Hva er et oppfølgingsmøte?

Dialogmøter er et viktig verktøy for å få sykmeldte tilbake til arbeid. Møtet er en arena for å drøfte arbeidsplassens muligheter for tilrettelegging. Målet er å finne løsninger på arbeidsplassen som gjør at den sykmeldte kan komme raskt tilbake til tross for helseutfordringer.

Hva er oppfølgingsplan NAV?

Ifølge arbeidsmiljøloven skal oppfølgingsplanen inneholde en vurdering av den ansattes arbeidsoppgaver og mulighet til å utføre dem. Formålet er å bli enige om hva som kan gjøres for at den ansatte kan komme tilbake til arbeid i forbindelse med sykdom, ulykke, slitasje eller liknende.

Når skal oppfølgingsplan sendes?

Planen må være laget senest innen fire ukers sykmelding, med mindre det er åpenbart unødvendig. Dette gjelder både ved full og gradert sykmelding. Arbeidsgiver skal sørge for at oppfølgingsplanen formidles til sykmelder så snart den er utarbeidet og senest etter fire uker.

Hva er et oppfølgingsmøte? – Related Questions

Hvor skal oppfølgingsplan sendes?

Oppfølgingsplanen skal sendes uoppfordret til den som har sykmeldt arbeidstakeren når den er utarbeidet første gang, det vil si ved 4 uker. NAV skal ha oppfølgingsplanen når de ber om det. Tilgang til ny oppfølgingsplan finner dere her: Hold oversikten over sykmeldingene for de ansatte som du følger opp.

Hvorfor dialogmøte med NAV?

Intensjonen med dialogmøtet er å finne fram til de gode løsningene slik at den sykmeldte arbeidstakeren kommer tilbake til arbeid eller annen arbeidsrettet aktivitet. NAV skal senest gjennomføre dialogmøtet med arbeidstakeren og arbeidsgiveren når sykefraværet har vart i seks måneder.

Når skal arbeidsgiver ta kontakt ved sykemelding?

Arbeidsgiveren skal kalle inn arbeidstakeren til et dialogmøte om innholdet i oppfølgingsplanen senest sju uker etter at arbeidstakeren har vært helt borte fra arbeidet. For arbeidstakere som er helt sykmeldt, skal dialogmøtet gjennomføres med mindre det er åpenbart unødvendig.

Kan arbeidsgiver ta kontakt med lege?

Arbeidsplassen kan kontakte legen på flere måter for å formidle informasjon eller be lege om råd. Oppfølgingsplan kan enten sendes til legen, eller den sykmeldte/ansatte kan ta med oppfølgingsplanen ved neste legebesøk. Sykemeldingsblankettens del C er ment som informasjonskanal fra arbeidsplassen til sykmeldende lege.

Hvordan skrive en oppfølgingsplan?

Oppfølgingsplanen skal inneholde følgende: vurdering av den sykmeldtes arbeidsoppgaver og muligheter for å kunne utføre noe arbeid til tross for sykdommen eller skaden. aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi. aktuelle tiltak med bistand fra det offentlige.

Kan arbeidsgiver kreve møte under sykemelding?

Senest innen 7 uker skal arbeidsgiver innkalle arbeidstaker som er helt sykemeldt til et dialogmøte, med mindre det er åpenbart unødvendig. Møtet skal avholdes for arbeidstakere som er gradert sykemeldt hvis arbeidsgiver, arbeidstaker eller sykmelder mener det er hensiktsmessig.

Hvor lenge er det vanlig å være sykemeldt når man er utbrent?

Arbeid / sykmelding

Sykmelding kan være nødvendig pga symptomenes alvorlighetsgrad, eksempelvis svær utmattelse/manglende mestring, kognitive vansker og hvis arbeidet forverrer tilstanden. Full sykmelding i en periode på 2 uker, kan være nødvendig for å få en avstand til arbeidet.

Hvordan fortelle sjefen at du er sykemeldt?

«Arbeidstaker skal melde fra om sykdom pr telefonen så snart som mulig, senest innen arbeidstidens/vaktens begynnelse. Melding om sykefravær gis direkte til nærmeste leder pr telefon».

Er det lov å si opp noen som er sykemeldt?

Ja, du kan gå til oppsigelse av ditt arbeidsforhold i mens du er sykemeldt. Din oppsigelsestid vil løpe samtidig med din sykemelding, slik at du kan i teorien være sykemeldt i hele din oppsigelsestid.

Hvor lenge kan man være sykemeldt uten å miste jobben?

Du kan være sykmeldt med sykepenger inntil ett år. Hvis du fortsatt er syk etter ett år, kan AAP være aktuelt for deg. Det kan også være aktuelt med AAP hvis du er tilbake i jobb igjen etter ett år, men blir syk igjen før du har tjent opp ny rett til sykepenger.

Kan arbeidsgiver nekte deg å si opp?

Som arbeidstaker står du i din fulle rett til å si opp jobben din, uansett grunn. Du har alltid krav på attest, så lenge du jobber ut den avtalte oppsigelsestiden. Se arbeidsmiljøloven § 15-15. Skulle arbeidsgiver likevel nekte å utstede en attest, kan du koble inn Arbeidstilsynet.

Hvordan fortelle sjefen at du sier opp?

Gi sjefen beskjed om at du kommer til å levere oppsigelse. Vær høflig i samtalen og legg vekt på de positive opplevelsene du har hatt i bedriften. Lever en kort og enkel skriftlig oppsigelse. Gjør ditt beste i oppsigelsestiden, slik at bedriften har et positivt inntrykk de kan gi videre til andre du søker jobb hos.

Kan man si opp ansatte som ikke fungerer?

Arbeidsgiver kan altså ha saklig grunn til å si opp en arbeidstaker som utfører mangelfullt arbeid. Men for at det skal foreligge saklig grunn til oppsigelse, så kreves det i tillegg en innsats fra arbeidsgivers side i forhold til opplæring og oppfølging av arbeidstakeren.

Leave a Comment