Hva er vann for barn?

Vann er duggen i gresset, en istapp som henger i takskjegget eller rimet på trærne en klar vinterdag. Vann er mangfoldig og omgir oss på alle kanter. Barn liker å leke med vann og det finnes mange gode og morsomme vann-aktiviteter for barn. Det er mye å undersøke, observere og spørre om – og mye å lære.

Hvorfor har vi eksperiment i barnehagen?

Eksperimentene skaper nysgjerrighet, og det mener jeg er viktig i seg selv. Det er verdifullt at barna undrer seg over hvordan ting fungerer. De kjenner på konsistenser, de studerer hvordan materialer reagerer på forskjellige måter, og dét er jo læring, fastslår Agusta.

Hva er prosjektarbeid i barnehagen?

Prosjektarbeid er her knyttet til et arbeid med et tema eller et fenomen der hensikten er å skape en arena for utforskning, fordypning og forståelse. I prosjektarbeid har barns nysgjerrighet og medvirkning en sentral plass, og barns lyst til å undersøke og utforske skal ha betydning for pedagogiske valg.

Hva er vann for barn? – Related Questions

Hvorfor temaarbeid i barnehagen?

Denne bruker vi for å sikre oss om at vi jobber med alle rammeplanens fagområder. Gjennom temaarbeid vil vi at barna skal tilegne seg kunnskap, få gode opplevelser, bruke fantasien og utfolde seg kreativt. Voksne skal være engasjerte og hele tiden være på leting etter nye inntrykk som vi vil gjøre barna oppmerksom på.

Hva er temaarbeid?

Temaarbeid med barn er en metode å organisere det pedagogiske arbeidet i barnehagen på, knyttet til et tema og med en overordnet målsetning. (…) Prosjektarbeid er, på samme måte som et temaarbeid, en metode å organisere det pedagogiske arbeidet i barnehagen men med et større fokus på barns rett til medvirkning.

Hvordan legge til rette for barns medvirkning i barnehagen?

§ 3 Barns rett til medvirkning Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.

Hva er pedagogisk dokumentasjon i barnehagen?

Pedagogisk dokumentasjon er en arbeidsmåte som handler om å gjøre pedagogisk arbeid synlig og åpent for tolkning, dialog, diskusjon og innsikt. Dokumentasjon av barnehagens praksis blir til pedagogisk dokumentasjon når personalet og barna reflekterer over og diskuterer den.

Hvordan observere barn?

Når du observerer, må du aktivt lytte til det som foregår, for å få forståelse for barnas liv. I tillegg til å registrere det barna uttrykker ved hjelp av språket, må du være oppmerksom på det barnet uttrykker ved hjelp av kroppsspråket. Du må se hva hele barnet uttrykker.

Hva er didaktikk i barnehagen?

Didaktikk er pedagogikkens «indrefileet», det er der hvor teori møter praksis. Det er der det skjer! Det er der i skjæringspunktet mellom å være pedagogisk fagpersonell og profesjonell leder som vi styrker barnehagen som læringsarena.

Hva sier rammeplanen om observasjon?

Når rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017) i kapittel 7 (Planlegging) sier at planleggingen (også) skal baseres på observasjon, vil det i denne sammenhengen være å forstå som at observasjon har til hensikt å la barna komme til med sine «stemmer», strategier og forståelser.

Hva skal man observere?

Når du skal observere, må du vere innstilt på det – du må lytte aktivt og vere våken på kva pasienten fortel deg eller viser med kroppsspråket. Du må og ha kunnskaper om sjukdommar og symptom desse kan gi, kva biverknader medikament som pasienten står på har.

Hvordan jobbe med kunst kultur og kreativitet i barnehagen?

Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk.

  1. samtale med barna om deres og andres kunstneriske og kulturelle uttrykk.
  2. gi rom for, støtte og berike barnas bearbeiding av møter med kunst og kultur.
  3. være lydhøre, anerkjenne og imøtekomme barns egen tradisjonskultur og barnekultur.

Hva kan observasjon av barns lek gi deg kunnskaper om?

Vi kan observere barnas lek for å se om det er noen av barna som faller utenfor leken, eller som av andre grunner ikke klarer å være med på de andres lek. Vi kan også se etter om noen av barna opptrer på en slik måte at det forstyrrer eller ødelegger leken, for eksempel ved å slå, ta ting fra andre og lignende.

Hvordan få barn til å leke sammen?

spille brettspill hjemme og øve på at barna venter på sin tur – og at ikke alle kan vinne hver gang. vise nysgjerrighet – ikke bekymring – når du snakker med barnet om venner. samarbeide med barnehagen om å hjelpe barnet med å finne ut hva som fungerer eller ikke for å til en god lek. leke rolleleker hjemme.

Hvordan leke med et barn?

Tips til lek med barnet:

La barnet styre tempoet i leken. La barnet holde på med det hun/han liker. Mange barn elsker å gjøre de samme tingene gang på gang. Hvis du selv tar initiativ til lek som barnet ikke virker interessert i, så finn raskt på noe annet.

Hvordan du som barnehagelærer kan legge til rette for lek i barnehagen?

For at barn skal ha mulighet til å delta med utgangspunkt i felles erfaringer, kan personalet legge opp til aktiviteter som gir barna et grunnlag for felles lek ved å planlegge en ramme for leken (ibid). Et eksempel på å ramme inn leken er hentet fra prosjektet Tospråklig assistanse i barnehagen (NAFO, 2012).

Hva er et godt lekemiljø?

Tanken bak fleksible, udefinerte materialer er at «jo mindre en leke gjør – jo mer kan barna gjøre med den». Fleksibelt materiale stimulerer kreativiteten, leken blir mindre «låst», materialene yter motstand – man må tenke nytt og på nye måter.

Hvilke former for lek har vi?

Ulike typer lek:
  • Konstruksjonslek.
  • Rollelek.
  • Funksjonslek.
  • Symbollek.
  • Hermelek.
  • Paralellek.
  • Regellek.
  • Sanglek.

Hva er typisk for lek?

Lek er fysisk eller psykisk aktivitet som ikke synes å ha noe (eksplisitt) mål utover seg selv. Lek forekommer hos dyr og mennesker og i alle aldere. Hos barn er lek en fremtredende aktivitet. Lek er en viktig del av barns sosialisering og kultur, og finnes i ulike former og i ulikt omfang i alle samfunn.

Leave a Comment