betydning for om kjøretøyet kan godkjennes. Det er viktig at du sjekker kontrollseddelen selv om du har fått godkjent EU–kontrollen.
Hva er 3 feil på EU?
Eksempler på mangler med kode 3 er trafikkfarlige feil på bremser eller styring. Da har kjøretøyet bruksforbud, og du kan ikke bruke det før manglene er rettet og godkjent på etterkontroll.
Hva må være klart til EU-kontroll?
Dette skal du se etter:
- Se at lyspærer virker.
- Vindusviskerne skal virke i alle trinn og pusse rent.
- Sjekk at alle hjulboltene er på plass.
- Ha vognkortet klart.
- Sjekk at du har påbudt varseltrekant i bilen.
- Ha en ren og ryddig bil.
- Sørg for at du har refleksvest i bilen.
Hva testes på EU-kontroll? – Related Questions
Hva sjekkes på EU-kontroll 2022?
EU–kontrollen består av to deler, en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser. I miljødelen måles støy og avgasser.
Er det påbudt med bremseskjold på bil?
På bakgrunn av en tidligere veiledning til kontrollen måtte biler ha bremseskjold som beskytter bremseskivene. – I den endelige instruksen er kravet endret til at skjoldet skal være tilstrekkelig festet, men det er ikke noe krav til at det må være der, forteller Sponås.
Hva betyr 2er feil?
Mangellapp med kode 2 innebærer at du kan bruke kjøretøyet frem til manglene er rettet og kjøretøyet er godkjent i etterkontroll. Mangellapp med kode 3 betyr at kjøretøyet har fått bruksforbud, og ikke kan brukes før manglene er rettet og godkjent av vegvesenet.
Hvor mange toer feil?
Ved 2’er feil må man tilbake for etterkontroll, og hvis det er en 3’er feil, får man kjøreforbud. Kravet er at refleksvesten skal ligge lett tilgjengelig, og for de aller fleste er dette i hanskerommet. I tillegg kan bytte av vindusviskere og lyspærer være enkle grep bileierne kan gjøre for å få bilen EU-godkjent.
Hvor mye rust eu kontroll?
Fra 1. mars blir det imidlertid en vesentlig endring på hvor mye rust som aksepteres på bremseskivene i EU–kontrollen, skriver Bilbransje24. Tidligere var det kun tillatt med inntil 25 prosent rust på anleggsflaten på begge sider på bakhjulene. Nå økes dette til 50 prosent.
Hvor mye koster EU-kontroll 2022?
I 2022 ligger prisen for en EU–kontroll på ca 1.000 kroner. Noen verksteder ligger så lavt som 850 kroner, mens de dyreste ligger på 1.500 kroner. I enkelte tilfeller kan du også komme over priser til under 850 kroner, for eksempel ved kampanjetilbud.
Hvor farlig er rust på bil?
Rust er kanskje bilens aller verste fiende. Ikke bare er det stygt å se på – det er også svinedyrt å bli kvitt. I verste fall kan det også være farlig om rusten kommer til og får utvikle seg i bilens bærende konstruksjoner.
Hvor lang tid tar det å utføre EU-kontroll?
Kontrollen tar ca 1 time og du kan normalt vente mens den blir utført, om du ønsker det.
Hvordan fikse rust i kanaler?
Kutt ut hullet med vinkelsliper, pass på å kutte så langt fra hullet at det er reint stål og ikke mer rust. Skjær til en tilsvarende platebit, sveis inn. Slip ned, syregrunn, lakk. Bor hull i kanalen, spray inn rusthindrer, plugg hullet med gummiplugg.
Hvordan sjekke rust på bil?
Du må ned i knestående og sjekke nøye både utvendig og innvendig på alle dørene – gjerne også på bagasjelokket. Det starter ofte i falsen der selve dørplata er bøyd opp og sammenføyd med resten av døra. Er det antydninger til rust her, er det som regel ikke lenge før du har gjennomslag i dørplata.
Hvor mye koster det å fikse rust?
Minimumsprisen for å rustbehandle bilen ligger på rundt 3.000 kroner, men som regel vil det koste mer enn dette. Det er imidlertid sjeldent prisen blir høyere enn 14.000 kroner for en vanlig personbil. Vi ser ofte at gjennomsnittsprisen ligger på mellom 5.000 og 7.000 kroner.
Hvilke biler har minst rust?
Bilene med minst grad av rust er fra Volvo, Renault, BMW og til dels Mercedes og Lexus. Flest rustskader har VW, Ford, Skoda og Opel (se diagram nedenfor).” Flere ganger i uken så har vi biler inne til behandling som allerede har omfattende rustangrep uten at kunden er kjent med dette.
Kan man fjerne rust på bil?
– Skrap bort den verste rusten med en skrape og drill med pusserondell. Er det rustet tvers igjennom, fjern det du kan løsne. – Påfør rustfjerner med klut eller pensel. La den tørke 10-20 min.
Hvor mye koster understellsbehandling?
Generelt må du regne med å betale i overkant av 3.000 kroner for å understellsbehandle en vanlig personbil. Vi snakker da om de enkleste behandlingene. For mer avansert antirustbehandling kan prisen nærme seg 7.000 kroner.
Hvorfor ruster bremseskiver?
Rust, skitt, salt og støv kan føre til at bremseklosser og -kalippere setter seg fast og bremseskiven ruster.
Hvordan fikse små lakkskader?
Slik reparerer du lakkskaden
- Rengjør flaten med sprit.
-
Små skader som bare har kommet ned til grunnfargen fikser du enklest med en lakkstift. Rett farge finner du gjennom å sjekke fargekoden på bilen din.
- Ved en større skade må løs farge og rust tas bort. Skrap forsiktig bort all løs lakk med en kniv.