Hva gjelder reklamasjon?

Reklamasjon innebærer at man sender en slags klage til selger på grunn av feil eller mangler ved tingen. Man kan kreve utbedring, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning. Dette er en rett som følger av de forskjellige kjøpslovene.

Når er det reklamasjon?

Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven).

Hvordan be om reklamasjon?

Slik går du frem. Klag skriftlig til selger. Gi selger en frist for å komme med et svar på din klage, for eksempel 7 dager. Kontakt banken raskt for å få pengene tilbake hvis du ikke får svar fra selger innenfor oppgitt frist, eller hvis saken ikke løser seg.

Hva gjelder reklamasjon? – Related Questions

Hva er rimelig tid ved reklamasjon?

”Det følger av forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd at forbrukeren må reklamere « innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget » mangelen. I annet punktum er det slått fast at fristen aldri er kortere enn to måneder fra dette tidspunktet.

Kan man kreve penger tilbake?

De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene.

Når kan man kreve ny vare?

Du kan kreve at selger gir deg en ny vare (kalles omlevering), eller at manglene rettes (kalles avhjelp). Selger har rett til å forsøke å rette mangelen to ganger, før du har krav på ny gjenstand. Det må i så fall særlige grunner til for at selger skal få flere forsøk.

Hvem er ansvarlig ved reklamasjon?

Den absolutte reklamasjonsfristen i kjøpsloven er på 2 år, og løper fra da kjøperen overtok tingen. Denne fristen gjelder ikke dersom selgeren ved garanti har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Dersom kjøperen vil kreve retting eller omlevering må også den spesifiserte reklamasjonen gis innen rimelig tid.

Når kan jeg heve kjøpet?

Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper. Vilkåret for at en forbrukerkjøper skal ha rett til å heve et kjøp, er at det foreligger en mangel og at denne mangelen ikke er uvesentlig.

Hvem har ansvar for garanti?

I en garantiavtale tar selgeren på seg ansvaret med å reparere eller erstatte tingen på nærmere satte vilkår, hvis den går i stykker uten at det skyldes uforsvarlig bruk innenfor den gitte tidsperioden. Garantivilkårene fastsettes som regel av produsent eller selger.

Hva dekker garanti?

At selgeren gir en garanti betyr i praksis at selgeren påtar seg ansvar for feil ved tingen som ikke er en mangel etter forbrukerkjøpsloven, og selv om han ikke er å bebreide for feilen.

Hva er vanlig garantitid?

Garantitiden blir bestemt etter hva som er avtalt mellom deg og selger på kjøpstidspunktet. En vanlig garantitid er ett år, men det kan også være lenger. Spør uansett før du kjøper noe. Garantien er en tilleggsrettighet som du kan få, men reklamasjon gjelder alltid.

Kan selger kreve å heve kjøpet?

(1) Selgeren kan heve kjøpet når kjøperen ikke medvirker til kjøpet, dersom kontraktbruddet er vesentlig. Selgeren kan på samme vilkår heve kjøpet når kjøperen ikke overtar tingen etter § 50 bokstav (b) og selgeren har en særlig interesse i å bli av med den.

Hva betyr ingen garanti?

Hvis selgeren sier at ”denne bilen er det ingen garanti på,” så betyr ikke det at du er rettsløs i forhold til kjøpsrettslige reklamasjoner. Hvis bilen ikke er i henhold til avtalen, så har du alle rettigheter i behold for å reklamere etter forbrukerkjøpsloven.

Hva betyr det å ha garanti?

Garanti er innen varehandel en privatrettslig avtale mellom kjøperen og selgeren av en vare om at selgeren reparerer eller erstatter den med en ny hvis den i en angitt tid går i stykker uten at det skyldes uforsvarlig bruk.

Kan man reklamere på klær?

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på feil i klær i minimum to år etter kjøpet, fem år i noen tilfeller. Klageretten gjelder uavhengig av pris eller om klærne er kjøpt på salg. Ta først kontakt med utsalgsstedet. Dersom det ikke fører frem, kan Forbrukerrådet mekle i saken.

Hvor lang tid kan du bruke på reparasjon?

Etter forbrukerkjøpsloven skal utbedringen skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for deg, og dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du krav på erstatningsgjenstand. Normalt vil rimelig tid innebære at man må tåle cirka fire uker reparasjon før man kan snakke om utenfor rimelig tid.

Hvor lang garanti på elektronikk?

Klagefristen er to eller fem år

Kor lenge du kan klage, avheng av kor lenge tingen er meint å vare ved vanleg bruk. PC og mobiltelefon er eksempel på varer med fem års klagefrist. Du har to års klagefrist når du kjøper noko frå ein privatperson (kjøpslova).

Hvor mange ganger kan man reklamere?

Selger har rett til å reparere en feil to ganger. Om gjenstanden svikter en tredje gang, kan du kreve å heve kjøpet. Det slår Forbrukerkjøpsloven fast. Men det må da være snakk om den samme feilen.

Kan man klage på briller?

Det gjelder normalt en absolutt reklamasjonsfrist på to år regnet fra det tidspunkt forbrukeren overtok varen. For varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, er den absolutte fristen 5 år (dvs. 2år for briller/solbriller). Når en absolutt reklamasjonsfrist er utløpt, kan ikke forbrukeren kreve noe av selger.

Leave a Comment