Hva kan klages til fylkesmannen?

Det kan handle om behandlingen, forsinkelser, mangelfull omsorg, vanskelig kommunikasjon, eller lite informasjon og medvirkning i spørsmål rundt egen helse og behov for tjenester. Hvis du ønsker å gå videre med en sak, kan dette gjøres på flere måter: Du kan klage på et vedtak eller en avgjørelse.

Hvem har klagerett i byggesak?

I byggesaker er det fylkesmannen som er klageinstans. På samme måte som underinstansen skal fylkesmannen vurdere om vilkårene for å behandle klagen er oppfylt. Fylkesmannen er ikke bundet av at kommunen har ansett vilkårene for å behandle klagen som oppfylt.

Hvordan skrive klage til fylkeslegen?

Fylkesmannen foretrekker å ta i mot klager som brevpost. Dersom klagen inneholder taushetsbelagt eller sensitiv informasjon må klagen sendes med vanlig brev. Vi kan også motta klager per telefon, men vi anbefaler sterkt å sende inn en skriftlig klage dersom du er i stand til å skrive.

Hva kan klages til fylkesmannen? – Related Questions

Hva skal man skrive på en klage?

I klagen må du oppgi navn og adresse. Du bør opplyse om telefonnummer. Er du pasient eller bruker, bør du dessuten oppgi ditt personnummer. Du må også skrive hva klagen gjelder og hvem som har tatt avgjørelsen du klager på.

Hvordan skrive klage eksempel?

Klagebrev eksempel
  1. · Overskrift: «Klage på …»
  2. · Innledning: Hvem klager, hva klages det på og hvorfor.
  3. · Argumenter: Hvorfor bør vedtaket vurderes på nytt?
  4. · Avslutningsvis: «Jeg håper dere kan se nærmere på saken…»

Kan man klage på Statsforvalteren?

Du skal sende klagen til Statsforvalteren. Statsforvalteren kan omgjøre vedtaket, eller sende klagen videre til Statens sivilrettsforvaltning, som er tilsynsmyndighet og klageinstans for vedtak truffet av Statsforvalteren.

Hva kan klages inn til Sivilombudsmannen?

Hvis du vil klage på et vedtak*, kan du enkelt gjøre det ved å bruke Sivilombudets klageskjema, eller du kan sende et brev til: Postboks 3 Sentrum, 0101 Oslo. Vi som jobber i Sivilombudets forebyggingsenhet kan også ta i mot klager når vi er på besøk.

Hvordan klage på en skole?

Du har rett til å klage på skolemiljøet

Du kan snakke med ein lærar eller rektor, i møte eller på telefonen. Du kan skrive e-post eller brev om du heller vil det. Uansett korleis du tar kontakt og kven du snakkar med på skolen, skal rektor bli varsla om saka.

Hvordan klage på sykehjem?

Klage på tjenesten

Hvis det gjelder et sykehjem tar du kontakt med ledelsen på sykehjemmet først. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret. Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok.

Hva kan statsforvalteren hjelpe med?

Du kan be Statsforvalteren vurdere om det har skjedd en svikt eller et pliktbrudd. Pasienter, brukere og andre som har rett til det, kan be Statsforvalteren gjøre en vurdering dersom de mener at helsetjenesten, omsorgstjenesten eller tannhelsetjenesten kan ha brutt lover og plikter.

Når legen ikke tar deg på alvor?

Dersom et møte ikke fører til endringer kan du sende en skriftlig klage til legekontoret. Ombudet kan bistå deg med dette. Du har rett til å bytte fastlege inntil to ganger per år. Hvis det er aktuelt kan du ringe 800 HELSE (800 43 573), eller gå inn på hjemmesiden www.helse.norge.no.

Kan jeg saksøke legen?

Du kan sende en klage hvis du synes at du har blitt dårlig eller urettferdig behandlet i helsetjenesten. Klagen kan for eksempel være på: lege.

Hva kan man søke erstatning for?

I Norge kan du blant annet få erstatning hvis du er utsatt for vold, eller har blitt utsatt for en annen form for personskade. En erstatning er en kompensasjon den skadelidte får som følge av det økonomiske tapet han eller hun har hatt som følge av skaden eller ulykken.

Når kan man kreve erstatning?

For at du skal kunne kreve erstatning, må det være noen andre enn deg som er ansvarlig for skaden du fikk – enten fordi de har gjort noe feil som var årsak til at personskaden oppsto, eller fordi det er bestemt i lov eller avtale at de skal være ansvarlige.

Blir ikke hørt av legen?

Det er flere årsaker til at pasienter ikke blir hørt når de kommer til helsevesenet med sine problemer og plager. Vanlige årsaker er at helsepersonell har liten tid, og at de ikke har fått ordentlig opplæring i å stille spørsmål, lytte og forstå hva pasientene forteller.

Kan legen nekte deg time?

Fastlegen må til enhver tid vurdere hvor mye det haster å få en time, men det skal vært mye til før fastlegen kan nekte en pasient på listen å bestille en time. Det er heller ikke lov for legen å si at man skal skifte fastlege, men legen har lov til å foreslå det.

Kan lege nekte å henvise?

Allmennlegen kan altså ikke la være å henvise en pasient til fornyet vurdering ut fra utenforliggende hensyn. Pasienter har rett til å be om fornyet vurdering hos offentlige virksomheter og hos private virksomheter som har rett til å tildele pasient- og brukerrettigheter, se § 2-4 første ledd jf.

Kan fastlegen si opp pasienter?

Ifølge leder i Alment praktiserende lægers forening (Aplf), Jan Emil Kristoffersen, kan du ikke det. – Leger med fastlegeavtale har ingen rett til å si fra seg ansvaret for en pasient som står på listen.

Hva kan legen ta betalt for?

Betaling for annet enn konsultasjonen
  • Resept, sykmelding, rekvisisjoner og henvisninger.
  • Tillegg for smitteprofylakse.
  • Tillegg for forbruksmateriell.
  • Informasjon og kvittering.

Leave a Comment