Hva handler Lean om?

Lean er en filosofi og tankemåte som handler om at ledere og medarbeidere i en virksomhet jobber sammen over tid for å øke verdi for kunde – mot en sømløs prosess uten sløsing av ressurser, tid eller innsats. Med andre ord, levere mer verdi med mindre innsats.

Hva er Lean prinsippene?

Ordet «Lean» er engelsk og betyr slank eller det å gjøre slankere. Man kan si at Lean er en tenkemåte, en filosofi og systemtenking med fokus på prosesser. Lean kan også brukes som en lederfilosofi. Lean er en kvalitetsforbedringsmetode med ulike verktøy som hjelper til med å effektivisere drift.

Hvorfor bruke Lean?

Lean, eller kontinuerlig forbedring, er et tankesett og en metode for å forbedre kvalitet og resultater. Metoden betyr ofte en sterkere medvirkning fra ansatte. Dette kan styrke trivselen og arbeidsmiljøet. I praksis handler kontinuerlig forbedring om å gjøre prosesser rimeligere, raskere og bedre.

Hva handler Lean om? – Related Questions

Hva er viktig for kunden i Lean sammenheng?

Lean handler ikke om reduksjon av ressurser og økt arbeidsmengde, men om å utvikle en organisasjon som jobber smartere og mer effektivt mot sine målsettinger. Lean fokuserer på kundens behov, respekt for mennesker og et forbedringspotensial som ligger mer eller mindre latent i alle virksomheter.

Hva er sløsing?

Unødvendig bevegelse (forflytning, leting etter verktøy, materialer etc.) Venting (dødtid uten verdiskapende aktivitet)

Hva er verdiskapende tid?

Verdiskapende tid (VA) – eksempel: Tid som har verdi for pasienten, for eksempel når pasienten tar blodprøver, røntgenundersøkelse og lignende. Et eksempel på noe som ikke er verdiskapende for pasientene er ventetid.

Hva er Flyteffektivitet?

Dersom en organisasjon skal bli mer effektiv må leveransene fra organisasjonen bli mer effektive. Dette kaller vi flyteffektivitet eller prosesseffektivitet og det måles ofte som verdiskapende tid/leveransens ledetid.

Hva er en verdiskapende aktivitet?

I en verdistrøm skiller vi mellom tre typer av aktiviteter; Verdiskapende (de som tilfører verdi, som endrer produktet mot en ferdigstillelse eller som øker innfrielse av kundens behov) Støtteaktiviteter (nødvendig for å holde driften igang, men er i seg selv ikke verdiskapende)

Hva er takt tid?

Takttid. Den produksjonstid du har delt på antall etterspørsler. Har du 100 minutter og 2 etterspørsler så er takttid 50. Denne er med andre ord ikke basert på hva du kan klare, men på hva du må klare for å dekke etterspørsel.

Hva består verdikjeden av?

En verdikjede er en modell av et foretaks verdiskapingsprosess.

Prosessen deles inn i fem primære aktiviteter:

  • anskaffelse.
  • bearbeiding.
  • levering.
  • formidling (markedsføring)
  • service med kundestøtte.

Hva er et verdisystem?

I verdisystemet blir organisasjoner oppfordret til å ha et bevisst forhold til alle de deler som er med på å skape verdier i form av tjenester til eksterne og interne kunder. Verdier skapes best i samarbeid mellom kunde og leverandør, hvor kunden blir en samarbeidspartner i utviklingen av verdier.

Hva er verdikjeden for mat?

Så hvor kommer maten fra, og hvordan kommer den seg fra jord til bord? Svaret er verdikjeden for mat. Verdikjeden er alle leddene maten går gjennom fra den produseres til den konsumeres.

Hva er verdikjeden i en bedrift?

Begrepet verdikjede brukes om prosessen fra råvare og fram til det ferdige produktet som selges til sluttbrukeren. Verdikjeden omfatter også avfallshåndtering og gjenvinning. Verdikjeden er en helhetlig prosess med mange ledd. De ulike leddene i verdikjeden kan kalles for arbeidsoperasjoner.

Hva er inngående logistikk?

Inngående logistikk (inbound logistics) refererer til transport, lagring og levering av innkommende varer i en bedrift. Utgående logistikk (outbound logistics) refererer til distribusjon av utgående varer i en bedrift.

Hva er Grønn logistikk?

Grønn logistikk omfatter enhver forretningspraksis som minimerer miljøpåvirkningen av logistikknettverket og leveringen. Bærekraftig logistikk eller grønn logistikk sikrer en sterk bunnlinje uten å ofre kundetilfredshet, eller planetens velvære.

Hvorfor er god logistikk viktig for en bedrift?

Logistikk er alle aktiviteter som skal sikre en effektiv varestrøm fra råvareleverandørene til det ferdige produktet når kunden. God logistikk skal øke effektiviteten, redusere kostnadene og bedre lønnsomheten i bedriftene. I Industri 4.0 kan produsen- tene effektivisere prosessene for hele lageret.

Hvor kommer ordet logistikk fra?

Etymologi. Logistikk som begrep, i betydningen «kunsten å flytte, innkvartere og forsyne tropper» er dokumentert i 1879.

Hva er en logistikkansvarlig?

En logistikksjef håndterer prosessene involvert i en forsyningskjede, opprettholder forbindelsene med en rekke partnere, herunder leverandører av råvarer, produsenter, forhandlere og forbrukere. Dette er ofte en toveisprosess med retur av varer. En logistikksjef koordinerer prosesser for å sikre kundetilfredshet.

Hva distribusjon?

Distribusjon betyr fordeling eller utdeling. Innenfor økonomisk virksomhet brukes distribusjon om hvordan en virksomhet planlegger, utfører og kontrollerer formidling og transport av produkter til sine kunder.

Leave a Comment