Hva skrive på CV om seg selv?

Et godt eksempel vil være å si at du er selv-motivert eller at du har et øye for detaljer. Selvfølgelig, alle kan si slike ting om seg selv, så sørg for at du gir minst et eksempel på hvor du har vist en slik egenskap, enten det er fra ditt personlige eller profesjonelle liv.

Hvordan sette opp CV på Word?

Bruke en mal til å opprette en CV
  1. Gå til Fil >Ny.
  2. Skriv inn CV eller Følgebrev i søkeboksen.
  3. Dobbeltklikk malen du vil bruke.
  4. Skift ut plassholderteksten med din egen tekst.

Hvordan skrive CV 2021?

Hvordan skrive CV

Beskriv ansvaret og oppgavene du har hatt i tidligere jobber og hvilken fokus du har hatt i studiene. Oppdater CV malen regelmessig. Ta gjerne med hobbyer og andre fritidsinteresser som eget punkt. Pass på skrivefeil og tunge formuleringer.

Hva skrive på CV om seg selv? – Related Questions

Skal man ha med alder i CV?

En cv skal inneholde kortfattet informasjon slik som navn, alder og kontaktinformasjon, og en kronologisk oversikt over utdanning og arbeidserfaring.

Hvordan lage din første CV?

Slik deler du opp CVen
  1. Kontaktinformasjon. Skriv ned navn, adresse, telefonnummer, fødselsdato og e-post.
  2. Utdanning. Hvor du har gått på skole/universitet og hvilke linjer du har gått på.
  3. Erfaring. Den kanskje viktigste kategorien på CV-en din.
  4. Kurs/sertifikater.
  5. Verv.
  6. Språk.
  7. Data.
  8. Fritidsinteresser.

Skal man ha med videregående på CV?

Ta med både tidsrom, utdanning og lærested. Det er vanlig å sløyfe grunnskole, og ofte også videregående skole dersom dette er en forutsetning for den videre utdanningen som en har tatt. Har du ikke høyere utdanning, er det naturlig å ta med grunnskole og videregående skole.

Hvordan skrive en CV uten arbeidserfaring?

Selv om du ikke har hatt en jobb før, er det mange andre ting du kan føre opp på CV-en. Først og fremst må du ha med personopplysninger (navn, fødselsdato, adresse) og kontaktinformasjon (telefonnummer og mailadresse), slik at arbeidsgiver vet hvordan han/hun kan få tak i deg.

Hva står på en CV?

Curriculum vitae er et sammendrag over en persons erfaringer og kvalifikasjoner fra utdanning og yrkesliv. Det er vanlig å legge ved en CV når man søker på en stilling. En CV inneholder vanligvis informasjon om personalia, utdanning og arbeidserfaring, kurs, fritidsinteresser og lignende.

Hva er forskjellen på en CV og en søknad?

Tenk dog alltid over at jobbsøknaden bare er et supplement til CV-en. Med andre ord er jobbsøknaden din mulighet til å fortelle mer om deg selv som person og på hvilken måte din erfaring og utdannelse vil hjelpe deg gjøre en bedre jobb for arbeidsgiveren.

Hvordan skrive CV som 16 åring?

En CV er en kort og punktvis oppramsing av det du har gjort i livet ditt, og inneholder ofte denne informasjonen:
  1. Personlige opplysninger (navn, kontaktinfo, adresse og fødselsdato)
  2. Din utdanning.
  3. Dine erfaringer.
  4. Annen relevant info: kurs, språkkunnskaper og datakunnskaper.
  5. Referanser.

Hvordan presentere seg selv skriftlig?

Her er noen tips til hva som bør inkluderes i en presentasjon av seg selv:
  1. Kort presentasjon om deg selv og bakgrunnen din (alder, bosted, utdanning etc.)
  2. Fortell litt om tidligere arbeidsoppgaver du har mestret godt.
  3. Fokuser på hvilken kompetanse du innehar.
  4. Fortell om hvorfor du er motivert for jobben.

Hvor finner jeg min CV?

Hvis du logger deg inn på arbeidsplassen.no, kan du se hvilken informasjon som er tilgjengelig i CV-en din. Hvis du får en arbeidsrettet ytelse eller arbeidsrettet oppfølging fra NAV, er disse opplysningene for tiden bare synlig for NAV.

Hva er viktig å ha med i en CV?

En CV bør inneholde:
  • Personlige data. Navn, adresse, telefonnummer, mobil, e-post og fødselsdato.
  • Utdanning. Lag en oversikt over skolene du går og har gått på.
  • Jobberfaring. Har du hatt jobb før, for eksempel i arbeidsuka?
  • Annen erfaring.
  • Kurs.
  • Språkkunnskaper.
  • IT-kunnskaper.
  • Fritidsinteresser.

Hva er en god CV?

En CV må ikke forveksles med selve søknaden, disse to skal utfylle hverandre og sendes arbeidsgiveren sammen. I CV‘n skal du tydelig og oversiktelig vise til den arbeidspraksis og utdanning du har, samt spesifisert hva du har gjort, kan og har lært til nå. CV‘en gir arbeidsgiver en oversikt over erfaringene dine.

Er det vanlig å legge ved vitnemål i jobbsøknad?

Vitnemål og attester

Send eller levér aldri fra deg originale dokumenter. Ha alltid en bunke med ferdige kopierte (og eventuelt attesterte) attester og vitnemål liggende klare til du skal sende en ny jobbsøknad og CV.

Kan du fortelle litt om deg selv eksempel?

Fortell om deg selv
  • Hvem du er.
  • Sivilstand.
  • Barn.
  • Hvor kommer du fra, hvor bor du.
  • Hva bruker du fritiden til.
  • Utdannelse i kronologisk rekkefølge – og hvorfor tok du denne utdannelsen.
  • Arbeidserfaring i kronologisk rekkefølge – og hvorfor du har tatt de valgene du har tatt – hvorfor skiftet du eventuelt jobber.

Hvordan be sjefen om å være referanse?

Du kan spørre ansikt til ansikt, sende en e-post eller ringe den det gjelder. Det viktigste er at du avklarer situasjonen med referenten din før han eller hun kontaktes av en eventuell ny arbeidsgiver.

Hvor lenge bør man ha en jobb?

Man må gi det litt mer tid, mener Ine. Marit Solberg i Karrierehuset. Undersøkelsen viser at det er enighet blant de spurte om at man bør bli i en jobb i 2-3 år. Det er et tall som går igjen flere steder, også i stillingsutlysninger fra arbeidsgivers side.

Når er det lurt å bytte jobb?

Dersom du opplever at du ikke lengre får utfordringer og oppgaver som er tilpasset din kompetanse kan det være et tegn på at du bør vurdere et bytte. Du har kanskje rett og slett vokst ut av din nåværende stilling og trenger nye utfordringer og ansvarsområder for ikke å miste motivasjonen.

Leave a Comment