EHF (Elektronisk Handelsformat) er en norsk tilpasning til et felleseuropeisk fakturaformat. Det benyttes av statlige, kommunale og private virksomheter for mottak av regninger.
Hva trenger man for å sende EHF?
Tre krav må være oppfylt for å sende EHF-fakturaer: Utsteder av regningen må være registrert med organisasjonsnummer i SendRegning. Mottagers organisasjonsnummer må angis ved utstedelse. Mottager av regningen må være registrert i ELMA, adresseregisteret for EHF.
Hvem kan bruke EHF?
Fra og med 1. januar 2015 er også alle norske kommuner pålagt å kunne ta imot EHF-fakturaer. – Også endel bedrifter har gått over til EHF og godtar ikke lenger fakturaer på papir. Alle bedrifter med et økonomiprogram kan velge å motta EHF-faktura.
Hva er EHF mottaker?
EHF (elektronisk handelsformat) er et filformat for forretningsdokumenter – fakturaer, kreditnotaer og lignende. Formatet er laget for at maskiner skal kunne lese og forstå innholdet i dem. Det de fleste forbinder EHF med, er at det er en måte å sende og motta fakturaer/regninger på.
Hva menes med EHF? – Related Questions
Hvor mye koster det å sende EHF?
Det koster i utgangspunktet ingenting å motta eller sende EHF, men dette avhenger av regnskapsprogrammet du bruker. Noen leverandører kan ta betalt pr. sendte faktura, og/eller for mottak av EHF.
Hva koster EHF?
Det koster 599,- per for 12 måneder, inklusiv 50 fakturaer. Dersom du har behov for noen ekstra, koster det 10,- /stk.
Hvem er registrert i ELMA-registeret?
Alle norske bedrifter som aktiverer EHF i et økonomisystem, blir automatisk registrert i ELMA–registeret. Når man er registrert i ELMA, vil økonomisystemene til dine leverandører automatisk registrere at du kan motta EHF og setter det til din bedrifts foretrukne fakturaformat.
Hvordan sende EHF-faktura som privatperson?
Du kan ikke sende eller motta EHF–faktura som privatperson. Dette kommer av at EHF-adressen til avsender og mottaker er et organisasjonsnummer, og som privatperson har du ikke et organisasjonsnummer.
Hvordan sende EHF-faktura Conta?
Du kan både sende og motta EHF i Conta. Når du skal sende en EHF–faktura oppretter du helt enkelt en faktura på vanlig måte, og velger «Send som EHF» når du skal sende fakturaen. Prøv faktura og regnskap fra Conta gratis.
Kan jeg motta EHF-faktura?
Alle Norske bedrifter som er registrert i myndighetenes ELMA-registeret kan motta EHF–faktura.
Hvordan registrere EHF?
For å kunne motta
EHF-faktura må bedriften være registrert i ELMA-registeret. Det er enkelt å
registrere deg, og vi viser deg
hvordan.
Det du trenger å gjøre er:
- Logg inn Conta eller opprett en konto.
- Velg tjeneste «Regnskap» i toppmenyen.
- Gå til BILAG > EHF.
- Trykk «Ja, aktiver» – bedriften din kan nå motta EHF.
Hvordan legge til e faktura DNB?
I nettbanken går du inn på menyvalget “eFaktura” og oppretter Alltid eFaktura-avtale. I mobilbanken går du inn på “betalinger” og klikker på ikonet øverst i høyre hjørne.
Hvor mye koster eFaktura?
Du trenger ikke en egen avtale med banken din. Det koster heller ikke kundene dine noe å motta eFaktura. Å sende eFaktura er ikke gratis, men husk at du kan spare tid (som jo også er penger), i tillegg til å få betalt raskere. Og hvis du tidligere har sendt fakturaer i posten, slipper du den kostnaden.
Hva er forskjellen på eFaktura og AvtaleGiro?
AvtaleGiro er noe som opprettes og avsluttes i din nettbank. For å opprette benytter du KID-nummeret på fakturaen. eFaktura er en avtale mellom deg og banken. Faktura blir sendt til din nettbank i stedet for postkassen din.
Kan man sende faktura som privatperson?
Det er helt lovlig å sende faktura som privatperson, og du bruker bare fødselsnummer og ditt eget navn istedenfor bedriftsnavn og nummer.
Hvorfor mottar jeg ikke eFaktura?
De har ikke en eFaktura avtale med sin egen bank
For at man skal kunne motta Vipps eFakturaer, må man ha en avtale med banken sin om at man kan motta eFakturaer. Mottaker kan ta kontakt med banken sin for å få avklart om en slik avtale er på plass.
Hvordan motta eFaktura?
Motta eFaktura rett i nettbanken og mobilbanken med fakturatjenesten. Da blir du varslet når nye regninger kommer inn, som gjør lett å huske på en betaling. Regningene du godkjenner blir automatisk betalt på forfallsdato.
Hvorfor får jeg ikke eFaktura?
Endringen 1. desember 2021 består i at du slipper å inngå eFaktura-avtale med fakturautstedere enkeltvis. Du vil nå få tilsendt regninger fra alle leverandører som kan sende eFaktura når du har avtale om eFaktura og har gitt “Ja takk til alle” samtykke.
Hvor kan jeg finne eFaktura referanse?
En eFaktura–referanse er nummeret som kjennetegner regningen eller fakturaen fra en bedrift. Referansen varierer fra bedrift til bedrift, og du finner den på tidligere regninger eller ved å kontakte bedriften som har sendt regningen.
Når betales eFaktura?
Dine regninger betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via dine eFakturaer. Hvordan ser jeg at en eFaktura er betalt? Når du har betalt regningen, oppbevares den elektronisk i nettbanken. Alle betalte eFaktura finner du under “Dagligbank og lån” og “Utførte betalinger”.