Hva er oppfølgingsplan NAV?

Ifølge arbeidsmiljøloven skal oppfølgingsplanen inneholde en vurdering av den ansattes arbeidsoppgaver og mulighet til å utføre dem. Formålet er å bli enige om hva som kan gjøres for at den ansatte kan komme tilbake til arbeid i forbindelse med sykdom, ulykke, slitasje eller liknende.

Hvordan skrive en oppfølgingsplan?

Oppfølgingsplanen skal inneholde følgende: vurdering av den sykmeldtes arbeidsoppgaver og muligheter for å kunne utføre noe arbeid til tross for sykdommen eller skaden. aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi. aktuelle tiltak med bistand fra det offentlige.

Hvem har ansvar for oppfølgingsplan?

Arbeidsgiveren skal i samråd med arbeidstakeren utarbeide en oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeidet, med mindre det er åpenbart unødvendig. Arbeidet med oppfølgingsplanen skal starte så tidlig som mulig og være utarbeidet innen fire uker.

Hva er oppfølgingsplan NAV? – Related Questions

Kan arbeidsgiver kontakte fastlege?

Arbeidsplassen kan kontakte legen på flere måter for å formidle informasjon eller be lege om råd. Oppfølgingsplan kan enten sendes til legen, eller den sykmeldte/ansatte kan ta med oppfølgingsplanen ved neste legebesøk.

Hvor lenge kan man ha gradert sykemelding?

Hvor mye og hvor lenge? Sykepengene kan graderes ned til 20 prosent. Perioder med graderte sykepenger regnes med i den tiden du kan få sykepenger, som er maksimalt 52 uker. Tidsbegrensingen er altså den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt.

Hvor skal oppfølgingsplan sendes?

Oppfølgingsplanen skal sendes uoppfordret til den som har sykmeldt arbeidstakeren når den er utarbeidet første gang, det vil si ved 4 uker. NAV skal ha oppfølgingsplanen når de ber om det. Tilgang til ny oppfølgingsplan finner dere her: Hold oversikten over sykmeldingene for de ansatte som du følger opp.

Hva er en oppfølgingssamtale?

Oppfølgingssamtalen er et nyttig verktøy både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Målet er å finne ut om arbeidstaker kan fortsette i arbeid, til tross for forhold som kan påvirke arbeidsevnen.

Kan arbeidsgiver kreve møte under sykemelding?

Senest innen 7 uker skal arbeidsgiver innkalle arbeidstaker som er helt sykemeldt til et dialogmøte, med mindre det er åpenbart unødvendig. Møtet skal avholdes for arbeidstakere som er gradert sykemeldt hvis arbeidsgiver, arbeidstaker eller sykmelder mener det er hensiktsmessig.

Hvem har rett til informasjon om endringer i virksomheten som kan påvirke arbeidsmiljøet?

Noen omstillingsprosesser medfører endringer som har betydning for arbeidstakernes arbeidssituasjon. Da skal arbeidsgiver gi arbeidstakerne den informasjonen, medvirkningen og kompetanseutviklingen som er nødvendig for å ivareta lovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.

Hvor mye har man lov til å løfte?

Unngå enkeltløft på mer enn 25 kg. Unngå løft på mer enn totalt 6000 kg per dag i stående og gående arbeid. Unngå løft på mer enn total 3000 kg per dag i sittende stilling.

Hva har arbeidstakere med redusert arbeidsevne krav på?

«Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få passende arbeid.

Hva er god medbestemmelse?

Medbestemmelse er deltakelse i avgjørelser som angår din arbeidssituasjon. Den ivaretas dette gjennom tillitsvalgte og andre valgte representanter for de ansatte. Medbestemmelse skal bidra til at alle arbeidstakere får de samme mulighetene og at goder og ulemper fordeles på en rettferdig og legitim måte.

Hva skal drøftes med tillitsvalgte?

Dette gjelder spørsmål om virksomhetens ordinære drift, herunder regnskap og økonomiske spørsmål, praksis for innleie, alminnelige lønns- og arbeidsforhold, omlegging av drift mv. Det essensielle er en utveksling av synspunkter, slik at beslutningen blir best mulig.

Hva er forskjellen på drøfting og forhandling?

Forhandlinger handler om å vise styrke og å kreve sin rett, mens drøftinger handler om å finne den gode løsningen.

Når må man ha tillitsvalgt?

Arbeidsmiljøloven har ingen direkte bestemmelser som krever at virksomheten skal ha en tillitsvalgt, men forutsetter flere steder at ansatte er representert gjennom tillitsvalgte i saker som gjelder arbeidsvilkår. Vanligvis vil representanten være valgt av og blant de fagorganiserte arbeidstakerne.

Kan verneombud være tillitsvalgt?

Mange blander sammen rollen som verneombud og rollen som tillitsvalgt for en fagforening. Dette er to forskjellige roller. Derfor kan tillitsvalgt og verneombud, være en og samme person. Dette er ikke ulovlig, men da må du som har begge rollene være nøye med å skille mellom dem.

Leave a Comment