Hva står opplæringsloven for?

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringsloven) er regelverket du må forholde deg til når du jobber i skolen og SFO. Opplæringsloven handler om hvilke rettigheter og plikter som er forbundet med opplæring og skolegang i Norge.

Hva er nytt i opplæringsloven?

Endret opplæringslov har krav om forebyggende arbeid. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal førebyggje brot på retten til eit trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerleg for å fremje helsa, trivselen og læringa til elevane.

Hvem lager opplæringsloven?

Opplæringsloven – regjeringen.no.

Hva er 9A loven?

Ifølge opplæringsloven § 9a–1 har alle elever rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.

Hva står opplæringsloven for? – Related Questions

Hva har lærere ikke lov til?

Hva har skolen ikke lov til? Skolen har ikke lov til å beholde mobilen din etter skoletid. Læreren må levere mobilen tilbake når du går for dagen. Skolen kan heller ikke kreve at foreldrene dine henter den.

Hva sier opplæringsloven om tilpasset opplæring?

Skolen må gi alle elever muligheter til læring og utvikling uavhengig av forutsetningene deres. Læreren skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både fellesskap og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av opplæringen.

Hva handler paragraf 9A om?

Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Rektor har ansvar for å lage en plan og sette inn tiltak for at eleven igjen får det trygt og godt på skolen igjen. Dette kalles for skolens aktivitetsplikt.

Hvordan melde inn en 9A sak?

Hvis du eller barnet ditt mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe krenkelser, kan dere melde saken til statsforvalteren.
  1. først må dere ha tatt opp saken med rektor på skolen.
  2. det må ha gått minst en uke fra du tok opp saken med rektor.
  3. saken må gjelde skolemiljøet på den skolen eleven går på nå

Når kom paragraf 9A?

For å verne elevene bedre mot mobbing og trakassering i skolen ble opplæringslovens kapittel 9a styrket i 2017.

Hvem skal skrive aktivitetsplan?

opplæringsloven § 9A-4 sjette ledd første punktum). Aktivitetsplanen er skolens arbeidsdokument, men skal gjøre kjent for eleven saken gjelder og utarbeides i samråd med eleven som påvirkes. Dette dokument oppbevares og arkiveres i elevmappen unntatt offentlighet.

Når rektor krenker?

§ 9 A-5. Dersom en som arbeider på skolen får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen utsetter en elev for krenkelser som mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende straks varsle rektor.

Når en lærer mobber en elev?

Hvem har hvilke plikter? Dersom ein som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at ein annan som arbeider på skolen, utset ein elev for krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering, skal vedkommande straks varsle rektor.

Hva sier opplæringsloven 9a?

Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal førebyggje brot på retten til eit trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerleg for å fremje helsa, trivselen og læringa til elevane.

Hva har skolen ansvar for?

Skolen skal utformes og drives slik at det blir tatt hensyn til elevenes trygghet, helse, trivsel og læring. Skolen skal arbeide aktivt og systematisk for å utvikle et godt læringsmiljø der den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet.

Har skolens plikt til å informere foreldre?

Skolene har plikt til å informere elever og foreldre om deres rettigheter etter opplæringsloven kapittel 9 A og om skolenes aktivitetsplikt og muligheten til å melde saken til statsforvalteren, jf. oppll.

Kva er mot?

Mot er en persons eller gruppes evne til å være modig, uredd og våge å utfordre seg selv til noe som vanligvis utløser angst, frykt, smerte, risiko, usikkerhet eller intimidering. Begrepet knyttes til selvtillit og en evne til å vise djervhet.

Hvor mange skoler har MOT?

MOT har i 2019 inngått partnerskap med ca. 275 ungdomsskoler og videregående skoler og ca.

Hvem startet MOT?

Stiftere: Atle Vårvik, Johann O. Koss, Dag Otto Lauritzen og Rune Bratseth. Februar–april 1994: Ideen og initiativet oppsto etter OL på Lillehammer. 1994–1996: Kalenderprosjektet “Norske toppidrettsutøvere mot narkotika”.

Hva betyr MOT til å leve?

MOT er et konsept utviklet for å påvirke ungdom til å ta gode valg i hverdagen. Gjennom MOT ønsker vi som skole å bidra positivt til mange av de utfordringene ungdom står ovenfor i dag. “MOTs overbevisning er at å styrke ungdoms robusthet og mot er nøkkelen til å skape et varmere og tryggere samfunn.”

Hvorfor er det viktig å si hei?

Et hei kan bety forskjellen på en god og en dårlig dag for den du møter. Å si hei kan kreve litt mot, men det kan faktisk forandre dagen, og kanskje livet til noen, sier leder i MOT Norge, Mariann Janson. MOT jobber med livsmestring og for å skape robuste unge som inkluderer alle.

Leave a Comment