Hva menes med attest?

En attest (fra latin attestat(um) ) er en skriftlig erklæring, der et eller annet forhold bevitnes, og som underskrives av en person (attestant) som innestår for riktigheten av innholdet i attesten.

Hva skriver man i en attest?

Dette må attesten inneholde

Arbeidstakers navn. Fødselsdato. Hva arbeidet har bestått i. Hvor lenge arbeidsforholdet har pågått.

Hvordan få attest?

Hvordan spørre om attest? Som regel holder det å sende en e-post til arbeidsgiver og be om attest. Husk at du også bør ha en presentabel søknad og CV når du søker ny jobb.

Hva menes med attest? – Related Questions

Kan arbeidsgiver nekte å gi attest?

Arbeidstilsynet og Arbeidsmiljøloven kan hjelpe arbeidstaker å kreve attest fra tidligere arbeidsgiver, men det finnes ikke noen skrevne regler som forbyr arbeidsgiver å skrive en dårlig attest.

Skal attester sendes med søknad?

Det er vanlig å skrive setningen «attester sendes ved forespørsel» i søknaden. Du må selv sørge for at kopier og vitnemål er attestert (en kopi med stempel og underskrift som viser at kopien er riktig) hvis arbeidsgiver krever det.

Hvordan få tak i attest?

Når du slutter i en jobb, skal arbeidsgiver uoppfordret gi deg en attest. Se arbeidsmiljøloven § 15-15. Hvis du ikke får attest etter at du har sluttet, bør du i første omgang sende en skriftlig henvendelse til din tidligere arbeidsgiver og be om å en attest innen ei uke.

Har man rett på attest?

Attest. (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.

Hvor finner jeg arbeidsattest?

Når og hvor får jeg attesten? Attesten produseres automatisk og blir sendt til din innboks i Altinn. Normalt skjer det umiddelbart så lenge du har sendt bestillingen innenfor ordinær arbeidstid. Bestiller du utenom ordinær arbeidstid får du normalt attesten ved starten av neste arbeidsdag.

Har man krav på skriftlig referanse?

Alle arbeidstakere som slutter i en stilling etter lovlig oppsigelse har krav på en skriftlig attest fra arbeidsgiver. Dette gjelder både når man selv sier opp stillingen – og når man blir sagt opp av arbeidsgiver, og arbeider ut oppsigelsestiden eller frem til man blir fritatt for arbeidsplikten.

Hvordan skal jeg si opp jobben?

Oppsigelse fra en arbeidstaker har i utgangspunktet ikke noen formkrav. Obs! En muntlig oppsigelse til arbeidsgiver er like gyldig som en oppsigelse levert på mail eller i brev. Mange velger å ha en muntlig samtale med arbeidsgiver først, gjerne i et kort møte, og avslutte møtet med å levere en skriftlig oppsigelse.

Hva er Attester og vitnemål?

Et vitnemål er en attest som viser at man har fullført en utdanning, enten det er grunnskolen, videregående skole eller en akademisk grad ved et universitet eller en høyskole. Men ordet har også andre bruksmåter. En betydning av vitnemål som vi finner i ordbøkene, er ‘vitneutsagn’.

Hvem kan du bruke som referanse?

Ideelt sett bør referanser kunne hentes inn fra hvem som helst som kandidaten har jobbet med tidligere. Utvalget som gjøres bør være mest mulig bredt, pålitelig og relevant. Jobbsøkere bør derfor kunne bes om å oppgi navn på sine tidligere ledere, nære kolleger og samarbeidspartnere, som det kan velges fra.

Kan Referanser si negative ting?

De fleste som har hatt ansvar for ansettelser, har erfart at referanser kan være negative, balanserte eller positive. Det er ikke uvanlig at referansepersonene forteller at han eller henne ikke kommer på noe negativt å si om kandidaten og anbefaler han eller henne på det varmeste.

Hvordan be sjefen om å være referanse?

Du kan spørre ansikt til ansikt, sende en e-post eller ringe den det gjelder. Det viktigste er at du avklarer situasjonen med referenten din før han eller hun kontaktes av en eventuell ny arbeidsgiver.

Når ringer intervjuer referanser?

Mot slutten av jobbintervjuet vil ofte arbeidsgiveren be om referansepersoner som han eller hun kan kontakte. Du kan da sjekke med arbeidsgiveren om hvilke referanser som ønskes.

Hva kan man ikke spørre referanser om?

Dette kan du ikke spørre om

En arbeidsgiver må som utgangspunkt ikke videreformidle opplysninger om søkerens rent private forhold, herunder politiske, forretningsmessige, seksuelle og straffbare forhold samt opplysninger om helse, vesentlig sosiale problemer og misbruk av nytelsesmidler.

Er det lov å spørre om fravær på intervju?

Spørsmål om fravær i tidligere jobb vil kunne oppfattes som en indirekte måte å spørre om helsesituasjonen. Dette gir ikke AML åpning for å gjøre. Personopplysningsloven (§ 8 bokstav f) sier at arbeidsgiver vil kunne innhente opplysninger i den utstrekning det er nødvendig for å ivareta en ”berettiget interesse”.

Vil ikke bruke sjefen som referanse?

Selv om du ikke trenger å bruke din nåværende sjef som referanse, kan det være bra å nevne at du er på utkikk etter nye utfordringer. Hvis det av ulike grunner er best å holde det hemmelig, så vær tydelig på dette. Fortell intervjueren om grunnen til at du ikke ønsker å benytte deg av din nåværende sjef som referanse.

Hvor mange referanser må man ha?

Ha gjerne 5 referanser, men bruk kun 2 til 3 når du søker jobb. Hensikten med mange referanser er at da kan du bruke disse strategisk, det er kanskje lurere å bruke en referanse på en jobb da det f. eks. kan være en relasjon med denne og arbeidsgiver du søker hos, mens en annen referanse passer bedre til en annen jobb.

Leave a Comment