NAV er namnet på Arbeids- og velferdsforvaltninga. NAV var opphavleg forkorting for Ny Arbeids- og Velferdsforvaltning. NAV er no eit eigenamn og ei merkevare, og vi skriv det med store bokstavar.
Hva er hovedmålet til NAV?
Arbeids- og velferdsetaten (NAV) skal bidra til å skape et inkluderende samfunn, et inkluderende arbeidsliv og et velfungerende arbeidsmarked. Etaten skal ivareta vanskeligstilte gruppers behov og bekjempe fattigdom, bl. a. ved å stimulere til arbeid og deltakelse.
Hvilke oppgaver har et NAV kontor?
Ut over dette har NAV-kontorene i oppgave å gi deg nødvendig økonomisk rådgivning. For de som mangler bolig eller har en ustabil bosituasjon har NAV-kontorene i oppgave å bistå slik at du er sikret et sted å overnatte, og NAV–kontoret kan også bistå med råd og veiledning når det gjelder din boligsituasjon.
Hva kan NAV hjelpe til med?
Her finner du en oversikt over NAVs tjenester og ytelser.
- Dagpenger hvis du er arbeidsledig eller permittert.
- Sykepenger.
- Familieytelser.
- Økonomisk stønad (sosialhjelp)
- Opplysning, råd og veiledning.
- Kvalifiseringsprogrammet (KVP)
- Økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning.
- Midlertidig botilbud (nødsituasjon)
Hva er NAV enkelt forklart? – Related Questions
Hvem kan gå på NAV?
Hvem har rett på dagpenger? Dagpenger kan gis til personer som har fått redusert arbeidstiden sin med minst 50 prosent som følge av arbeidsledighet, og som har fått redusert inntekt på grunn av dette. Arbeidsledige kan få dagpenger i inntil 52 uker dersom tidligere inntekt var under 2 G, og ellers i inntil 104 uker.
Kan NAV betale lønn?
Lønnstilskudd vil si at arbeidsgiveren får dekket en del av lønnen din. NAV kan innvilge lønnstilskudd om du har problemer med å få en jobb på ordinære lønns– og arbeidsvilkår, eller om du står i fare for å miste jobben din av helsemessige årsaker.
Hvordan få hjelp fra NAV?
Har du blitt arbeidsledig kan du ha rett til dagpenger eller annen økonomisk støtte fra NAV, og hjelp til å komme i arbeid. Du må registrere deg som arbeidssøker, søke om dagpenger og være aktiv jobbsøker for å få dagpenger fra NAV. Du må sende meldekort hver 14. dag, også når du venter på svar på søknaden.
Er hjelpemidler gratis?
Koster det noe? Det er gratis for lån av hjelpemidler, bortsett fra noen få unntak. Du får vanligvis hjelpemiddelet utlånt fra NAV Hjelpemiddelsentral, men noen ganger gis det i stedet tilskudd til å kjøpe hjelpemiddelet selv.
Hvem har rett til hjelpestønad?
Du eller barnet ditt kan ha rett til hjelpestønad ved behov for langvarig, privat pleie og tilsyn på grunn av en varig skade, sykdom eller funksjonsnedsettelse.
Hvem har krav på hjelpemidler?
Personer som har varig (over to år) og vesentlig innskrenket funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte, kan få stønad til hjelpemidler fra folketrygden. Personer som har midlertidig behov for hjelpemidler, må søke om støtte andre steder, vanligvis gjennom kommunen.
Hva må ligge til grunn for å kunne få hjelpemidler fra NAV?
Vilkår for å få innvilget tekniske hjelpemidler
- Funksjonsevnen må være nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.
- Funksjonsevnen må være både vesentlig og varig nedsatt.
- Stønaden må være både nødvendig og hensiktsmessig for at funksjonsevnen skal bedres.
Hvem betaler for hjelpemidler?
NAV arbeids- og velferdsetaten sitt ansvar
NAV ved hjelpemiddelsentralene har ansvar for hjelpemidler finansiert over folketrygden. Dette gjelder hjelpemidler ved funksjonsnedsettelser med mer enn 2 års varighet.
Hvordan bli godkjent bestiller NAV?
For å bli godkjent bestiller må du gjennomgå og bestå «Godkjenningskurs for bestillingsordningen» som du finner på www.kunnskapsbanken.net. Personer som ikke er godkjente bestillere, må sende søknad om hjelpemidler.
Hvordan få tak i hjelpemidler?
Har du behov for hjelpemidler kan du få tak i dette på ulike måter. Det mest vanlige er å få innvilget dette fra NAV, men det er også mulig å kjøpe dette som privatperson, eller gjennom kommunen du bor i.
Hvem søker om Ask?
Barn og unge som grunnet sykdom eller funksjonsnedsettelse har lite eller manglende tale har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Hvem kan bestille hjelpemidler?
Alle som har langvarig behov for hjelpemidler kan søke. Hvis du er usikker på hva du trenger, er det best å søke råd hos noen som kan hjelpe deg. Vi anbefaler at du tar kontakt med helsetjenesten i kommunen du bor. De har god erfaring med å utrede behov og å søke, og vil også kunne følge deg opp hvis du ønsker det.