Hva er oppfølgingsplan NAV?

Ifølge arbeidsmiljøloven skal oppfølgingsplanen inneholde en vurdering av den ansattes arbeidsoppgaver og mulighet til å utføre dem. Formålet er å bli enige om hva som kan gjøres for at den ansatte kan komme tilbake til arbeid i forbindelse med sykdom, ulykke, slitasje eller liknende.

Hvordan skrive en oppfølgingsplan?

Oppfølgingsplanen skal inneholde følgende: vurdering av den sykmeldtes arbeidsoppgaver og muligheter for å kunne utføre noe arbeid til tross for sykdommen eller skaden. aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi. aktuelle tiltak med bistand fra det offentlige.

Hvem har ansvar for oppfølgingsplan?

Arbeidsgiveren skal i samråd med arbeidstakeren utarbeide en oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeidet, med mindre det er åpenbart unødvendig. Arbeidet med oppfølgingsplanen skal starte så tidlig som mulig og være utarbeidet innen fire uker.

Hva er oppfølgingsplan NAV? – Related Questions

Kan arbeidsgiver kontakte fastlege?

Arbeidsplassen kan kontakte legen på flere måter for å formidle informasjon eller be lege om råd. Oppfølgingsplan kan enten sendes til legen, eller den sykmeldte/ansatte kan ta med oppfølgingsplanen ved neste legebesøk.

Hvor skal oppfølgingsplan sendes?

Oppfølgingsplanen skal sendes uoppfordret til den som har sykmeldt arbeidstakeren når den er utarbeidet første gang, det vil si ved 4 uker. NAV skal ha oppfølgingsplanen når de ber om det. Tilgang til ny oppfølgingsplan finner dere her: Hold oversikten over sykmeldingene for de ansatte som du følger opp.

Hva er en oppfølgingssamtale?

Oppfølgingssamtalen er et nyttig verktøy både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Målet er å finne ut om arbeidstaker kan fortsette i arbeid, til tross for forhold som kan påvirke arbeidsevnen.

Kan arbeidsgiver kreve møte under sykemelding?

Senest innen 7 uker skal arbeidsgiver innkalle arbeidstaker som er helt sykemeldt til et dialogmøte, med mindre det er åpenbart unødvendig. Møtet skal avholdes for arbeidstakere som er gradert sykemeldt hvis arbeidsgiver, arbeidstaker eller sykmelder mener det er hensiktsmessig.

Hvem har rett til informasjon om endringer i virksomheten som kan påvirke arbeidsmiljøet?

Noen omstillingsprosesser medfører endringer som har betydning for arbeidstakernes arbeidssituasjon. Da skal arbeidsgiver gi arbeidstakerne den informasjonen, medvirkningen og kompetanseutviklingen som er nødvendig for å ivareta lovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.

Hva kan arbeidsgiver spørre om ved sykdom?

Arbeidstakeren har en plikt til å gi opplysninger om sin arbeidsevne, men ikke om sin sykdom. Arbeidsgiveren kan kun kreve helseattest og helsekontroll i de situasjoner som fremgår av arbeidsmiljøloven §§ 9-3 og 9-4. På noen arbeidsplasser stilles det ekstra strenge krav til arbeidernes helse.

Kan leder nekte sykemelding?

Noen ganger kan en arbeidsgiver nekte å betale sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet, altså den perioden som arbeidsgiveren vanligvis skal dekke. Hvis arbeidsgiveren din ikke godkjenner sykmeldingen, har du mulighet til å søke om at NAV betaler deg sykepenger disse 16 dagene.

Hvilke diagnoser gir ikke rett til sykepenger?

Z-diagnoser gir i henhold til Folketrygdeloven ikke rett til sykepenger. P – diagnoser (psykiske), A – diagnoser (allmenn/uspesifisert) eller L – diagnoser (muskel/skjelett). En stor andel av dette fraværet beskrives som sosiale forhold (jobb/privat).

Skal man ringe hver dag ved sykdom?

Må ikke gi beskjed for å få sykepenger

Simployers trygderettsrådgiver Hilde Svenneby opplyser at man ikke etter loven kan kreve at ansatte melder seg hver dag i egenmeldingsperioden. – I folketrygdloven er det bare meldeplikt første hele fraværsdag, for ikke å miste retten til sykepenger.

Hvordan fortelle sjefen at du er syk?

«Arbeidstaker skal melde fra om sykdom pr telefonen så snart som mulig, senest innen arbeidstidens/vaktens begynnelse. Melding om sykefravær gis direkte til nærmeste leder pr telefon». Det skal også opplyses om antatt lengde på fraværet.

Kan man få sykemelding over telefon?

Den som sykmelder forutsettes å kjenne pasienten dersom telefon benyttes som grunnlag for sykmelding uten personlig undersøkelse. I det at den som sykmelder kjenner pasienten ligger det også et krav til at pasienten tidligere har identifisert seg.

Når er man syk nok til å være hjemme?

Det finnes ingen offisielle råd fra helsemyndighetene for når man bør holde seg hjemme fra jobben, så her må man rett og slett kjenne på allmenntilstanden og bruke skjønn. – De fleste vil jo kunne gå på jobben ved en vanlig forkjølelse. Men man må kjenne litt på hva man orker.

Kan man bli sykemeldt pga stress?

Sykmelding kan være nødvendig pga symptomenes alvorlighetsgrad, eksempelvis svær utmattelse/manglende mestring, kognitive vansker og hvis arbeidet forverrer tilstanden. Full sykmelding i en periode på 2 uker, kan være nødvendig for å få en avstand til arbeidet.

Leave a Comment