Hva skal en oppfølgingsplan inneholde?

Oppfølgingsplanen skal inneholde: Vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne. Aktuell tilrettelegging eller tiltak i arbeidsgivers regi, eventuelt med bistand fra Nav. Plan for videre oppfølging.

Hvordan sende inn oppfølgingsplan til NAV?

Innsending på papir

Hvis du sender oppfølgingsplanen i posten, kan du bruke oppfølgingsplanen på skjema-siden på nav.no. Der finner du også lenke til en forside, som du må fylle ut og legge ved, slik at oppfølgingsplanen sendes til riktig sted i NAV.

Når skal det lages oppfølgingsplan?

Oppfølgingsplanen skal være utarbeidet senest når du har vært sykmeldt i 4 uker. Planen skal deles med legen. NAV kan også be om å få den. Arbeidsmiljøloven beskriver hva en oppfølgingsplan skal inneholde.

Hva skal en oppfølgingsplan inneholde? – Related Questions

Hvem har ansvar for oppfølgingsplan?

Arbeidsgiveren skal i samråd med arbeidstakeren utarbeide en oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeidet, med mindre det er åpenbart unødvendig. Arbeidet med oppfølgingsplanen skal starte så tidlig som mulig og være utarbeidet innen fire uker.

Hvor lenge etter en sykemelding skal det utarbeides en oppfølgingsplan?

En plan for oppfølging av sykmeldte skal utarbeides av arbeidsgiver i samarbeid med den sykmeldte. Planen må være laget senest innen fire ukers sykmelding, med mindre det er åpenbart unødvendig. Dette gjelder både ved full og gradert sykmelding.

Hvor skal oppfølgingsplan sendes?

Oppfølgingsplanen skal sendes uoppfordret til den som har sykmeldt arbeidstakeren når den er utarbeidet første gang, det vil si ved 4 uker. NAV skal ha oppfølgingsplanen når de ber om det. Tilgang til ny oppfølgingsplan finner dere her: Hold oversikten over sykmeldingene for de ansatte som du følger opp.

Hvor lenge sykemeldt før møte med NAV?

NAV skal senest gjennomføre dialogmøtet med arbeidstakeren og arbeidsgiveren når sykefraværet har vart i seks måneder. Vi skal gjennomføre dialogmøtet tidligere hvis en av partene ønsker det. I tillegg kan dere be NAV om å innkalle til dialogmøte senere hvis det er behov for et nytt møte i slutten av sykepengeperioden.

Kan arbeidsgiver ta kontakt med lege?

Arbeidsplassen kan kontakte legen på flere måter for å formidle informasjon eller be lege om råd. Oppfølgingsplan kan enten sendes til legen, eller den sykmeldte/ansatte kan ta med oppfølgingsplanen ved neste legebesøk. Sykemeldingsblankettens del C er ment som informasjonskanal fra arbeidsplassen til sykmeldende lege.

Hva er en oppfølgingssamtale?

Oppfølgingssamtalen er et nyttig verktøy både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Målet er å finne ut om arbeidstaker kan fortsette i arbeid, til tross for forhold som kan påvirke arbeidsevnen.

Kan arbeidsgiver nekte å ta imot sykemelding?

Noen ganger kan en arbeidsgiver nekte å betale sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet, altså den perioden som arbeidsgiveren vanligvis skal dekke. Hvis arbeidsgiveren din ikke godkjenner sykmeldingen, har du mulighet til å søke om at NAV betaler deg sykepenger disse 16 dagene.

Kan man bli sykemeldt pga stress?

Sykmelding kan være nødvendig pga symptomenes alvorlighetsgrad, eksempelvis svær utmattelse/manglende mestring, kognitive vansker og hvis arbeidet forverrer tilstanden. Full sykmelding i en periode på 2 uker, kan være nødvendig for å få en avstand til arbeidet.

Hvor lenge kan man ha gradert sykemelding?

Hvor mye og hvor lenge? Sykepengene kan graderes ned til 20 prosent. Perioder med graderte sykepenger regnes med i den tiden du kan få sykepenger, som er maksimalt 52 uker. Tidsbegrensingen er altså den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt.

Kan arbeidsgiver si meg opp etter 1 års sykemelding?

Særlig vern mot oppsigelse

Sykdom er ikke grunnlag for oppsigelse det første året arbeidstaker er sykemeldt. Dersom arbeidstaker har vært syk i mer enn ett år, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse.

Hva tilsvarer 50 sykemelding?

Med utgangspunkt i 8 timers arbeidsdag betyr en sykmelding50 prosent 4 timer for en arbeidstaker i full stilling, men 2 timer for en arbeidstaker i halv stilling. Eksempler: Per har full stilling og greier å jobbe 3 timer hver dag, dvs han er borte 5 timer.

Kan jeg jobbe selv om jeg er 100% sykemeldt?

En arbeidstaker som er 100 prosent sykmeldt vil da være dekket av yrkesskadeforsikringen hvis arbeidet gjenopptas før sykmeldingsperioden er utløpt. Forutsetningen er at arbeidsgiveren kan bekrefte at det er avtalt med den sykmeldte at arbeidet gjenopptas. Det er ingen spesielle krav til hvordan bekreftelsen gis.

Hvordan fortelle sjefen at du er sykemeldt?

«Arbeidstaker skal melde fra om sykdom pr telefonen så snart som mulig, senest innen arbeidstidens/vaktens begynnelse. Melding om sykefravær gis direkte til nærmeste leder pr telefon».

Leave a Comment