Hva gjør en pivottabell?

En pivottabell er en rask og interaktiv måte å lage sammendrag av store datamengder på. Bruk en pivottabell til å analysere numeriske data i detalj og til å besvare uventede spørsmål om dataene. En pivottabell er utformet spesielt for å gjøre følgende: Undersøke store mengder data på mange brukervennlige måter.

Hvordan lage en pivot tabell?

Merk cellene du vil opprette en pivottabell fra. Velg Sett inn > Pivottabell. Under Velg dataene du vil analysere velger du Velg en tabell eller et område. Bekreft celleområdet i Tabell/område.

Hvordan kopiere en pivottabell?

Klikk og hold nede et feltnavn i feltdelen, og dra deretter feltet til Verdier-området i oppsettdelen. Gjenta trinn 1 så mange ganger som du vil kopiere feltet. Endre sammendragsfunksjonen eller egendefinert beregning slik du ønsker, i hvert kopierte felt.

Hva gjør en pivottabell? – Related Questions

Hvordan lage en liste i Excel?

Merk cellene du vil skal inneholde listene. Klikk datavalidering på båndet > datavalidering. Angi Tillat til liste idialogboksen. Klikk i Kilde, skriv inn teksten eller tallene (atskilt med komma, for en kommadelt liste) du vil bruke i rullegardinlisten, og klikk OK.

Hvordan lage et diagram i Excel?

Opprette et diagram
  1. Merk data for diagrammet.
  2. Velg Sett inn > Anbefalte diagrammer.
  3. Velg et diagram på fanen Anbefalte diagrammer for å forhåndsvise det.
  4. Velg et diagram.
  5. Velg OK.

Hvordan lage et Gantt diagram?

Presentere data i et Ganttdiagram i Excel
  1. Merk dataene du vil tegne inn i diagrammet.
  2. Klikk Sett inn > Sett inn liggende stolpediagram > Stablet liggende stolpediagram.
  3. Deretter formaterer vi det stablede stolpediagrammet slik at det vises som et Ganttdiagram.

Hvordan lage grafer i regneark?

Lag et diagram
  1. Åpne et regneark i Google Regneark på en datamaskin.
  2. Velg cellene du vil ta med i diagrammet.
  3. Klikk på Sett inn. Diagram.

Hvordan tegne graf i Word?

Klikk i Word der du vil sette inn diagrammet. Klikk Diagram i Illustrasjoner-gruppen på Sett inn-fanen. Klikk et diagram i dialogboksen Sett inn diagram, og klikk deretter OK. Skriv inn dataene i regnearket som åpnes automatisk med diagrammet.

Hvordan regne ut funksjonsverdier?

Med funksjonsverdien mener vi den verdien en funksjon gir ut når vi putter inn en gitt x-verdi. For å finne en funksjonsverdi, skriver vi funksjonsnavnet med den ønskede x-verdien i parentes i inntastingsfeltet. Har vi lagt inn en funksjon, f(x), finner vi for eksempel verdien til f i x = 1 ved å skrive f(1).

Hvordan sette opp et linjediagram i Excel?

Opprette et linjediagram

Merk dataene du vil tegne inn i diagrammet. Klikk sett inn-fanen, og klikk deretter Linje, og velg et alternativ fra de tilgjengelige linjediagramstilene .

Hvorfor er det nyttig å framstille samlede data i tabeller og diagrammer?

Hvorfor er det nyttig å framstille samlede data i tabeller og diagrammer? Det er fordi vi må systematisere observasjonene vi får. Når vi gjør det i tabeller og diagrammer gjør vi det lettere å se sammenhengene mellom observasjonene.

Når er det lurt å bruke Linjediagram?

Når vi ønsker å studere noe som endrer seg med tiden bruker vi linjediagram. Eksempler kan være hvis vi vil vite hvordan renta eller temperaturen på et sted utvikler seg over en bestemt periode. Et linjediagram består av en samling punkter i et koordinatsystem, som representerer de registrerte dataene og tidene.

Hvorfor bruke diagram?

Et diagram derimot, gir et visuelt, helhetlig inntrykk som gjør det lettere raskt å oppfatte for eksempel hovedtendenser i et utviklingsforløp, forskjeller mellom grupper eller sammenhenger mellom ulike fenomener.

Hvordan lage diagram i Excel Mac?

Merk dataene du vil lage et diagram av. Klikk Sett inn-fanen, og gjør deretter ett av følgende: Klikk Anbefalte diagrammer, og velg diagramtypen du vil bruke. Klikk en bestemt diagramtype, og velg stilen du vil bruke.

Hva heter de forskjellige diagrammene?

De tre vanligste diagramtypene er stolpediagram, linjediagram og sektordiagram. Stolpediagrammet egner seg best når du skal vise verdier som kan sammenlignes direkte. Linjediagrammet er best egnet til å vise trender over tid, eller mange verdier samlet.

Hva betyr et diagram?

Diagram er en skjematisk fremstilling som blir brukt i naturvitenskap, statistikk og lignende for å kunne gi et bilde av forholdet mellom to eller flere størrelser.

Hvordan lage stolpediagram i Word?

hvis du vil opprette et enkelt diagram fra bunnen av i Word, klikker du Sett inn > Diagram og velger ønsket diagram.
  1. Klikk Sett inn > Diagram.
  2. Klikk diagramtypen, og dobbeltklikk deretter ønsket diagram.
  3. Erstatt standarddataene med dine egne i regnearket som vises.
  4. Lukk regnearket når du er ferdig.

Når er det lurt å bruke sektordiagram?

Når vi vil vise hvor stor andel av hver observasjon utgjør en helhet, bruker vi sektordiagram. Et sektordiagram egner seg for å vise prosentmessig fordeling av data eller gruppert data.

Hvordan sette inn diagram i PowerPoint?

Hvis du vil opprette et enkelt diagram fra grunnen av i PowerPoint, klikker du på Sett inn > Diagram og velger diagrammet du vil bruke. Klikk Sett inn > Diagram. Klikk diagramtypen, og dobbeltklikk deretter ønsket diagram.

Leave a Comment