Den pedagogiske lederen skal veilede og sørge for at barnehageloven og rammeplanen oppfylles gjennom det pedagogiske arbeidet. Den pedagogiske lederen leder arbeidet med planlegging, gjennomføring, dokumentasjon, vurdering og utvikling av arbeidet i barnegruppen eller innenfor de områdene han/hun er satt til å lede.
Hva er pedagogisk ledelse?
Mens styrer har ansvar for å stimulere til pe- dagogisk utviklingsarbeid og lede på et mer overordnet nivå, har pedagogisk leder an- svar for ledelse for læring av barna og å sikre kvalitet i det pedagogiske arbeidet gjennom veiledning, refleksjon og vurdering av praksis.
Hvordan bli en god pedagogisk leder?
Være reflektert, empatisk og omtenksom. Vurdere og fokusere på undervisning og læring for barna og personalet. Evaluere praksisen. Oppmuntre og støtte foreldre til å samarbeide, og håndtere forventninger på en fleksibel måte.
Hva kan det innebære å lede det pedagogiske arbeidet i tråd med godt faglig skjønn?
Begrepet godt faglig skjønn forbindes med uforutsigbarhet og innfløkte situasjoner som krever intuisjon og innlevelse. De pedagogiske lederne knytter det også til en vurdering av hva som er barnets beste, noe som krever en kombinasjon av praksiserfaringer og teoretisk kunnskap.
Hva er oppgavene til en pedagogisk leder? – Related Questions
Hva er profesjonelt skjønn?
Freidson (2001) sier at utøvelse av skjønn er kjernen i profesjonelt arbeid. Det at en profesjonsutøver utøver skjønn i sitt yrke, er basert på tillit til at de har kompetansen til å utføre arbeidet sitt på en god måte, og at de kan begrunne sine valg (Molander, 2013).
Hva vil det si å bruke etisk skjønn?
Etisk skjønn kan defineres som en måte å komme frem til et svar på et etisk spørsmål på uten at man mekanisk anvender en moralsk regel eller prosedyre for å besvare dette spørsmålet.
Hva betyr det å være skjønn?
Skjønn betyr omdømme eller vurdering. Å avgjøre en sak på grunnlag av skjønn innebærer å treffe en avgjørelse på basis av egne vurderinger.
Hva er barnehagepedagogikk definisjon?
Barnehagepedagogikk er en pedagogikk for barnehagen. Denne pedagogikken befinner seg i skjæringspunktet mellom viten om barn og barndom og profesjonskunnskap. Kunnskap om barnet som subjekt, det relasjonelle perspektivet og profesjonens faglige og skjønnsmessige vurderinger er sentralt i barnehagepedagogikk.
Hva er en pedagogisk tilnærming?
Dette er en mye brukt tilnærming for å planlegge undervisning og består av elementene; målgruppe (læreforutsetninger), rammefaktorer, mål, innhold, metoder (læreprosess) og vurdering (evaluering).
Hva er en pedagogisk aktivitet?
Aktiviteter. Som barne- og ungdomsarbeider skal du i det pedagogiske arbeidet kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere ulike aktiviteter som fremmer god helhetlig helse. Slike aktiviteter kan være av praktisk-estetisk art, fysiske leker, samtaler om spennende temaer eller ulike sosiale aktiviteter.
Hva kjennetegner en pedagogisk virksomhet?
Pedagogisk virksomhet gir muligheter for lek, meningsfylte opplevelser, å ta hensyn og å stimulere kreativitet og nysgjerrighet. Dette er like viktig i åpne barnehager som i ordinære barnehager.
Hva er et pedagogisk opplegg?
Målet med pedagogisk arbeid er å ivareta barns behov for omsorg og lek, samtidig som vi legger til rette for læring og danning. Det pedagogiske arbeidet skal bidra til å kvalifisere barna til å delta, handle og mestre utfordringer i livet. Det innebærer at de skal få kunnskap og utvikle ferdigheter, verdier og evner.
Hva er viktig for en pedagog?
Det handler om hvordan man på best mulig måte skal lære bort noe til en bestemt målgruppe. Som pedagog har du kunnskap om oppdragelse, undervisning, lek, læring og utvikling. Du vet mye om hvordan læring foregår, og alt du må ta hensyn til for at barns utvikling skal bli best mulig.
Hva er en pedagogisk utfordring?
Det kan dreie seg om å presentere fagkunnskap i undervisningssammenhenger eller å arbeide med faglige spørsmål sammen med elever og studenter som skal lære. Alle pedagogiske utfordringer innebærer muligheter for pedagogiske valg, det vil si forskjellige pedagogiske handlinger.
Hvor mye tjener en pedagog?
Startlønnen for nyutdannede barnehagelærere er pr. 2021 om lag 440.000 kr. pr. år, men begynnerlønnen varierer noe ut fra om barnehagen er kommunal/offentlig eller privat.
Hva er forskjellen på pedagogikk og didaktikk?
Pedagogikk “er læren om oppdragelse og undervisning” (Tjeldvoll, 2020). Didaktikk er “er læren om undervisning og læring i skole og annen organisert sammenheng” (Sjøberg, 2020).
Hva er et pedagogisk grunnsyn?
Med pedagogisk grunnsyn menes den virkelighetsoppfatning, de kunnskaper, verdier og holdninger som ligger til grunn for den pedagogiske virksomheten. I en personalgruppe vil man aldri være helt enige om alt, men i barnehagen er det viktig å finne en felles plattform.
Hva er forskjellen på danning og utdanning?
Opplæringen skal danne hele mennesket og gi hver og en mulighet til å utvikle sine evner. Danning skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i natur og miljø, språk og historie, samfunn og arbeidsliv, kunst og kultur, og religion og livssyn.
Hvordan jobbe med danning i barnehagen?
For å ha gode danningsprosesser i barnehager er det viktig at voksne viser respekt for den kommunikasjonen som barna har og interesse for det de sier. – Den voksnes rolle er å bli en god samtalepartner, samhandlingspartner og veileder — og ikke minst vite når man som voksen må være tilstede.
Hvorfor er danning viktig i barnehagen?
Danning er mer enn utvikling, mer enn læring, mer enn omsorg, mer enn oppdragelse og mer enn sosialisering. Samtidig rommer danning alt dette () Gjennom danning legges grunnlaget for barnets allsidige utvikling» (udir.no).